3373
Sök

Bulten på remskivan går ej att få lös!!! :@

2 250 Inlägg
16 februari 2015
#41
Värmer man lite för mycket, jag då försvinner härdningen i bulten och den kommer att gå av.
Om du ändå satsar på värmning av bulten, så ge den en kraftig smäll rakt in innan du försöker att skruva. Då komprimeras bultens gängor lite mot vevaxelns kalla gängor och lossnar lättare sen när allt blir kallt.

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#42
Kommer endå behövas ny...3:je dagen nu vi håller på med den här j***a bulthelvete!!!!!!


10 163 Inlägg
16 februari 2015
#43
En dum fråga men drar ni åt rätt hål ? har ni provat åt andra hållet så inte Ford har fått för sig att ha gängat åt andra hållet eller dylikt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 250 Inlägg
16 februari 2015
#44
Inte så dumt egentligen! Högst relevant!

Vi drog o drog på centrummuttern som håller en av bakhjulen på plats, på en Ford. Ena sidan gänget åt "fel" håll.

Skaffa en ny bult, så ser du.

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#45
Kommer endå behövas ny...3:je dagen nu vi håller på med den här j***a bulthelvete!!!!!!


CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#46
Vi har testat....


En Medlem
405 Inlägg
16 februari 2015
#47
Kanske lättare att du byter hela motorn? Zetec är väl inte särskilt ovanlig?

Motorerna, ex. Duratec tror jag har sina vevlager ingjutna i blocket, därav går dem ej att byta. Dem är gjorda för att man ska byta hela drivpaketet när något internt blir fel, enklare så. (från tillverkarens synvinkel)
Senast redigerat av -matte (16 februari 2015)

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#48
Vevlagrena i duratec går nog att byta? Ska tydligen passa från mazda? Va nån som sa de till mig, hade duratech själv


En Medlem
405 Inlägg
16 februari 2015
#49
Jo, det var nog jag som tänkte på en annan sak där... Stämmer att den delar mycket med Mazda iaf. Nåja, lycka till med bulten där wink

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#50
HAHA, ja tack så hemskt mycket kan behövas...


Proffa
282 Inlägg
16 februari 2015
#51
Värm bulten en aning, behövs ej mycket för det som håller den är eventuellt gänglås. Alla Zetec har vanlig gänga och har alltid lossnat efter lite värmning och då med halvtumsmaskin. MEN låstappen för vevaxel och plattjärn vid kammar måste användas annars far fördelningsinställningen åt helsike och i värsta fall kröker ni nån ventil.

Senast jag kollade kostade verktygsserien för Zetec motsvarande  ca 200-300 kr så inte alls dyr wink

Observera att man får absolut inte dra direkt mot tappen om man använder typ kraftskaft för då kroknar den och är efter det omöjlig att få bort.
Senast redigerat av thePaavo (16 februari 2015)


CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#52
thePaavo skrev:
Värm bulten en aning, behövs ej mycket för det som håller den är eventuellt gänglås. Alla Zetec har vanlig gänga och har alltid lossnat efter lite värmning och då med halvtumsmaskin. MEN låstappen för vevaxel och plattjärn vid kammar måste användas annars far fördelningsinställningen åt helsike och i värsta fall kröker ni nån ventil.

Senast jag kollade kostade verktygsserien för Zetec motsvarande  ca 200-300 kr så inte alls dyr wink

Observera att man får absolut inte dra direkt mot tappen om man använder typ kraftskaft för då kroknar den och är efter det omöjlig att få bort.

vi har provat att värma idag utan framgång... går det verkligen inte med nån bult in i de där hålet  bak på motorn?
pumpen har kommit å vi vill få dit den snart.....


Proffa
282 Inlägg
16 februari 2015
#53
Nej går inte med vanlig bult..här är en länk till hur den ser ut. Finns 3 olika tappar beroende motor.

http://www.toolrage.com/prodview.asp?sku=OTC-6475

Vad har ni provat värma med?


CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#54
vanlig butangas...har funkat på alla andra bultar å muttrar... vet att den sitter åtdragen som f*n...


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
16 februari 2015
#55
Krafthylsa och förlängare med 2m rör på!
?

Något som brukar fungera är att göra på samma sätt men hissa upp bilen och sätta hylsa o rör så den precis hamnar i spänn när man hissat upp bilen. Sedan är det bara att sänka bilen så får all vikt agera kraften...

Moment=kraft x längd smile


CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#56
försökt... iaf första iden wink hahahah


Ford fantast
1 607 Inlägg
17 februari 2015
#57
ingen zetec en zeta och är en tidig modell av zetec

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

CNC-Operatör
561 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#58
Står zetec på ventilkåpan


Ford fantast
1 607 Inlägg
17 februari 2015
#59
såg det senare big_smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

CNC-Operatör
561 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#60
JAG ÄR SÅ GLAD NU VI HAR FÅTT LÖS SKITEN!!!! HUGGMEJSEL Å SLÄGGA!!! big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile tack så hemskt mycket allihopa! ni e guld värda!



Sök