3476
Sök

Motorstark sedan (köpråd?)

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2015
#21
Cracksoup skrev:

Där har vi mer lockande alternativ. Accorden och Vectran är riktigt snygga bilar. Dock är jag lite orolig för kvalitékänslan i bägge. Åkte en Honda CRV ('08 eller något) nu i vinter och på de sandade svenska vägarna smattrade det upp under bilen och det lät som att sitta i en plåtburk. Dörrarna var "för lätta" och kändes som luft och plåt. Vet inte om Accorden har detta problemet, men annars har jag bara hört bra kritik angående Honda som märke.

Jag har en Accord (men en tourer) och det är precis som du säger dåligt isolerat i hjulhus mot grus och sand. Däremot är det inget man drabbas av speciellt ofta även om man blir snudd på förbannad och chockad när man väl åker ut på en grusväg.

I övrigt så ska du leta efter en executivemodell med det stora ljudpaketet. Med manuell låda är den även hyfsat pigg. Den har en väldigt hög kvalitetskänsla i inredning och detaljarbete. Hondan håller dessutom otroligt hög kvalitet vad gäller att fortsätta fungera och inte gå sönder. Jag har haft min i 6-7 år, drygt 10k mil och ingenting har gått sönder förutom en kortslutning i bakre bromsljus orsakat av eftermonterad dragkrok på just kombimodellen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#22
Dentar skrev:
Cracksoup skrev:
Dentar skrev:
Betalade 7200:- för inspektion 2 på min för ca 1 år sedan (den mest omfattande samt dyraste), då lades det på ca 1500:- för jag uppdaterade mjukvaran samt bytte bromsvätska, serviceintervallet ser ut som: vid 2.5 mil oljebyte, 5k mil Inspektion 1, 7.5k mil oljebyte, 10k mil inspektion 2 sedan börjar det om, dessa bilar har egentligen inget bestämt serviceschema utan bilen räknar ut när det är dags själv(efter 2500liter bensin förbrukats om jag inte missminner mig) betalar 700:- /månad i försäkring hos IF, då är det helförsäkring ''+'' vilket ger mer än vad en vanlig helförs. gör. Vad som talar emot en bmw 330 får någon annan svara på, för det kan inte jag smile akta dig bara för sent importerade med många ägare
Edit'' betalade under 60k för min, hade väll ganska tur då jag letade länge efter rätt exemplar för mig, då endast en ägare vilket var ett gammalt par som sålde den pga ålder samt att det inte snålats 1 krona på den, hade gått under 17k mil när jag tog över den, så guldkorn finns om man är tålmodig smile

Är det kamkedja i den rackarn? Inspektion 2 är ju lite dyr, men sånt är livet om man vill ha lite motor smile
320 är väl i minsta laget, men vad är egentligen skillnaden mellan 325 och 330? Får jag något mer i 330 annat än några fler kusar?

320 har jag aldrig åkt i så det kan jag inte svara på, men har kört 325 & ägt både manuell & automat 330, ja du får som sagt mer kusar & skillnaden mellan 325 / 330 väger mycket mer än vad ökat ägandekostnad gör i min mening, förbrukningen & försäkring skiljer sig inte jättemycket, surfa in på autopower så kan du jämföra modellerna samt även läsa begagnatguide vad som är bra att kolla på, sen finns det lite olika utrustningspaket, kan du så satsa på att få en med M-sport II. Sitter kamkedja i dessa ja smile

Nackdelen med 330 är väl då att det är svårt att hitta en till rätt pris. 325an är betydligt billigare i inköp och har egentligen den kraft jag vill ha smile
Det finns förmodligen olika stereopaket för dessa bilar. Vill gärna ha bra ljud från början så jag slipper plocka med det det första jag gör. Om man ska åka och titta på en 325/330, vad är det får stereo man ska "akta" sig för? Eller du kanske kört eftermarknadsstereo i dina? smile

caromania skrev:
Cracksoup skrev:

Där har vi mer lockande alternativ. Accorden och Vectran är riktigt snygga bilar. Dock är jag lite orolig för kvalitékänslan i bägge. Åkte en Honda CRV ('08 eller något) nu i vinter och på de sandade svenska vägarna smattrade det upp under bilen och det lät som att sitta i en plåtburk. Dörrarna var "för lätta" och kändes som luft och plåt. Vet inte om Accorden har detta problemet, men annars har jag bara hört bra kritik angående Honda som märke.

Jag har en Accord (men en tourer) och det är precis som du säger dåligt isolerat i hjulhus mot grus och sand. Däremot är det inget man drabbas av speciellt ofta även om man blir snudd på förbannad och chockad när man väl åker ut på en grusväg.

