3483
Sök

Opel vectra 06 startar ej

9 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
#1
Har ägt min Opel vectra 2.2 direct i snart 2 veckor och har inte haft annat än problem med den.
Den ryckervid låga varvtal
All belysning blinkar som om det vore disco
Och nu startar den inte.
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Eller några tips. Har dock beställt en ny regulator till bilen som snart ska komma på den. Men den köpte jag bara för blinkandes skull.
Där är ström på bilen men det händer inget när jag vrider nycklen.
Tacksam för svar


Forummoderator
18 000 Inlägg
12 februari 2015
#2
Flyttar till "Allmänt" då det kan vara vad som helst... /HS

Följer tråden av eget intresse. Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
12 februari 2015
#3
Ja 2,2an kan väl inte beskyllas för att vara problemfri direkt...

Har bytt x antal högtryckspumpar samt tryckregulatorer på dessa motorer om
det är en Z22YH vi pratar om?

Börja med en felkodsavläsning.

MVH// Jocke


9 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
#4
Ingen aning om vad de är för motor. Har ingen större koll på de.
Men tycker det är riktigt trist när man redan får alla dessa felen och bara har ägt den i 2 veckor exakt i dag.
Ska se vad som händer när jag har bytt regulatorn sen får jag göra en felsökning.


Sir
935 Inlägg
14 februari 2015
#5
Knappa in reg nr på tex autoexpertens hemsida så får du upp vad det sitter för motor i den.

Välkommen till den underbara världen av begangnade bilar.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

9 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#6
Ja jo begagnad bil är de ju men har haft äldre bilar och dom har varit i bättre begagnat skick än denna.
Man har väl för höga förväntningar bara för det är en 06a


6 632 Inlägg
16 februari 2015
#7
Miltal? Kamkedjan någonsin bytt? (Ja, jag är seriös om KEDJAN är bytt)

Får du startmotorn att gå över huvud taget, med starthjälp?

De/Dem

9 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#8
19 tusen mil. Vet faktiskt inte om den är bytad.
Bilen har startat nu varje gång jag efter som jag har pendlat till jobb varje dag.
Fungerade att starta den med starthjälp. Tror kanske att det är bågot som står och tar ström när den inte är i gång.
Men vad kan kamkedjan ha att göra med detta?


Forummoderator
18 000 Inlägg
17 februari 2015
#9
Är det ingen spänning i batteri så startar den givetvis inte...

- Kamkedjan har inte med saken att göra i det fallet.
- Generatorbyte kan vara aktuellt men prova att göra ett:
- Batteribyte (om bilen går perfekt när väl startad med kablar)
- Annat. Lös rem som exempel.

Batteribyte kostar cirka 700:-
Generatorbyte vet jag inte men gissar på 3350:- ??? EN REN GISSNING!
Bilens värde är cirka 33000-38000 så det är värt att kolla upp problemet och byta det som krävs.

Kan du låna ett bilbatteri av någon är det guld värt. Kör du korta sträckor? Med full värme och stolsvärme saom elbakruta på? Ladda batteri först!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#10
Tacksam för att svar och tips.
Bilen klara dock inte med trycket från en besiktning i dag. Den dog hela tiden när dom skulle kolla handbromsen. Och sen så kom jag inte mycket längre än 100 meter. Tyr var ju att mekonomen fanns nära till hands och just nu står den där. Hade ju en regulator som dom kommer att byta sen får vi se.
Bilen börja även låta jäkligt kontigt från motorn.
Dom kolla oljan men där va ingen men antar att det är för att den inte har hunnit rinna ner. För i går va där gott om olja i bilen. Den startar med starthjälp fast i dag så tog de inte lång tid innan den dog igen. Måste ta tag i detta nu och hoppas att dom kommer fram till något vettigt smile

Bilen gick igenom besiktningen smile)


9 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#11
Så nu är generatorn bytt men hinner inte mer än hem så börjar den dö igen.
Va fan är detta???? Lamporna blinkar inte längre i alf!!


69 Inlägg
24 februari 2015
#12
Läs ut felkoderna så har du något att gå på iaf

9 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#13
Ja ska göra de. Om jag kommer fram ens.
Har gått så jäkla mycket pengar nu.


CNC-Operatör
561 Inlägg
1 mars 2015
#14
vet att de äldre vectrorna hade mkt problem med vevaxel och kamaxelgivarna? kan de inte vara dom som spökar?


9 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
#15
okej. Bilen fungerar bra när den körs när den är kall. Men det är sen där efter om jag stannar den och ska ex gå in och handla och sen köra vidare. När bilen är varm som den beter sig jäkligt märkligt. Och nu har min bagagelucka gått i baklås sen de att den stod på verkstaden.
Blir så trött


CNC-Operatör
561 Inlägg
7 mars 2015
#16
beskriv märkligt?


9 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#17
Ja den dör så fort man ska gasa. Motorelektronik lampan börjar lysa. Och har jag tur så kommer jag hem men den där för mig på vägen.


4 Inlägg
7 december 2017
#18
Hej alla
Hoppas att nån kan hjälpa mig, nu har det gåt 8 månader och ingen framsteg.
Allt började när jag åkte till Tyskland och lämnade bilden på en månad. Jag köpte en ny batteri från Tyskland för jag visste att min var slut.
När jag skulle sedan starta den då gick det inte igång.
So jag började med tändstift sedan tändspole men ingen skillnad. Sedan bränslesystem och allt fungerade trycket var som det skulle installerade t.o.m en ny högtryckspum men ingen skillnad. Tog den till verkstaden och då hittar de inte felet. Har kollat nästintill allt på bilen och det ser bra ut. Mekaniken tyckte att det är något el-fel men vet inte exakt.
Ibland går det att starta motorn och det går bra på tomgång även när man ger gas fungerar den bra men så fort man lägger i växeln och försöker köra dör den. Efter det startar det inte igen.
Någon som har någon aning vad det kan var?

Forummoderator
18 000 Inlägg
7 december 2017
#19
Kagalo skrev:
Hej alla
Hoppas att nån kan hjälpa mig, nu har det gåt 8 månader och ingen framsteg.
Allt började när jag åkte till Tyskland och lämnade bilden på en månad. Jag köpte en ny batteri från Tyskland för jag visste att min var slut.
När jag skulle sedan starta den då gick det inte igång.
So jag började med tändstift sedan tändspole men ingen skillnad. Sedan bränslesystem och allt fungerade trycket var som det skulle installerade t.o.m en ny högtryckspum men ingen skillnad. Tog den till verkstaden och då hittar de inte felet. Har kollat nästintill allt på bilen och det ser bra ut. Mekaniken tyckte att det är något el-fel men vet inte exakt.
Ibland går det att starta motorn och det går bra på tomgång även när man ger gas fungerar den bra men så fort man lägger i växeln och försöker köra dör den. Efter det startar det inte igen.
Någon som har någon aning vad det kan var?

Mätt volt över polerna med bilen igång? Antar det... Men värde?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök