3449
Sök

måste man ha kondensator?

914 Inlägg
10 december 2006
jo men sen ska man inte enbart kolla på watten heller en säljare/företag kan ju skriva vad som helst där. Bättre att kolla upp hur pass mycket steget är avsäkrat med.  Som du skriver och jag tolkar det säger du att steget borde vara avsäkrat med 267amp . Sitter det säkringar på mer än 260amp på steget ??
Så vitt jag kan se sitter det bara 3st gula säkringar där på = 60amp avsäkrat som i sin tur då innebär att det är 720w max i steget och det ska ett batterie med eventuellt ett extrabatterie klara utan problem.
Senast redigerat av Ronnie.L (10 december 2006)

326 Inlägg
10 december 2006
Kristian_V skrev:
3200W / 12V = 267A

267Ampere som skall igenom fem meter kabel, med bara 12V som trycker på.
Med sådan ström förbrukning skulle jag i alla fall montera kondensator.

I trådskrivarens fall så är det inte några 3200W RMS, enligt länken 4 X 80W RMS men det står inte V eller THD så om det är sanna W går bara att gissa. Jag tippar 13.8V 1-2% THD.

4 X 50 sanna W möjligen, men det är inte fy skam. Strömförbrukning max ~20A. smile

Skulle man ha 3200W RMS förstärkare räcker inte en kondensator långt, mycket kraftig generator, kraftiga kablar, flera batterier, kondensatorer mm är ett stort hål i plånboken.
Jag hade själv för länge sen 1500W RMS och det skapade bara problem, fick enorma djupurladdningar bara efter kort stunds spelande, trots extra Optima/ kondensator/ laddare på natten.
Senast redigerat av ILarsaI (10 december 2006)

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
okey ja men allt ljud är billigare i usa osv bara titta på kickers osv men det är sant dom leverar säkert inte så mycket som det står men jag tror ändå dom spelar bra basarna är nog kopia av sony xplode skulle jag kunna tro men jag blir litte förvirrad här men jag köper en kondensator det är nog bäst för jag tror jag har en bra generator och batteri så..

1 893 Inlägg
10 december 2006
Ronnie.L skrev:
...Så vitt jag kan se sitter det bara 3st gula säkringar där på = 60amp avsäkrat som i sin tur då innebär att det är 720w max i steget och det ska ett batterie med eventuellt ett extrabatterie klara utan problem.

Batteriet klara av det och mer. Problemet med batterier i almänhet är att de har en inbygd tröghet på att lämna ifrån sig strömmen.
Precis när basen dunkar till, krävs massor med ström, sedan kommer en viloperiod där steget inte förbrukar ström. Batteriet har massor med energi lagrat i sig, men just när bas dunket kommer, har den svårt att hinna med.
Med en kondensator brevid steget, skulle det bli ett jämnare strömutag. Man tar fortfarande ut precis lika mycket effekt ur batteriet, men kondensator jämnar ut effektutaget.
Jolle87 skrev:
Har precis fått hem mitt ljud ett slut steg på 3200w och 2st 12" basar på 1200w stycket, 600w rms. Så nu undrar jag måste man ha en kondensator när man ska spela på detta ljudet elller det går ändå?...

Jolle87 startade tråden med info om ETT steg som var specat till 3200W. Helt riktigt skall man kolla vad tillverkaren har säkrat upp steget på, det är betydligt mer rättvisande en alla "Kalle Anka watt" som står på fronten.
De flesta steg jag sett har effekt uppgift på toppeffekt angiven på fronten. I vanliga fall ligger angivna effekten på dubbla konstanta effekten, eller till och med mera för riktiga skojeristeg. Men om man antar att detta 3200W steg är fullt med "Kalle Anka watt" så borde det åtminstånde vara säkrat till 1/3 av angiven topeffekt (1000W-1200W) Den borde vara säkrad till minst 100A

Med 100A är det fortfarande läge för en kondensator.
Jag säljer inte kondensatorer, för mig spelar det ingen roll om ni investerar i dem eller ej. Jag påstår bara att MED en kondensator kan ni skruva upp volymen några pinnar till!
(Kondensator(er) brevid bas steg(en), inte hela systemet.

1 893 Inlägg
10 december 2006
Jolle87... Jag säger inte att ditt steg är ett "Kalle Anka watt" steg..
Jag vet inte vad det är för steg. Jag sa om det vore det, för räkne exemplet.

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
hehe jaja jag fattar vad du menar hehe:P...