I övrigt så ska du leta efter en executivemodell med det stora ljudpaketet. Med manuell låda är den även hyfsat pigg. Den har en väldigt hög kvalitetskänsla i inredning och detaljarbete. Hondan håller dessutom otroligt hög kvalitet vad gäller att fortsätta fungera och inte gå sönder. Jag har haft min i 6-7 år, drygt 10k mil och ingenting har gått sönder förutom en kortslutning i bakre bromsljus orsakat av eftermonterad dragkrok på just kombimodellen.

Tyvärr blir det nog ett ganska stort problem för mig som vill ha en bil som känns solid. Kör jag längs en landsväg i 90km/h vill jag inte att det plötsligt ska börja smattra i hjulhusen hmm Får fundera vidare där, det är ju inget som inte går att fixa! Hondan tycker jag ser riktigt bra ut och verkar, som du säger, ha hög kvalitet i inredning. Det som är mest lockande är just det att "ingenting" går sönder. Verkar som att honda har blivit känt för att hålla ihop för alltid vilket är ett stort plus! Gäller att hålla ett öga på blocket, Accord med 2.4an verkar inte vara direkt vanlig. Hur har servicekostnader sett ut för dig? Kamremsintervall?


Tack för alla svar förresten! Ni hjälper till mer än ni vet smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2015
#23
Cracksoup skrev:
Tyvärr blir det nog ett ganska stort problem för mig som vill ha en bil som känns solid. Kör jag längs en landsväg i 90km/h vill jag inte att det plötsligt ska börja smattra i hjulhusen hmm Får fundera vidare där, det är ju inget som inte går att fixa! Hondan tycker jag ser riktigt bra ut och verkar, som du säger, ha hög kvalitet i inredning. Det som är mest lockande är just det att "ingenting" går sönder. Verkar som att honda har blivit känt för att hålla ihop för alltid vilket är ett stort plus! Gäller att hålla ett öga på blocket, Accord med 2.4an verkar inte vara direkt vanlig. Hur har servicekostnader sett ut för dig? Kamremsintervall?


Tack för alla svar förresten! Ni hjälper till mer än ni vet smile

Alltså nej, så är det ju inte. Jag pratar om grusväg. På landsvägen är det ju definitivt inget smatter i hjulhusen. smile Eftersom man överhuvudtaget inte hör motorn så hör man dock vägljud. Du måste ju provköra för att skaffa dig en egen uppfattning om du finner det störande.

Kamkedja utan något att tänka över så länge man sköter oljebyten hyfsat.

Jag servar själv. Olja + filter med jämna mellanrum. Eftersom det är I-vtec så drar den lite olja när man passerar 6000rpm så man ska kolla nivån med jämna mellanrum. Bytt skivor runt om vilket såklart kostade några tusenlappar (har gått 18000 mil nu) och belägg lite nu och då. Bytte stift efter 14000 mil och det vill jag minnas gick på någon tusenlapp. (Intervallen är egentligen 12000)

I övrigt är det en kraftigt misskött bil, jag tvättar den mer sällan än aldrig och det är ändå ingen rost eller knek. Sinnessjukt bra bil. Det enda jag är missnöjd med är som sagt vägljudet som jag tycker är för högt, men det är i en tourer som är känd för att bullra mer. Provkör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

175 Inlägg
1 februari 2015
#24
Cracksoup skrev:
Dentar skrev:
Cracksoup skrev:
Dentar skrev:
Betalade 7200:- för inspektion 2 på min för ca 1 år sedan (den mest omfattande samt dyraste), då lades det på ca 1500:- för jag uppdaterade mjukvaran samt bytte bromsvätska, serviceintervallet ser ut som: vid 2.5 mil oljebyte, 5k mil Inspektion 1, 7.5k mil oljebyte, 10k mil inspektion 2 sedan börjar det om, dessa bilar har egentligen inget bestämt serviceschema utan bilen räknar ut när det är dags själv(efter 2500liter bensin förbrukats om jag inte missminner mig) betalar 700:- /månad i försäkring hos IF, då är det helförsäkring ''+'' vilket ger mer än vad en vanlig helförs. gör. Vad som talar emot en bmw 330 får någon annan svara på, för det kan inte jag smile akta dig bara för sent importerade med många ägare
Edit'' betalade under 60k för min, hade väll ganska tur då jag letade länge efter rätt exemplar för mig, då endast en ägare vilket var ett gammalt par som sålde den pga ålder samt att det inte snålats 1 krona på den, hade gått under 17k mil när jag tog över den, så guldkorn finns om man är tålmodig smile

Är det kamkedja i den rackarn? Inspektion 2 är ju lite dyr, men sånt är livet om man vill ha lite motor smile
320 är väl i minsta laget, men vad är egentligen skillnaden mellan 325 och 330? Får jag något mer i 330 annat än några fler kusar?

