3431
Sök

Bulten på remskivan går ej att få lös!!! :@

CNC-Operatör
561 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#1
Håller på å (försöka) byta vattenpumpen på en Ford escort 1.6-98
måste ju bort med remskivan för att få bort kåpan där bakom. problemet nu är ju att den där bulten på vevaxeln sitter ju tamefan hur j***a hårt som helst!! Det är en import om de har nå med saken att göra....
tack på förhand....


10 163 Inlägg
15 februari 2015
#2
Coolingen skrev:
Håller på å (försöka) byta vattenpumpen på en Ford escort 1.6-98
måste ju bort med remskivan för att få bort kåpan där bakom. problemet nu är ju att den där bulten på vevaxeln sitter ju tamefan hur j***a hårt som helst!! Det är en import om de har nå med saken att göra....
tack på förhand....

Tryckluft och mutermaskin.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 februari 2015
#3
sätt den i spänn med spärrskaftet o kör snabbt på startmotorn wink


CNC-Operatör
561 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#4
Djo: testat rubbas ej en mm
funkiee: jo verkar bli det..tänkte om de finns nå annat sätt förutom det men de verkar ju inte det....


Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 februari 2015
#5
Du kan testa o slå hårt med en slägga på bulten o sedan mutterknack. Men att köra startmotorn funkar utmärkt smile


6 632 Inlägg
15 februari 2015
#6
STOPP!!!

1.6an har ingen kil på vevaxeln så den måste du låsa, annars sticker ventiltiderna åt helsike.
1.8 och 2.0 har kil på vevaxeln

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#7
zzr94092 skrev:
ska släppa med mutterknack,om inte knacken är av leksakskvalitet

den här släpper nog med c4.... och nej det är ingen leksakskvalitet


CNC-Operatör
561 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#8
ventiltiderna?
Malheus skrev:
STOPP!!!

1.6an har ingen kil på vevaxeln så den måste du låsa, annars sticker ventiltiderna åt helsike.
1.8 och 2.0 har kil på vevaxeln


6 632 Inlägg
15 februari 2015
#9
Släpper du på remskivan kommer vevaxeldrevet bara snurra..den är konad

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#10
men kamremmen sitter ju på innanför remskivan? så nån skada borde de väl inte bli om man inte har fingrarna vid remskivan när man drar på starten (lol)
Malheus skrev:
Släpper du på remskivan kommer vevaxeldrevet bara snurra..den är konad


6 632 Inlägg
15 februari 2015
#11
Eftersom vevaxeln är konad så kommer även vevaxeldrevet släppa när du lossar remskivan. När du ska dra åt sen kommer vevaxeln också snurra ifall den inte är låst.

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#12
jaha? men hur ska man då göra?


6 632 Inlägg
16 februari 2015
#13
Använd en mejsel för att veta 1ans ÖD, ta bort skruven på sidan av blocket (10mm) sitter ungefär här.
http://workshop-manuals.com/ford/Mondeo_2007.5_02.2007/Mechanical%20Repairs/3%20Powertrain/303%20Engine/303-01A%20Engine%20-%201.6L%20Duratec-16V%20Ti-VCT%20%28Sigma%29/Description%20and%20Operation/General%20Procedures/Removal%20and%20Installation//img/E81959.jpg

Skruva in låsverktyget, vrid motorn medsols så det tar stopp (behövs inte mycket när du ställt in motorn från början). Lägg kamlåsverktyget, måste eventuellt knacka dit den.
http://workshop-manuals.com/ford/Mondeo_2007.5_02.2007/Mechanical%20Repairs/3%20Powertrain/303%20Engine/303-01B%20Engine%20-%202.0L%20Duratec-HE%20%28MI4%29/Description%20and%20Operation/Diagnosis%20and%20Testing/General%20Procedures//img/E67109.jpg

Lossa remskivan, ta bort kamremskåpan och släpp på remmen. Lossa kamdreven och knacka på dem så de snurrar fritt.
Jätte enkelt att spänna kamremmen när alla drev är fria. smile
Vid montering sen tar du en NY skruv till vevaxeln, 40nm + 90 grader + lite för mamma & pappa, kanske för ett syskon också. Kamdreven dras med ca 72nm

Remskivan SKA dra åt före kamdreven, i annat fall kan kamaxlarna skadas

Edit: Billiga verktyg från Ebay. www.ebay.com/itm/231466970188
Jämnför motor koden först, jag böt kamrem på en 1.6a i en Escort 92a men minns inte om den hade kil på veven eller inte.. Går inte att se fören du lossat remskivan och då kan det vara för sent.
Senast redigerat av Malheus (16 februari 2015)

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#14
Detta e ju en zetec,92 hade väl inte zetec än då va? Måste verkligen kamdreven lossas? Kan man inte peta i 5 å bromsen? Allt är nere redan med kamremmen å de


6 632 Inlägg
16 februari 2015
#15
Zetec är den gamla motorn. Måste inte lossa kamdreven men det underlättar när du monterar kamremmen

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#16
ja så ja,men hur kan jag låsa vevaxeln för att den inte ska snurra, som sagt, hitils har vi lagt i femman å bromsat å de har funkar då, kan man inte göra så här med?


2 250 Inlägg
16 februari 2015
#17
För mig verkar förfarande lite suspekt... typ instruktion för ventilsallad.


Köra med startmotorn. Lossar drevet om den nu bara är konad, utan kil, så lär ju kamtiderna ändras radikalt, så snart drevet lossnar och veven snurrar vidare, om än aldrig så litet. Och spärrar man då kamaxlarna, innan man lossar bulten, då är det inte bara ventilerna som om går åt fanders!

Mycket intresserad av hur detta utvecklar sig......   Är det månne helrenovering på gång?



Alla råd på nätet är inte alltid bäst för plånboken.
Senast redigerat av Meaganeowner (16 februari 2015)

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#18
men om kamremmen sitter på då? man ska väl bara köra ett klick typ?


2 250 Inlägg
16 februari 2015
#19
Vad säger att veven inte vrider sig i förhållande till kamdrevet om bulten nu lossnar. Någon på nätet som garanterar att det inte gör det?

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#20
ja jag har aldrig gjort såhär via startmotorn så jag vet inte därför jag frågar ej grappar smile



Sök