3240
Sök

Vaz Lada 1300cc goes 2300cc with a swedish heart

Efter att ha lackat ur för många gånger på att ingen av de motorer jag försökt med fått plats eller rent av fått plats men svikit på den lilla detaljen att grenrör/insug suttit på fel sida så har jag nu kommit ett steg längre :)... Visa mer

23 944 Visningar
Projektet avslutat 21 maj 2015
178 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
#41
Opelmotorn var en vanlig c20ne eller vad den hette 2,0liters 4a. Ska man i med en sexa i denna bil får du 2 cylindrar inne kupén smile det är fruktansvärt lite marginaler i motorutrymmet

BunnA skrev:
Jaha det är därför den andra tråden är död! Lite tråkigt att det inte blev opel sexan i den.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
22 februari 2015
#42
Jaha, då var det ett dumt byte om det var c20ne, dom är ju riktigt potenta dom maskinerna. smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

178 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#43
Ja men grenrör gick ner på förarsidan på opelmotorn och där har jag styrsnäcka sitter. Har ju en topp ligger till 23an å som er portad planad och mira frästa ventilsäten som jag tänkte häv i den dagen bilen är komplett och provkört. Tänkte jag vill ha ihop den först en vända och om jag hinner tar jag trimning å

BunnA skrev:
Jaha, då var det ett dumt byte om det var c20ne, dom är ju riktigt potenta dom maskinerna. smile

178 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#44
Nu hänger motorn på plats utan lyft iaf, varit sjuk en sväng så nya tag på G. Beställde fläns till grenrör igår kväll då jag såg att orginal grenrör inte passar alls mot bilen. Får se hur det går med det men hoppas det löser sig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179460/179460-037bbd5e6f6631eddd747805e22a18db.jpg

238 Inlägg
25 februari 2015
#45
Du funderar inte på att sätta in volvos 2,5T  eller  d5an  motorn ??

73 Inlägg
25 februari 2015
#46
Kommer bli riktigt coolt! Diggar verkligen karossformen!
Minns när man var yngre o såg massa såna då var dom rätt vanliga!
O ang fälgar tycker jag faktiskt E-tuna fälgarna passar in på bilen bättre!

178 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#47
Nej nå såna planer finns inte, men om den överlever transplantationen och jag tröttnar ur på effekten finns ju grunderna för att slänga i en turbomotor från 7/900 serien smile

Tysken35 skrev:
Du funderar inte på att sätta in volvos 2,5T  eller  d5an  motorn ??

178 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#48
Tackar smile jo jag hoppas det jag å, synd bara att tunafälgarna gick så långt in hmm men dom ska ändå lackas och få nån form av grusdäck på sig så man har till Hillclimben smile

240in_ skrev:
Kommer bli riktigt coolt! Diggar verkligen karossformen!
Minns när man var yngre o såg massa såna då var dom rätt vanliga!
O ang fälgar tycker jag faktiskt E-tuna fälgarna passar in på bilen bättre!

178 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#49
Nu är det inte mycket kvar på växellådsbalken, har sprättat lite elhärva som lite mellanpul mitt i allt.
Har även idag måttat främre kardanstång och den ska kortas 70mm. Då hamnar stödlagret på orginalplacering och med 740ins lager och hållare behöver hålen bara breddas lite i orginalbalken smile

178 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#50
Ny vecka nya tag smile Växellådsbalken är färdig och slutmonterad. Tillverkade ett fäste åt 240ins gaspedal som jag svetsa dit idag så nu har man en sån också. Har knäckt problemet med kylarmontering. I veckan nu ska väll främre kardan dit och nya knutkors beställas samt kopplingswire och batterihylla i skuffen. Sen har jag alla delar tror för att få ihop den.

Amatör
488 Inlägg
3 mars 2015
#51
Låter som det börjar gå åt rätt håll igen smile
Bra Jobbat!