320 har jag aldrig åkt i så det kan jag inte svara på, men har kört 325 & ägt både manuell & automat 330, ja du får som sagt mer kusar & skillnaden mellan 325 / 330 väger mycket mer än vad ökat ägandekostnad gör i min mening, förbrukningen & försäkring skiljer sig inte jättemycket, surfa in på autopower så kan du jämföra modellerna samt även läsa begagnatguide vad som är bra att kolla på, sen finns det lite olika utrustningspaket, kan du så satsa på att få en med M-sport II. Sitter kamkedja i dessa ja smile

Nackdelen med 330 är väl då att det är svårt att hitta en till rätt pris. 325an är betydligt billigare i inköp och har egentligen den kraft jag vill ha smile
Det finns förmodligen olika stereopaket för dessa bilar. Vill gärna ha bra ljud från början så jag slipper plocka med det det första jag gör. Om man ska åka och titta på en 325/330, vad är det får stereo man ska "akta" sig för? Eller du kanske kört eftermarknadsstereo i dina? smile

caromania skrev:
Cracksoup skrev:

Där har vi mer lockande alternativ. Accorden och Vectran är riktigt snygga bilar. Dock är jag lite orolig för kvalitékänslan i bägge. Åkte en Honda CRV ('08 eller något) nu i vinter och på de sandade svenska vägarna smattrade det upp under bilen och det lät som att sitta i en plåtburk. Dörrarna var "för lätta" och kändes som luft och plåt. Vet inte om Accorden har detta problemet, men annars har jag bara hört bra kritik angående Honda som märke.

Jag har en Accord (men en tourer) och det är precis som du säger dåligt isolerat i hjulhus mot grus och sand. Däremot är det inget man drabbas av speciellt ofta även om man blir snudd på förbannad och chockad när man väl åker ut på en grusväg.

I övrigt så ska du leta efter en executivemodell med det stora ljudpaketet. Med manuell låda är den även hyfsat pigg. Den har en väldigt hög kvalitetskänsla i inredning och detaljarbete. Hondan håller dessutom otroligt hög kvalitet vad gäller att fortsätta fungera och inte gå sönder. Jag har haft min i 6-7 år, drygt 10k mil och ingenting har gått sönder förutom en kortslutning i bakre bromsljus orsakat av eftermonterad dragkrok på just kombimodellen.

Tyvärr blir det nog ett ganska stort problem för mig som vill ha en bil som känns solid. Kör jag längs en landsväg i 90km/h vill jag inte att det plötsligt ska börja smattra i hjulhusen hmm Får fundera vidare där, det är ju inget som inte går att fixa! Hondan tycker jag ser riktigt bra ut och verkar, som du säger, ha hög kvalitet i inredning. Det som är mest lockande är just det att "ingenting" går sönder. Verkar som att honda har blivit känt för att hålla ihop för alltid vilket är ett stort plus! Gäller att hålla ett öga på blocket, Accord med 2.4an verkar inte vara direkt vanlig. Hur har servicekostnader sett ut för dig? Kamremsintervall?


Tack för alla svar förresten! Ni hjälper till mer än ni vet smile

325 duger gott men är ganska svag på låga varv. Dock rolig motorkaraktär! smile
Ang. stereopaket i E46 finns det 3 st vad jag vet, business, Hi-Fi och Harman kardon. Aldrig lyssnat på HK men de andra 2 är ganska usla, har HiFi i min och det är 8 högtalare med ett okej ljud. Business paketet duger till p4 ungerfär:)

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#25
caromania skrev:
Cracksoup skrev:
Tyvärr blir det nog ett ganska stort problem för mig som vill ha en bil som känns solid. Kör jag längs en landsväg i 90km/h vill jag inte att det plötsligt ska börja smattra i hjulhusen hmm Får fundera vidare där, det är ju inget som inte går att fixa! Hondan tycker jag ser riktigt bra ut och verkar, som du säger, ha hög kvalitet i inredning. Det som är mest lockande är just det att "ingenting" går sönder. Verkar som att honda har blivit känt för att hålla ihop för alltid vilket är ett stort plus! Gäller att hålla ett öga på blocket, Accord med 2.4an verkar inte vara direkt vanlig. Hur har servicekostnader sett ut för dig? Kamremsintervall?


Tack för alla svar förresten! Ni hjälper till mer än ni vet smile

Alltså nej, så är det ju inte. Jag pratar om grusväg. På landsvägen är det ju definitivt inget smatter i hjulhusen. smile Eftersom man överhuvudtaget inte hör motorn så hör man dock vägljud. Du måste ju provköra för att skaffa dig en egen uppfattning om du finner det störande.

