3359
Sök

Xenon 100w blinkar vid kallstart

29 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har 2st 100W xenonkonverterade extraljus där den ena lampan börjar blinka vid kallstart. Den flimmrar och ibland så slocknar den efter det eller så startar den och fungerar felfritt när den blivit varm. Jag är medveten om att det finns fler trådar med liknande problem men har prövat det mesta redan och får det inte att funka.

Först när jag satte dit dem så fanns problemet där men bara på den ena lampan så vi misstänkte att ballasten var ett måndagsexemplar. Så jag fick med mig en ny ballast och lampa från butiken. Men samma problem.. Men den fungerande ballasten och lampan fungerade även på den andra kontakten så vi trodde att vi fått ytterligare en dålig ballast. Men när vi satte de direkt på batteriet så fungerade båda de felande ballasterna (alla 3 lampor fungerade också).

Så då prövade vi jorda direkt på batteriet istället för i karossen ovanför en av org. lyktorna. Men samma problem. Så vi började misstänka kablaget. Efter att hela kabelsatsen va bytt med något rejälare kablar så verkade det funka men när jag tog en sväng så kvarstod problemet.

•Signal och "signaljord" sitter direkt på bi-xenon kablarna
•Jord sitter i karossen ovanför vänster lyckta
•Stöm var vi tyvärr tvungna att skarva för att nå batteriet men borde funka
•Ballasterna sitter ca en halvmeter ifrån varandra på krockbalken

Så de potentiella felen som jag kan komma på är att batteriet är dåligt eller att jorden är dålig men enligt min ström-mätare så får jag ström och lamporna startade ju inte även fast jag drog jorden direkt på batteriet. Eller att jag måste ha ännu tjockare kablar.

Någon som har nån annan bra idé?

Tacksam för svar!
/ En frustrerad

Audi A4 2.0TS -07

Forummoderator
26 339 Inlägg
30 januari 2015
#2
Två trådar..?

Och hur exakt skarvade du kablarna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Två trådar..?

Och hur exakt skarvade du kablarna?

Min långsamma telefon måste ha buggat sig på nå vänster.

Strömkabeln är en "dubbelkabel" så för att få bästa flöde så delade jag och skarvde dem för sig med varsin dubbelsidig hona. Som sitter då med två ringskor på batteriet.

Audi A4 2.0TS -07

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 januari 2015
#4
Taskig jord eller spänningsmatning

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

200 Inlägg
31 januari 2015
#5
Av egen erfarenhet av blinkande xenonljus är att jorden inte är tillräcklig bra. Byt jordpunkt till den lampan som flimrar. Tror med stor sannolikhet att det är felet.. hmm

233 Inlägg
31 januari 2015
#6
Det handlar om spänningsfall.En 100w ballast drar drygt 8,33 ampere i konstant förbrukning,vid sttartögonblicket krävs det extra mycket kräm så du kan räkna på att den tar iaf 12ampere vid kallstart mät vad du har för spänning vid ballasten vid startögonblicket.Vad har du för kvadrat på dina kablar? har du ett relä per lampa? hur långa kablar har du?

Audi frälst

Yawn...
3 151 Inlägg
31 januari 2015
#7
Som fredde_petermann är inne på, det är mest troligt spänningsfall. Alternativet är en trasig ballast, men eftersom du redan fått den utbytt så kan man ju utesluta det.

Om du har en kabel som är säkrad med 30A så ska du helst ha 8 mm2 kabelarea eller grövre.

2 037 Inlägg
1 februari 2015
#8
fredde_petermann skrev:
Det handlar om spänningsfall.En 100w ballast drar drygt 8,33 ampere i konstant förbrukning,vid sttartögonblicket krävs det extra mycket kräm så du kan räkna på att den tar iaf 12ampere vid kallstart mät vad du har för spänning vid ballasten vid startögonblicket.Vad har du för kvadrat på dina kablar? har du ett relä per lampa? hur långa kablar har du?

Får räkna med 9,5A (vid 12,6V) om man inte har igång motorn.
Senast redigerat av MammDiin (1 februari 2015)

29 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#9
fredde_petermann skrev:
Det handlar om spänningsfall.En 100w ballast drar drygt 8,33 ampere i konstant förbrukning,vid sttartögonblicket krävs det extra mycket kräm så du kan räkna på att den tar iaf 12ampere vid kallstart mät vad du har för spänning vid ballasten vid startögonblicket.Vad har du för kvadrat på dina kablar? har du ett relä per lampa? hur långa kablar har du?

Jo jag får ta och mäta lite när jag kommer hem. Men det är ju orginalkablarna som följer med kitet så det borde fungera då jag bara har 2 lampor (Som det är gjort för). Det är dock tyvärr bara ett relä.

Börjar misstänka att det är mitt batteri som är boven. Förra ägaren hade bara satt i ett 60ah batteri när rekommendationen för bilen ligger på 72ah. Skulle det kunna va något?

