Ronnie.L skrev:
...Så vitt jag kan se sitter det bara 3st gula säkringar där på = 60amp avsäkrat som i sin tur då innebär att det är 720w max i steget och det ska ett batterie med eventuellt ett extrabatterie klara utan problem.
Batteriet klara av det och mer. Problemet med batterier i almänhet är att de har en inbygd tröghet på att lämna ifrån sig strömmen.
Precis när basen dunkar till, krävs massor med ström, sedan kommer en viloperiod där steget inte förbrukar ström. Batteriet har massor med energi lagrat i sig, men just när bas dunket kommer, har den svårt att hinna med.
Med en kondensator brevid steget, skulle det bli ett jämnare strömutag. Man tar fortfarande ut precis lika mycket effekt ur batteriet, men kondensator jämnar ut effektutaget.
Jolle87 skrev:
Har precis fått hem mitt ljud ett slut steg på 3200w och 2st 12" basar på 1200w stycket, 600w rms. Så nu undrar jag måste man ha en kondensator när man ska spela på detta ljudet elller det går ändå?...
Jolle87 startade tråden med info om ETT steg som var specat till 3200W. Helt riktigt skall man kolla vad tillverkaren har säkrat upp steget på, det är betydligt mer rättvisande en alla "Kalle Anka watt" som står på fronten.
De flesta steg jag sett har effekt uppgift på toppeffekt angiven på fronten. I vanliga fall ligger angivna effekten på dubbla konstanta effekten, eller till och med mera för riktiga skojeristeg. Men om man antar att detta 3200W steg är fullt med "Kalle Anka watt" så borde det åtminstånde vara säkrat till 1/3 av angiven topeffekt (1000W-1200W) Den borde vara säkrad till minst 100A
Med 100A är det fortfarande läge för en kondensator.
Jag säljer inte kondensatorer, för mig spelar det ingen roll om ni investerar i dem eller ej. Jag påstår bara att MED en kondensator kan ni skruva upp volymen några pinnar till!
(Kondensator(er) brevid bas steg(en), inte hela systemet.