Kamkedja utan något att tänka över så länge man sköter oljebyten hyfsat.

Jag servar själv. Olja + filter med jämna mellanrum. Eftersom det är I-vtec så drar den lite olja när man passerar 6000rpm så man ska kolla nivån med jämna mellanrum. Bytt skivor runt om vilket såklart kostade några tusenlappar (har gått 18000 mil nu) och belägg lite nu och då. Bytte stift efter 14000 mil och det vill jag minnas gick på någon tusenlapp. (Intervallen är egentligen 12000)

I övrigt är det en kraftigt misskött bil, jag tvättar den mer sällan än aldrig och det är ändå ingen rost eller knek. Sinnessjukt bra bil. Det enda jag är missnöjd med är som sagt vägljudet som jag tycker är för högt, men det är i en tourer som är känd för att bullra mer. Provkör.

Ska man passa sig för bilar som gått långt? http://www.blocket.se/blekinge/Sankt_pr … 21&w=3
Svårt att hitta någon till rätt pris som finns i närheten.


131 Inlägg
1 februari 2015
#26
Jag har H/K (stora ljudpaketet vilket blir 8 högtalare och 2 små basar) basarna kopplade jag bort omgående & slängde i en dubbel 12a, men tycker inte ljudet orginal är särskilt mycket att hurra för endå, visst duger det bra om du inte är jättekräsen, men finns tex rockford högtalare att byta till som passar i de befintliga hålen om du vill uppgradera, vilket jag snart skall göra på min då jag lyckats spränga skrikarna/diskanterna i framdörrarna ( jag spelar alltid högt hehe) smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2015
#27
Cracksoup skrev:
caromania skrev:
Cracksoup skrev:
Tyvärr blir det nog ett ganska stort problem för mig som vill ha en bil som känns solid. Kör jag längs en landsväg i 90km/h vill jag inte att det plötsligt ska börja smattra i hjulhusen hmm Får fundera vidare där, det är ju inget som inte går att fixa! Hondan tycker jag ser riktigt bra ut och verkar, som du säger, ha hög kvalitet i inredning. Det som är mest lockande är just det att "ingenting" går sönder. Verkar som att honda har blivit känt för att hålla ihop för alltid vilket är ett stort plus! Gäller att hålla ett öga på blocket, Accord med 2.4an verkar inte vara direkt vanlig. Hur har servicekostnader sett ut för dig? Kamremsintervall?


Tack för alla svar förresten! Ni hjälper till mer än ni vet smile

Alltså nej, så är det ju inte. Jag pratar om grusväg. På landsvägen är det ju definitivt inget smatter i hjulhusen. smile Eftersom man överhuvudtaget inte hör motorn så hör man dock vägljud. Du måste ju provköra för att skaffa dig en egen uppfattning om du finner det störande.

Kamkedja utan något att tänka över så länge man sköter oljebyten hyfsat.

Jag servar själv. Olja + filter med jämna mellanrum. Eftersom det är I-vtec så drar den lite olja när man passerar 6000rpm så man ska kolla nivån med jämna mellanrum. Bytt skivor runt om vilket såklart kostade några tusenlappar (har gått 18000 mil nu) och belägg lite nu och då. Bytte stift efter 14000 mil och det vill jag minnas gick på någon tusenlapp. (Intervallen är egentligen 12000)

I övrigt är det en kraftigt misskött bil, jag tvättar den mer sällan än aldrig och det är ändå ingen rost eller knek. Sinnessjukt bra bil. Det enda jag är missnöjd med är som sagt vägljudet som jag tycker är för högt, men det är i en tourer som är känd för att bullra mer. Provkör.

Ska man passa sig för bilar som gått långt? http://www.blocket.se/blekinge/Sankt_pr … 21&w=3
Svårt att hitta någon till rätt pris som finns i närheten.

30.000mil är 30.000mil, dvs 8 varv runt jorden. Hur har den skötts om kan man ju aldrig veta. Men annars så är det fortfarande världens mest välbyggda bil vågar jag påstå. Däremot så är inte den där lika utrustad som min, jag undrar om det är en executive eftersom den inte har skinn eller navi. Provkör, kolla om det är stora ljudpaketet med subwoofer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#28
Har funderat fram och tillbaka och eftersom jag möjligtvis får ha bilen skriven på mig i framtiden så ska jag nog glömma en nyare kärra (typ Saab 9-3 fr 2008). Den ska då vara halvförsäkrad så den inte står och kostar 15 000 bara i försäkring. Budgeten bör ju då sänkas också, för att man inte ska gå miste om allt för mycket pengar om nu något skulle hända. Honda Accord är den jag är mest intresserad av för tillfället och då helst en '03 eller 04. Att lägga mer än 40 000 på en bil som ska vara halvförsäkrad är jag inget fan av, så budgeten får nog ligga däromkring i stället.