21 761 Inlägg
10 december 2006
Ja, det är ju du som bestämmer själv. Vill du ha en konding så är det bara att köpa en sådan. Jag personligen anser att det inte ska behövas en kondensator om man dimensionerar anläggningen rätt angående kablar och strömförsörjning, alltså batteri+generator. Men det är min åsikt.

Som Kristian_V skriver så måste generatorn klara av att ge ström också, annars är det bortkastat med eventuella extra batterier och kondingar. Det är generatorn som levererar all ström till batteriet och tas det mer ström från batteriet än vad generatorn kan ge så dras batteriet ur hela tiden vilket gör att hela anläggningen kommer att låta dåligt, men framför allt tar batteriet mycket stryk om detta får fortsätta.
Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2006)

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
men det svåra blir att få reda på hur många liter lådan ska ligga på:/

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
okey jag tänkte göra så här att jag kopplar in allt sen efter jag byggt lådan så ser jag hur pass bra det låter och om generatorn klarar att leverera så pass mycker ström till batteriet och att steget får så mycket ström det ska ha. skulle det bli skit av allt och batteriet laddas ut direkt så får jag ju köpa en kondensator.

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
jo jag har värden osv på basarna men fick ej med hur många liter man ska bygga lådan på

21 761 Inlägg
10 december 2006
Iof kan man göra en sluten låda och använda en "generell" lådvolym som de flesta 12" brukar kunna ha, då är det ingen större risk för att basen ska gå sönder pga felanpassad låda.
Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2006)

21 761 Inlägg
10 december 2006
Jolle87 skrev:
jo jag har värden osv på basarna men fick ej med hur många liter man ska bygga lådan på

Om du skriver ner värdena så kan någon räkna ut lådan. Men det beror på vilka värden du fick med, det bör åtminstone vara: Vas, Fs och Qts.

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
mjo det är sant men då blir det inte lika bra bas om man kör sluten låda.. titta på färdig byggda lådor innan också men kan man typ inte leta rätt på några basar som sitter i nån låda som har ungefär samma värden och bygga så som den är byggd`?

1 058 Inlägg
10 december 2006
många som tävlar i billjud har inga kondensatorer..

PoLoud =D

1 893 Inlägg
10 december 2006
Jolle87 skrev:
skulle det bli skit av allt och batteriet laddas ut direkt så får jag ju köpa en kondensator.

Laddas batteriet ur, hjälper det inte att köpa en kondensator. Generatorn är den som levererar ALL ström till bilen!
Stereon så väl som tändning, belysning, fläkt m.m. Laddas batteriet ur så blir det till att köpa större generator. Men risken är att du blivit döv, innan du behöver köpa generator. wink
Högst troligt kommer systemet låta OK, även utan kondensator, det kondensatorn kan göra (Vid höga effekter) är att den tillåter att man spelar högre.

21 761 Inlägg
10 december 2006
Jolle87 skrev:
okey jag tänkte göra så här att jag kopplar in allt sen efter jag byggt lådan så ser jag hur pass bra det låter och om generatorn klarar att leverera så pass mycker ström till batteriet och att steget får så mycket ström det ska ha. skulle det bli skit av allt och batteriet laddas ut direkt så får jag ju köpa en kondensator.

Det är ju ett enkelt sätt, helt klart. Sedan får du tänka på att generatorn inte orkar ge så mycket när motorn går på tomgång, viktigt att komma ihåg.

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
vas, fs och Qts har jag inte fått med:S tyvär men man kan säkert maila dom och fråga om dom vet dessa sakerna

21 761 Inlägg
10 december 2006
Jo, dessa värden måste man ha för att kunna räkna på en låda. En fördel är om man har flera värden också, som tex: Qms, Qes, Sd, X-max. Med dessa värden kan man räkna lite noggrannare och se ungefär hur mycket man kan kräma på med innan basen börjar att låta illa.

1 585 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
yes jag vet men det sitter en relativt ny generator i bilen så jag tror inte att det ska vara några problem att spela med detta ljudet som vw_performance säger många tävlings byggare har inte kondensatorer äns så jag testar först men det stora problemet just nu är ju att fixa en låda till basarna tycker det är dåligt att man inte fåt nån info all info jag har är

Leistung: 1200 Watt
RMS 600 W
Doppelschwinger
Extra Lüftungsschlitze
2,5" 4 -Layer KSV
Freq.: 20Hz - 1,5 kHz
Spl: 98 dB
Tiefe ca 22 cm

står på tyska men det är rätt lätt att fatta vad som står:P

Sök