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

178 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
#52
Jo jag hoppas det smile Batterhylla vart tillverkad idag och ska väll svetsas i under veckan.
Fick tag i förhoppningsvis rätt gaswire idag också.
Har märkt upp kardanstången för kapning och ska riv den imårrn smile
Imårrn skickas även beställning på knutkors och kopplingswire

Lygdman skrev:
Låter som det börjar gå åt rätt håll igen smile
Bra Jobbat!

178 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
#53
Får inte glömma att nämna att jag nu anmält mig till 2015 års Hillclimb i Rättvik under CCW

Amatör
488 Inlägg
3 mars 2015
#54
Sicko skrev:
Får inte glömma att nämna att jag nu anmält mig till 2015 års Hillclimb i Rättvik under CCW

Tummen upp för det, jag gissar att det inte blir nått CCW i år heller för vår del.. Misstänker att nr2 ställer till det wink

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

178 Inlägg
4 mars 2015
Trådstartare
#55
Vi hinner nog få nr2 innan så jag åker nog bara upp och kör sen hemöver igen smile får se hur det blir att åka 44mil i den på mindre än ett dygn smile hörselkåpor på

Lygdman skrev:
Sicko skrev:
Får inte glömma att nämna att jag nu anmält mig till 2015 års Hillclimb i Rättvik under CCW

Tummen upp för det, jag gissar att det inte blir nått CCW i år heller för vår del.. Misstänker att nr2 ställer till det wink

178 Inlägg
4 mars 2015
Trådstartare
#56
Då var lite grejer beställda idag då smile
Kopplingswire och knutkors bör ramla in på fredag.
Batterihyllan är klar för montering i bilen
Och jag ska iväg på fredag och plocka det förhoppningsvis sista från en 240 nämligen kylare med samtliga slangar och expansionskärl. Och en komplett växelspak då nån har ryckt loss allt från den som sitter på min låda hmm hur man nu lyckas slita bort backspärren t.om

178 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#57
Flänsen har ramlat in smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179460/179460-8a87887f2ff39c3b9913631b413c84c4.jpg

Främre kardan kortad 72mm och Volvo 740 stödlager och hållare (matchar bilen) samt ett nytt knutkors smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179460/179460-3a35c68db7d4f8fcc464ef65301db885.jpg

178 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
#58
Projekt bakre kardanstång igång. Men då Volvons kardanstång hade 45,7mm i innerdiameter och ryssens 66mm lär jag svarva en egen "övergång" och hittade detta råämne 80mm utvändigt och 40 invändigt.

Batterihyllan är isvetsad och grundad.

Gaswire har kommit i men lär modda fästet lite på insuget.

Generatorn är bortplockad då den satt i vägen för nedre anslutningen på kylaren så ska hämta en fäste och generator från en Volvo 740 istället och på så vis få generatorn på förarsidan


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179460/179460-95d8746d0d37f018bf7814a40f06a2ba.jpg

178 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
#59
Jaha hade det inte vart för ett knutkors som var fel för kardan så hade drivlina blivit komplett idag hmm generator med fäste från 740 finns nu ska bara snyggas till lite.
Jag har gjort plats för 740ins kylare så ska tillverka balk åt den imårrn.

Men samtidigt som man står här med ganska mkt kvar att göra växer oron nu att det kommer bli 2016 för premiärturen hmm ska in på röntgen nu på fredag och vill det sig illa har jag en operation jag helst sluppit göra om

Men jag satsar järnet nu på att få så mkt gjort som möjligt och försöker hålla hoppet uppe smile

178 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
#60
kylarbalken är klar, 740ins generatorfäste blästrat lackat och monterat, generator från 740 på plats.
vart ändå lite tajt mellan övre kylarslang och generator men tror att en 90graders silikonslang från Do88 kan lösa problemet.

Fronten är tillbakasvetsad på bilen, bakre kardanstång klar, batterihylla i skuffen svetsad och lackad, batterikabel fixat. egentillverkat wirefäste på insuget till 240ins gaswire klart.

kvar nu är väll lite el, svetsa torpedvägg, bygga rökrör och montera ihop bilen igen


Sök