Vet någon om bagaget i Accord (sedan) är rymligt? Ska helst få plats med en rullstol som är en halvmeter bred hopfälld och nästan en meter hög. Alltså ska det vara en ganska stor öppning och djupt utrymme.


398 Inlägg
1 februari 2015
#29
Cracksoup skrev:
Har funderat fram och tillbaka och eftersom jag möjligtvis får ha bilen skriven på mig i framtiden så ska jag nog glömma en nyare kärra (typ Saab 9-3 fr 2008). Den ska då vara halvförsäkrad så den inte står och kostar 15 000 bara i försäkring. Budgeten bör ju då sänkas också, för att man inte ska gå miste om allt för mycket pengar om nu något skulle hända. Honda Accord är den jag är mest intresserad av för tillfället och då helst en '03 eller 04. Att lägga mer än 40 000 på en bil som ska vara halvförsäkrad är jag inget fan av, så budgeten får nog ligga däromkring i stället.

Vet någon om bagaget i Accord (sedan) är rymligt? Ska helst få plats med en rullstol som är en halvmeter bred hopfälld och nästan en meter hög. Alltså ska det vara en ganska stor öppning och djupt utrymme.

Prissättning av försäkringar är märkliga saker. Jag betalar mindre för min 2009 9-3 än vad en några år äldre (och hälften så dyr) skulle kosta. Antagligen beror det på att yngre killar som köper en billig gammal SAAB inte är lika försiktiga med dem. Hel då dvs. Jag skulle personligen inte ha mindre än hel på något dyrare än 25k, but that's just me.

Det skiljer rätt mycket mellan olika bilar också. Var jag sugen på en tysk innan var jag det inte när jag såg vad de skulle ha i försäkring så att säga. Så kolla några objekt på blocket, länsförsäkringar brukar ligga bäst till i pris.

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#30
AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
Har funderat fram och tillbaka och eftersom jag möjligtvis får ha bilen skriven på mig i framtiden så ska jag nog glömma en nyare kärra (typ Saab 9-3 fr 2008). Den ska då vara halvförsäkrad så den inte står och kostar 15 000 bara i försäkring. Budgeten bör ju då sänkas också, för att man inte ska gå miste om allt för mycket pengar om nu något skulle hända. Honda Accord är den jag är mest intresserad av för tillfället och då helst en '03 eller 04. Att lägga mer än 40 000 på en bil som ska vara halvförsäkrad är jag inget fan av, så budgeten får nog ligga däromkring i stället.

Vet någon om bagaget i Accord (sedan) är rymligt? Ska helst få plats med en rullstol som är en halvmeter bred hopfälld och nästan en meter hög. Alltså ska det vara en ganska stor öppning och djupt utrymme.

Prissättning av försäkringar är märkliga saker. Jag betalar mindre för min 2009 9-3 än vad en några år äldre (och hälften så dyr) skulle kosta. Antagligen beror det på att yngre killar som köper en billig gammal SAAB inte är lika försiktiga med dem. Hel då dvs. Jag skulle personligen inte ha mindre än hel på något dyrare än 25k, but that's just me.

Det skiljer rätt mycket mellan olika bilar också. Var jag sugen på en tysk innan var jag det inte när jag såg vad de skulle ha i försäkring så att säga. Så kolla några objekt på blocket, länsförsäkringar brukar ligga bäst till i pris.

Hmm.. Saaben från 2008 ligger ungefär tusenlappen mer om året än en 9-3 2003 med likvärdig motor. På Länsförsäkringar rekommenderas man dock att välja halvförsäkring på en 9-3 '03 vilket gör att priset dyker ner till runt 6000kr. Accorden kostar betydligt mer både i hel och halvförsäkring tyvärr.


398 Inlägg
1 februari 2015
#31
Cracksoup skrev:
Hmm.. Saaben från 2008 ligger ungefär tusenlappen mer om året än en 9-3 2003 med likvärdig motor. På Länsförsäkringar rekommenderas man dock att välja halvförsäkring på en 9-3 '03 vilket gör att priset dyker ner till runt 6000kr. Accorden kostar betydligt mer både i hel och halvförsäkring tyvärr.

Jag vet inte vilken du tycker har likvärdig motor, men 2.0t på etanol är imo mycket mer jämförbar med Aero än 2.0t från 2003. Den har dessutom mitsubishi turbo precis som Aeron, vilket talar starkt för att chippa i framtiden.

