wazee skrev:
I parkeringshuset så kollade jag oljan.. på mätstickan så såg jag bara olja på ena sidan av stickan..
Om jag förstår detta rätt var ena sidan av stickan torr? Då betyder ju det du ser på andra sidan stickan ingenting eftersom stickan bevisligen inte varit nersänkt i oljan som finns i tråget eftersom den då hade varit blöt runt hela? Har du verkligen kollat oljan noga?
Låt bilen stå över natten om oljan är kall och trög, eller typ 5 minuter om oljan är helt varmkörd. Torka av stickan noga med papper flera gånger så den är helt torr, sen doppar du stickan, annars får du inget mätresultat som är att lita på.
Om stickan bara är blöt på ena sidan, brukar det vara olja som skrapats av mot stickan från oljesticksröret på stickans väg neråt då röret ofta är böjt och stickan är rak.
Om oljenivån är okej finns några alternativ:
1. Mät oljetrycket med en riktig mätare för att ta reda på om trycket verkligen är för lågt (bästa alternativet)
2. Prova byta oljetryckskontakten om den är hyfsat billig (har bytt såna på passater förut som var trasiga och då varnade bilen för lågt oljetryck, så att det GARANTERAT skulle vara tät sil på en VAG 1.8 är fel då jag har personlig erfarenhet av motsatsen)
3. Prova byt olja + filter (oljan kan vara utspädd så den blir för tunn när den är varm, eller filtret kan vara för tätt)
4. Ta ner tråget och kolla silen (lite jobbigt så jag skulle inte göra det i onödan, skulle helst mäta trycket först för det är betydligt enklare att göra)