3528
Sök

Volvo 940 (96) Turbo rycker vid mycket gas.

92 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej hej!
Har gjort cirka 5 inlägg redan men det har ändå inte löst sig. Min påkostade Volvo 940 snurrbo rycker vid gaspådrag.

Jag har: Kl racing Bränslechip, 98 oktan tankat, rengjort med injection cleaner.

Jag har gjort följande:
* Bytt LMM (Helt ny)
* Förstärkt alla tryckrör.
* Bytt tändsats: Tändkablar, spole, tändstift (riktiga NGK), fördelarlock.
* Testat olika laddtryck: Rycker ingenting på 0 BAR, lite vid 0,6 Bar och konstant vid 1,05 BAR (1Bar är målet)
* Bytt bränslefilter.
* Testat både ekonomichip och originalchip på tändning. Provat Ekonomi på de vanliga trimchippet i bränsle.

Den går inte speciellt tjockt, drar normala 1,15-1,35 nu på vintern. Tändstiften är 30%svart och 70% vit. Då misstänkte jag att det var misständningar istället för spikningar. Hade det varit spikningar hade jag inte haft någon bil nu som jag testat. Men jag har inte lyckats löst problemet.
Jag har bara en felkod: 1-1-2 som ska hänvisa till boxarna, vet inte om man får det när man trimmar men det är den felkod jag har.

Hjälp snälla... jag har hållt på i snart ett år med det här problemet.

1 Inlägg
27 januari 2015
#2
Styrboxen sätter felkoden 1-1-2 om det är fel på interna signaler, skulle gissa på att den inte tycker om ditt KL chip.
Är både trött och ont i skallen, men vad händer om du sätter i orginal-chip?

Innan vi tröttnade på allt vad chip heter på brossans bil så sa kompisen till oss som brände chippen att vi skulle nolla felkoden och sen ut och köra med nya chippet i, att ligga och köra normalt och inte hård körning, systemet justerar sej själv till viss liten del självt.

Testa att nollställa felkoden och testa igen.

Mvh
Senast redigerat av Redbullen (27 januari 2015)

92 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#3
Det kan jag prova, då sätter jag nog i trimtändchippet igen.

1 354 Inlägg
27 januari 2015
#4
Vad händer om du rycker ut kontakten till magnetventilen?

699 Inlägg
27 januari 2015
#5
Finns väl ingen magnetventil på 940.. Möjligtvis på turbo+ satsen...

Bilgalen elektriker :)

1 354 Inlägg
27 januari 2015
#6
JonasHalt skrev:
Finns väl ingen magnetventil på 940.. Möjligtvis på turbo+ satsen...

Mycket möjligt.. Kan nada om 940 smile hoppas TS fixar det!

2 452 Inlägg
27 januari 2015
#7
bara turboplus som har magnetventil....testa nått annat trimchip från nån polare då.

döden kommer tillbaka

4 Inlägg
28 januari 2015
#8
tjena, tråkigt att det strular men det låter hyffsat enkelt.

har haft 2st 96ans 945 som vi hade samma problem på, bil 1 berodde på kass soppapump och bil 2 var en nasty kombination dålig tändspole/kass soppapump

eftersom du dessutom säger att du har lite vita stift så sätter jag mitt liv på att din soppapump börjar bli orkeslös, släng i en 255liters från kl racing, billig o levererar fin fint i de bilarna vi bytte.

ska du på o trimma så vill du iaf va helt säker på att pumpen är fräsch så det blir inget "onödigt byte".

alternativt om du känner att det är för dyrt just nu så kan du koppla loss returen (var beredd på massivt spill, förbered) det ska spruta utav bara helvete under gång, gör det inte det så är pumpen kass.

kan ju oxå vara att din orginal BTR har fått nåt spel o släpper igenom soppan utan att bygga tryck, då får heller inte spridarna nog soppa o du får ryckningar som följd. men ja vågar nog lägga pengar på att det är pumpen iaf.