Förresten, titta också på 1.8t Biopower (2008+). Försäkringen där är lägre men den har identisk hårdvara som 2.0t bortsett från laddtrycksmätare. Många som ändå ska chippa köper därför en 1.8t och lämnar den till tex maptun.

31 Inlägg
1 februari 2015
#32
Cracksoup skrev:
Rollon_ skrev:
Tjena, har haft en precis sådan som du länka i tråden. Priset i min mening ligger en aningen högt, sålde min för 50 med ca 14000 mil på mätaren min var i riktigt bra skick. Kör nu än s60 t5 och kan säga att saaben har bättre körglädje. Ska du köra manuell rekommenderar jag 6 petade lådan. Jag åkte på 0.67 på riksvägarna med min Aero inte dåligt alls tycker jag. Den Aero motorn sitter i den Aeron är samma motor som sitter i 2.0T av samma modell men det finns också 2.0t med 175 hk och en 1.8t på 150 hk men 1.8t är ingen 1.8 liters utan en 2.0 den med.

Kanske hjälper lite med beslutet

Det är absolut acceptabelt. Ungefär där A3an låg, som då är en mycket mindre bil med mycket mindre motor.
Nu när du ändå nämner volvo s60 T5, vad var det som fick dig att byta till Volvo? Nöjd med bytet? Den skulle mycket väl kunna stå på listan för intressanta bilar också.

I vilket fall så lutar det åt en av de större motormodellerna i alla fall. Finns det fler fördelar med Aeron jämfört med 2.0t utöver den högre effekten?

Tillfället fick mig att byta, Bilen jag köpte låg bra pris för skicket. Jag sålde min saab för jag har för vana att byta bil ofta och kände att det var dags. Jag letade som bara den och hittade inga 9-3or i likvärdigt skick som min för jag ville inte byta ner mig såklart.

Jag är ganska nöjd med bytet förutom volvos vanliga fel i framvagn då som jag har men ska inte vara så svårfixat. Aeron har egentligen ingen jättestor skillnad mot vanliga 2.0T, Lite uppfräschad inredning och fram och bak spolier så den ser lite lägre ut. Aeron ska vara sänkt 10mm har jag för mig.

Om man ska jämföra motorerna skulle jag säga att dom är likvärdiga 0-100 men sen drar volvon iväg, den har iallafall 50hk till.

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#33
AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
Hmm.. Saaben från 2008 ligger ungefär tusenlappen mer om året än en 9-3 2003 med likvärdig motor. På Länsförsäkringar rekommenderas man dock att välja halvförsäkring på en 9-3 '03 vilket gör att priset dyker ner till runt 6000kr. Accorden kostar betydligt mer både i hel och halvförsäkring tyvärr.

Jag vet inte vilken du tycker har likvärdig motor, men 2.0t på etanol är imo mycket mer jämförbar med Aero än 2.0t från 2003. Den har dessutom mitsubishi turbo precis som Aeron, vilket talar starkt för att chippa i framtiden.

Förresten, titta också på 1.8t Biopower (2008+). Försäkringen där är lägre men den har identisk hårdvara som 2.0t bortsett från laddtrycksmätare. Många som ändå ska chippa köper därför en 1.8t och lämnar den till tex maptun.

Försäkringen ligger på ungefär samma på dem. Det var inte många kronor som skiljde. Hade helst sluppit helförsäkringen, så man kan komma ner i 5-6000 i stället. Försäkringen är så tråkig att lägga pengarna på och eftersom jag skarpt gillar utseendet på pre-facelift så väljer jag nog hellre den. Lättare att hitta fina och lågmilad-exemplar dessutom. Ska hålla utkik efter 1.8t biopower dock. Hittar jag någon till rätt pris så vet man aldrig vad som händer smile

Skulle vilja se om 2.0t är kraft så det räcker, eller om Aero är ett måste.


398 Inlägg
1 februari 2015
#34
Cracksoup skrev:
AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
Hmm.. Saaben från 2008 ligger ungefär tusenlappen mer om året än en 9-3 2003 med likvärdig motor. På Länsförsäkringar rekommenderas man dock att välja halvförsäkring på en 9-3 '03 vilket gör att priset dyker ner till runt 6000kr. Accorden kostar betydligt mer både i hel och halvförsäkring tyvärr.

Jag vet inte vilken du tycker har likvärdig motor, men 2.0t på etanol är imo mycket mer jämförbar med Aero än 2.0t från 2003. Den har dessutom mitsubishi turbo precis som Aeron, vilket talar starkt för att chippa i framtiden.

Förresten, titta också på 1.8t Biopower (2008+). Försäkringen där är lägre men den har identisk hårdvara som 2.0t bortsett från laddtrycksmätare. Många som ändå ska chippa köper därför en 1.8t och lämnar den till tex maptun.