Audi A4 2.0TS -07

2 037 Inlägg
1 februari 2015
#10
Anderssahlen skrev:
fredde_petermann skrev:
Det handlar om spänningsfall.En 100w ballast drar drygt 8,33 ampere i konstant förbrukning,vid sttartögonblicket krävs det extra mycket kräm så du kan räkna på att den tar iaf 12ampere vid kallstart mät vad du har för spänning vid ballasten vid startögonblicket.Vad har du för kvadrat på dina kablar? har du ett relä per lampa? hur långa kablar har du?

Jo jag får ta och mäta lite när jag kommer hem. Men det är ju orginalkablarna som följer med kitet så det borde fungera då jag bara har 2 lampor (Som det är gjort för). Det är dock tyvärr bara ett relä.

Börjar misstänka att det är mitt batteri som är boven. Förra ägaren hade bara satt i ett 60ah batteri när rekommendationen för bilen ligger på 72ah. Skulle det kunna va något?

Säkert dålig kontakt någonstans i reläkablaget som gör att en hel del spänning försvinner, med tanke på att du skrev att alla ballaster och lampor fungerar när du kopplar ballasterna direkt på batteriet.

Du kan som någon redan skrivit mäta spänningen in till ballasterna och jämföra med spänningen på batteriet när lamporna lyser för att se hur mycket spänningsfall du har.

Eller så mäter du spänningsfallet i pluskabeln från plus på ballasten till pluspolen på batteriet när lamporna lyser (om du får igång dem vill säga).
Visar det mer än 0.5V när lampan är varm så ska du helt klart satsa på grövre kablar eller köra med ett relä till varje ballast.

29 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#11
Nu är det tyvärr så att jag tog beslutet att montera lamporna innanför grillen på min A4 så det är ett rätt stort projekt att komma åt lampor och ballaster. Måste riva hela fronten för att komma åt.

Men jag har mätt strömkabeln vid batteriet och vid jordpunkten och jag fick fram ca 11.5A på båda (när lampan var varm) så jag verkar ju inte tappa något. Vid starten så låg det runt 15-16 (lite svårt att hinna med då jag är själv) men det svajade ganska häftigt. Upp emot en ampere, är det normalt?

Audi A4 2.0TS -07

2 037 Inlägg
1 februari 2015
#12
Anderssahlen skrev:
Nu är det tyvärr så att jag tog beslutet att montera lamporna innanför grillen på min A4 så det är ett rätt stort projekt att komma åt lampor och ballaster. Måste riva hela fronten för att komma åt.

Men jag har mätt strömkabeln vid batteriet och vid jordpunkten och jag fick fram ca 11.5A på båda (när lampan var varm) så jag verkar ju inte tappa något. Vid starten så låg det runt 15-16 (lite svårt att hinna med då jag är själv) men det svajade ganska häftigt. Upp emot en ampere, är det normalt?

Hade du igång bilen när du mätte? Var 11,5A strömmen tillsammans för båda ballasterna?
Att de svajar lite är väl inte helt ovanligt med billiga ballaster och lampor.

29 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#13
MammDiin skrev:
Anderssahlen skrev:
Nu är det tyvärr så att jag tog beslutet att montera lamporna innanför grillen på min A4 så det är ett rätt stort projekt att komma åt lampor och ballaster. Måste riva hela fronten för att komma åt.

Men jag har mätt strömkabeln vid batteriet och vid jordpunkten och jag fick fram ca 11.5A på båda (när lampan var varm) så jag verkar ju inte tappa något. Vid starten så låg det runt 15-16 (lite svårt att hinna med då jag är själv) men det svajade ganska häftigt. Upp emot en ampere, är det normalt?

Hade du igång bilen när du mätte? Var 11,5A strömmen tillsammans för båda ballasterna?
Att de svajar lite är väl inte helt ovanligt med billiga ballaster och lampor.

Ja det var för båda ballasterna och bilen var igång.

www.h2mracing.se/webbutik/product_info. … rl0p042ob2

Här är satsen jag har, och det är väl ingen budgetsk*t jag skaffat iallafall.

Audi A4 2.0TS -07

Avstängd
10 388 Inlägg
1 februari 2015
#14
Anderssahlen skrev:
MammDiin skrev:
Anderssahlen skrev:
Nu är det tyvärr så att jag tog beslutet att montera lamporna innanför grillen på min A4 så det är ett rätt stort projekt att komma åt lampor och ballaster. Måste riva hela fronten för att komma åt.

Men jag har mätt strömkabeln vid batteriet och vid jordpunkten och jag fick fram ca 11.5A på båda (när lampan var varm) så jag verkar ju inte tappa något. Vid starten så låg det runt 15-16 (lite svårt att hinna med då jag är själv) men det svajade ganska häftigt. Upp emot en ampere, är det normalt?

Hade du igång bilen när du mätte? Var 11,5A strömmen tillsammans för båda ballasterna?
Att de svajar lite är väl inte helt ovanligt med billiga ballaster och lampor.

Ja det var för båda ballasterna och bilen var igång.

www.h2mracing.se/webbutik/product_info. … rl0p042ob2

Här är satsen jag har, och det är väl ingen budgetsk*t jag skaffat iallafall.