du har inte skrivit nåt om skenande ladd eller märklig tomgång så jag förutsätter att alla vaacum slangar är hela.

edit: gasa INTE förrän du lokaliserat felet, att den "slår av" kan vara 1. fuelcut 2.knacksensorn som backar tändningen för att det spikar, jävligt svårt att känna skillnaden.  jag hade en kombo där när min fick för lite runt 1-1.2 bar, tackar gudarna att det inte rasade direkt

lycka till
Senast redigerat av necrofobic (28 januari 2015)

92 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
#9
JonasHalt skrev:
Finns väl ingen magnetventil på 940.. Möjligtvis på turbo+ satsen...

Precis! Turbo+ satt kvar i några små bitar, hade fortfarande sluten krets till batteriet. Tog bort allt av vad Turbo+ heter för några månader sen.

92 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
#10
necrofobic skrev:
tjena, tråkigt att det strular men det låter hyffsat enkelt.

har haft 2st 96ans 945 som vi hade samma problem på, bil 1 berodde på kass soppapump och bil 2 var en nasty kombination dålig tändspole/kass soppapump

eftersom du dessutom säger att du har lite vita stift så sätter jag mitt liv på att din soppapump börjar bli orkeslös, släng i en 255liters från kl racing, billig o levererar fin fint i de bilarna vi bytte.

ska du på o trimma så vill du iaf va helt säker på att pumpen är fräsch så det blir inget "onödigt byte".

alternativt om du känner att det är för dyrt just nu så kan du koppla loss returen (var beredd på massivt spill, förbered) det ska spruta utav bara helvete under gång, gör det inte det så är pumpen kass.

kan ju oxå vara att din orginal BTR har fått nåt spel o släpper igenom soppan utan att bygga tryck, då får heller inte spridarna nog soppa o du får ryckningar som följd. men ja vågar nog lägga pengar på att det är pumpen iaf.


du har inte skrivit nåt om skenande ladd eller märklig tomgång så jag förutsätter att alla vaacum slangar är hela.

edit: gasa INTE förrän du lokaliserat felet, att den "slår av" kan vara 1. fuelcut 2.knacksensorn som backar tändningen för att det spikar, jävligt svårt att känna skillnaden.  jag hade en kombo där när min fick för lite runt 1-1.2 bar, tackar gudarna att det inte rasade direkt

lycka till

Ja nej jag unviker ryckningarna så mkt som möjligt. Den hade taskig tomgång, men det fixade sig när jag skaffade fräscha slänga och rengjorda tomgångsmotorn och lite i gasspjället. Ja ny pump kanske man ska testa! Snart har KL hela min årslön ändå så.

92 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#11
Som uppdatering bytte jag till KLs 255L förpump. Bilen går fint, men misständnigarna är kvar. Några andra ideer? Händer mest om man gasar under en längre period. Vet iaf säkert att mer ladd leder till mer ryck. Det är ingen skillnad emellan alla möjliga chip.

77 Inlägg
16 februari 2015
#12
För varma stift? Varit med om liknande på annan turbobil, då var det stiften som inte orkade ge gnista, för stort gap då dock. Kändes som TCSen gick in.

"-Förgasare är inte helt knasigt"

92 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#13
Luchs skrev:
För varma stift? Varit med om liknande på annan turbobil, då var det stiften som inte orkade ge gnista, för stort gap då dock. Kändes som TCSen gick in.

Kanske! Stiften ser iaf dåliga ut, ungefär 30% svart och 70% kritvit. Min nya teori är.att elektrodavståndet är fel, jag ska kolla med bladmått så de sitter väl. Vad ska det vara för avstånd på en trimmad 940? (200-300 hästar med snurbo.)

Forummoderator
26 339 Inlägg
16 februari 2015
#14
Men va fan..två trådar om samma ämne?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

92 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#15
Mack skrev:
Men va fan..två trådar om samma ämne?

Två? Jag har nog 8 trådar om detta ämne.


Sök