Försäkringen ligger på ungefär samma på dem. Det var inte många kronor som skiljde. Hade helst sluppit helförsäkringen, så man kan komma ner i 5-6000 i stället. Försäkringen är så tråkig att lägga pengarna på och eftersom jag skarpt gillar utseendet på pre-facelift så väljer jag nog hellre den. Lättare att hitta fina och lågmilad-exemplar dessutom. Ska hålla utkik efter 1.8t biopower dock. Hittar jag någon till rätt pris så vet man aldrig vad som händer smile

Skulle vilja se om 2.0t är kraft så det räcker, eller om Aero är ett måste.

Okej, där ser man! Det är ju en smaksak som sagt, men som vanligt får man mer bil för pengarna om man köper en modell som upplevs som äldre och därmed inte är lika eftertraktad.

Det beror ju på vad man är van vid, men jag skulle säga att det absolut räcker. Ska du ha en vanlig 2.0 kan du ju se efter en Biopower (kom 2006) för det är som sagt en väldig skillnad.

Edit: en stor fördel med 2.0t är att de ofta inte är lika hårt körda. De flesta köper inte en Aero för att finåka jämt så att säga, speciellt inte i prisklassen du söker.
Senast redigerat av AX3L (1 februari 2015)

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#35
AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
AX3L skrev:

Jag vet inte vilken du tycker har likvärdig motor, men 2.0t på etanol är imo mycket mer jämförbar med Aero än 2.0t från 2003. Den har dessutom mitsubishi turbo precis som Aeron, vilket talar starkt för att chippa i framtiden.

Förresten, titta också på 1.8t Biopower (2008+). Försäkringen där är lägre men den har identisk hårdvara som 2.0t bortsett från laddtrycksmätare. Många som ändå ska chippa köper därför en 1.8t och lämnar den till tex maptun.

Försäkringen ligger på ungefär samma på dem. Det var inte många kronor som skiljde. Hade helst sluppit helförsäkringen, så man kan komma ner i 5-6000 i stället. Försäkringen är så tråkig att lägga pengarna på och eftersom jag skarpt gillar utseendet på pre-facelift så väljer jag nog hellre den. Lättare att hitta fina och lågmilad-exemplar dessutom. Ska hålla utkik efter 1.8t biopower dock. Hittar jag någon till rätt pris så vet man aldrig vad som händer smile

Skulle vilja se om 2.0t är kraft så det räcker, eller om Aero är ett måste.

Okej, där ser man! Det är ju en smaksak som sagt, men som vanligt får man mer bil för pengarna om man köper en modell som upplevs som äldre och därmed inte är lika eftertraktad.

Det beror ju på vad man är van vid, men jag skulle säga att det absolut räcker. Ska du ha en vanlig 2.0 kan du ju se efter en Biopower (kom 2006) för det är som sagt en väldig skillnad.

Edit: en stor fördel med 2.0t är att de ofta inte är lika hårt körda. De flesta köper inte en Aero för att finåka jämt så att säga, speciellt inte i prisklassen du söker.

Är detta en s.k biopower? http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 21&w=2
Den har ett lägre utsläpp och därmed lägre skatt. Vad tycker du i övrigt om bilen? Prutmån finns nog med tanke på miltalet.


398 Inlägg
1 februari 2015
#36
Cracksoup skrev:
Är detta en s.k biopower? http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 21&w=2
Den har ett lägre utsläpp och därmed lägre skatt. Vad tycker du i övrigt om bilen? Prutmån finns nog med tanke på miltalet.

Nej dessvärre. Biopower kom först våren 2007 på 9-3 (men alla efter det är inte biopower), får be om ursäkt för den felaktiga infon. Kollade snabbt på blocket och alla biopower som finns inne nu är från efter 08 och kostar därefter. Biopower har runt 1200 i årsskatt, dvs några hundra mindre än den länkade.

Man kan ju inte se så mycket av annonsen, men den ser ju okej ut. Det framkommer inte om det är Linear eller Vector tex. Jag blir alltid skeptisk när någon säljer bilen efter ett halvår, det finns alltid någon bra ursäkt känns det som. Men det kan ju vara som han säger givetvis. 5 tidigare ägare, inget uppseendeväckande om det som vanligt är nån bilhandlare och sånt imellan. Han vet inte hur många hk bilen har så det är inget petrolhead vi snackar om. Priset känns lite väl högt med tanke på miltalet som sagt, men bilen är samtidigt 2-3 år nyare än de flesta andra bilarna på blocket och det är värt en del det också.

