Stor update!
Då har man renoverat toppen/insuget och grenröret, hittade en rätt stor spricka i grenröret, var ju bara o ta med till skolan och svetsa igen med lite pinnsvets!!
Körde med lite avfettning och borste på insuget och toppen, så inge värsting renovering direkt!
Så nya packningar överallt nu, kommer gå fin fint vid start!
Blev ett bra resultat och ja e nöjd!
Stötte på ett problem i toppen med, en bult som ska hålla grenröret var av och hade fastnat i toppen.. Så det blev att borra, borra, borra och gänga upp det där! Men det löste sig och grenröret sitter hårt som fan nu!
Fick också hem nya lås/handtag! Dörrlåsen och bagagelåset sitter som ett smäck, tog ca 10-15 min o byta dom, tog lite längre tid att byta tändningslåset dock! En jäkla procedur kan ja lova! Började med att ta bort själva metall biten som låset sitter i, och det va inte det enklaste, tog väll 1 timme..
Sen var de ju "bara" att få ut det gamla tändningslåset också.. Fick borra ett hål så att man kunde trycka ner en spärr! Sen var det bara att trycka dit de nya! Fungerar galant! Väldigt prisvärt (150kr).
Farsan är och köper en ny vattenpump som ska monteras idag, samt så ska förgasaren monteras dit igen. Sen kan det vara dags att försöka starta den!
Men här är lite bilder!
Börjar med insuget, före och efter bilder!
Före
Efter
Före
Efter
Och så toppen fick sig en renovering.
Topplockspackningen var ju inte jätte fin, se bild från förra inlägget. Efter bild!
På med grenröret igen, och där ser ni också min svetslagning. Inte det stiligaste men det håller kan ja lova!
På med packningen till insuget.
Och så på med insuget och den lilla plåtbiten (guldiga).
Ny packning till toppen på!
Medans farsan fixade dit toppen med momentdragningen latade jag mig lite och började slipa rent ventilkåpan.
Det fick bli matt svart
Och så toppen på och grenröret ihopkopplat med främre avgasröret. Och det var ju inte det lättaste att få dit. Två st C-klammor ska klämmas dit.. Och när man inte vill köpa ett verktyg för 300 spän så får man svära, kämpa som fan för att få dit dom!
Och så det nya låskittet.
Rätt gött med nya handtag och lås man kan låsa, bilder i rad.
Och så det kämpiga tändningslåset.. Låter bilderna tala för sig själva
Och det funkar perfekt! För er som vill byta ut tändningslåset så behöver ni ett speciellt verktyg för att få bort själva metall biten från rattstången, sen för att komma åt spärren så måste ni borra såhär.
Men det var allt för mig nu! Får se om det blir att starta golfen ikväll eller imorgon. Updaterar snart!