11,5A tillsammans för 2st 100w ballaster kan inte stämma för fem öre

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sir
935 Inlägg
1 februari 2015
#15
it_mutt skrev:
Anderssahlen skrev:
MammDiin skrev:

Hade du igång bilen när du mätte? Var 11,5A strömmen tillsammans för båda ballasterna?
Att de svajar lite är väl inte helt ovanligt med billiga ballaster och lampor.

Ja det var för båda ballasterna och bilen var igång.

www.h2mracing.se/webbutik/product_info. … rl0p042ob2

Här är satsen jag har, och det är väl ingen budgetsk*t jag skaffat iallafall.

11,5A tillsammans för 2st 100w ballaster kan inte stämma för fem öre

Det borde ligga på 16,6a för bägge ballasterna om man räknar på 12 volt. 14,2a vid 14 volt. P=u*i (200 watt / 12 volt =16,6 ampere)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

2 037 Inlägg
1 februari 2015
#16
Blir 120W per ballast man ska räkna på, så i detta fall 240W. Enkelt sagt 10A vid 12V för en 100W ballast.

11,5A totalt för båda ballasterna ger högst 70W till lamporna om man räknar med motorn igång och 14,4V.

Svårt att säga hur bra kittet är, men om de funkar direkt på batteriet som de ska så är det troligen något fel med kablaget ut till ballasten.

Enklast att kolla det är helt enkelt genom att mäta spänningen över batteriet och ballasten när lamporna lyser och se skillnaden i spänningen.
Och vill man veta mera exakt var spänningsfallet är så mät exempelvis från batteriets pluspol till ballastens plus för att se spänningsfallet i kabeln. Visar mätaren 1V så får ballasten 1V mindre, och vill man få reda på mera exakt var spänningsfallet kan vara så mät exempelvis från pluspolen till reläet eller reläet till ballasten.

Kan vara svårt att komma åt att mäta på alla ställen och även om du monterat strålkastarna bakom grillen så kanske du måste skruva bort något för att ens komma åt ballasterna. Men vill man ha reda på problemet så finns inte så mycket annat att göra om man inte fixar egna kablar och relä eller köper ny reläsats och hoppas på att felet blir åtgärdat med det.

233 Inlägg
1 februari 2015
#17
Precis som MammDiin säger det är spänningen och spänningsfallet som är det intressanta. Du svarade aldrig på hur du har byggt elsystemet.

Audi frälst

29 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#18
Okej det visade sig att min mätare var trasig så vi kan strunta i mätningen jag gjorde iallafall.

Men nu har jag även prövat byta batteri, och bytt strömkabeln in till relät för att slippa skarvningen(8mm2) samt lödat ihop skarven för jord och fäst precis bredvid batteriets jordpunkt. Fortfarande samma problem.

Men efter ett samtal med en bilelsmekaniker så går nästa tanke till signalen. Han trodde att eftersom att det går så lite ström till bi-xenon "skärmen" så orkar den inte riktigt trycka om i relät. Alternativt så blir det strul med ljusövervakningen.

Audi A4 2.0TS -07

436 Inlägg
4 februari 2015
#19
Anderssahlen skrev:
Okej det visade sig att min mätare var trasig så vi kan strunta i mätningen jag gjorde iallafall.

Men nu har jag även prövat byta batteri, och bytt strömkabeln in till relät för att slippa skarvningen(8mm2) samt lödat ihop skarven för jord och fäst precis bredvid batteriets jordpunkt. Fortfarande samma problem.

Men efter ett samtal med en bilelsmekaniker så går nästa tanke till signalen. Han trodde att eftersom att det går så lite ström till bi-xenon "skärmen" så orkar den inte riktigt trycka om i relät. Alternativt så blir det strul med ljusövervakningen.

ta och klipp av jordkablarna från vardera ballast och separera dessa så dem går till varsinn jordpukt iställer för att dem ska gå till uppsamlingspunkten vid relät detta skapar bara problem! så klipp dem svarta kablarna som går från vardera ballast och sätt på en ring kabel sko på vardera kabel och vips så kommer det att fungera för dig om du inte har kört sönder ballasterna nu eftersom det tar knäcken på ballaster att inte få den ström dem behöver!

sen har jag en fråga till du har en A4 med bi-xenon vilken årsmodell?? vill minnas att samtliga A4 modeler med Bi-Xenon har haft en helljus styrning som legat mellan 7-10 volt och då kommer frågan vad för relä du använder ? då vanliga extraljusrelän minst måste ha 11v för att klara av att slå till ordentligt (generell regel) och ligger man under 12V för helljus signal så råds man att använda tex XBB eller Sepabs Lågspännings kablage med Mosfet tillslag


2 037 Inlägg
4 februari 2015
#20
Ja, inte helt omöjligt att spänningen från helljuset är för svag för att orka dra reläet ordentligt.
Men du har ju även något fel med spänningen till ballasterna när du skrev att först ville inte ena lampan komma igång.

Som Lighter22 skrev så kan det vara minus sidan som ställer till med problem.
Men kolla även upp plussidan för där finns en hel del kontaktpunkter som kan orsaka spänningsfall.
Och köp en annan multimeter (om inte bara batteriet var slut i den du har) så har du mycket lättare att få reda på var spänningen tar vägen.


Sök