http://m.blocket.se/malmo/Saab_9_3_Aero … 11&w=3
Denna hade jag dock åkt på direkt om du har någorlunda nära (vad är det, 3h Växjö - Malmö?). En ägare, ser välvårdad ut och lackskyddet visar ju att någon brytt sig. Ljust halvläder med mörkt tyg som man vill ha, det med mörkt läder och ljust tyg blir lätt fläckigt. Imo snygg färg också!
Senast redigerat av AX3L (1 februari 2015)

Evildan
1 februari 2015
#37
Cracksoup skrev:
AX3L skrev:
Cracksoup skrev:

Försäkringen ligger på ungefär samma på dem. Det var inte många kronor som skiljde. Hade helst sluppit helförsäkringen, så man kan komma ner i 5-6000 i stället. Försäkringen är så tråkig att lägga pengarna på och eftersom jag skarpt gillar utseendet på pre-facelift så väljer jag nog hellre den. Lättare att hitta fina och lågmilad-exemplar dessutom. Ska hålla utkik efter 1.8t biopower dock. Hittar jag någon till rätt pris så vet man aldrig vad som händer smile

Skulle vilja se om 2.0t är kraft så det räcker, eller om Aero är ett måste.

Okej, där ser man! Det är ju en smaksak som sagt, men som vanligt får man mer bil för pengarna om man köper en modell som upplevs som äldre och därmed inte är lika eftertraktad.

Det beror ju på vad man är van vid, men jag skulle säga att det absolut räcker. Ska du ha en vanlig 2.0 kan du ju se efter en Biopower (kom 2006) för det är som sagt en väldig skillnad.

Edit: en stor fördel med 2.0t är att de ofta inte är lika hårt körda. De flesta köper inte en Aero för att finåka jämt så att säga, speciellt inte i prisklassen du söker.

Är detta en s.k biopower? http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 21&w=2
Den har ett lägre utsläpp och därmed lägre skatt. Vad tycker du i övrigt om bilen? Prutmån finns nog med tanke på miltalet.

Säljaren köpte den 2014-10-06.
Halvdant tidsperspektiv tydligen.

Dom bilarna jag länkade tidigare är i mitt tycke bra kandidater för din budget och beskrivna önskemål, du är inte rädd för de kostnader en 6cyl 3-serie innebär så du behöver alltså inte heller frukta service och underhåll på vare sig Vectra eller Mondeo.

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#38
AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
Är detta en s.k biopower? http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 21&w=2
Den har ett lägre utsläpp och därmed lägre skatt. Vad tycker du i övrigt om bilen? Prutmån finns nog med tanke på miltalet.

Nej dessvärre. Biopower kom först våren 2007 på 9-3 (men alla efter det är inte biopower), får be om ursäkt för den felaktiga infon. Kollade snabbt på blocket och alla biopower som finns inne nu är från efter 08 och kostar därefter. Biopower har runt 1200 i årsskatt, dvs några hundra mindre än den länkade.

Man kan ju inte se så mycket av annonsen, men den ser ju okej ut. Det framkommer inte om det är Linear eller Vector tex. Jag blir alltid skeptisk när någon säljer bilen efter ett halvår, det finns alltid någon bra ursäkt känns det som. Men det kan ju vara som han säger givetvis. 5 tidigare ägare, inget uppseendeväckande om det som vanligt är nån bilhandlare och sånt imellan. Han vet inte hur många hk bilen har så det är inget petrolhead vi snackar om. Priset känns lite väl högt med tanke på miltalet som sagt, men bilen är samtidigt 2-3 år nyare än de flesta andra bilarna på blocket och det är värt en del det också.

http://m.blocket.se/malmo/Saab_9_3_Aero … 11&w=3
Denna hade jag dock åkt på direkt om du har någorlunda nära (vad är det, 3h Växjö - Malmö?). En ägare, ser välvårdad ut och lackskyddet visar ju att någon brytt sig. Ljust halvläder med mörkt tyg som man vill ha, det med mörkt läder och ljust tyg blir lätt fläckigt. Imo snygg färg också!

Just att den har haft en ägare är den största fördelen man kan få. 24 000 mil är mycket och den är väl prissatt hyfsat efter det? Med tanke på att det är en Aero.


Evildan
1 februari 2015
#39
http://www.blocket.se/orebro/Alfa_166_3 … 12&w=3

Dom är betydligt bättre än ryktet.

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#40
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/orebro/Alfa_166_3_2_V6_53940746.htm?ca=12&w=3

Dom är betydligt bättre än ryktet.

Alfa Romeo, en av de ovanligare bilarna i Sverige kanske? Har absolut 0 koll på Alfa, men ska vara ärlig och säga att jag tidigare tittat på 156 just för att den är unik och ser rätt aggressiv och fräsch ut. Vet ingenting utöver utseendet med Alfa dock.
Senast redigerat av Cracksoup (1 februari 2015)



Sök