Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Kommer bli grymt och bra jag längtar inte tills jag måste göra detta
Tack Om det är buren du syftar på så tycker jag det faktiskt är kul alla jag hört som säger att det är de värsta dem gjort, men tycker det är kul o skapa så det är väll de
Tack Om det är buren du syftar på så tycker jag det faktiskt är kul alla jag hört som säger att det är de värsta dem gjort, men tycker det är kul o skapa så det är väll de
Aa precis buren :p nä fy värsta jag vet är svetsa i karosser :o
Aa precis buren :p nä fy värsta jag vet är svetsa i karosser :o
Haha ja just att svetsa i bilplåten är lite drygt då det är galvat, så sprätter o har sig
Började med att jag fick två paket i måndags Äntligen! Har min koppling kommit tog ca 3,5 månad
Sen så har jag även fått tillbaka mitt styrsystem med ny elhärva tjohooo
Så idag har jag varit o lämnat in hela vevpartiet för balansering Här är även två bilder på lamellen o tryckplattan
Sen fick jag göra en ny bricka till vevaxelbulten då jag vill ha en som centrerad mot hålet så det inte blir någon obalans så den nya renskrivan hade en annan diameter på den yttersta biten, så då fick det bli en ny
Hej igen Nu har det hänt saker i garaget Nu äntligen har jag börjat helsvetsa buren
Började med att dra några små strängar vid alla skarvar så hela buren sitter ihop bra
Efter det så kapade jag hål under boxarna samt hålsåga ett hål ner genom tröskeln O vipps så blev det mycket bra arbetshöjd samt åtkomst
O så var det bara börja svetsa, denna skönhet är det jag Tig-svetsar allt med
Kamasutra svets-ställningar lyckas man hitta många av när man svetsar bur
Har fått till det här med att notcha med vinkelslip bra tycker jag
När hela den här delaen av buren var svetsa så tog jag mig ann att börja göra dem bakre boxarna för hjulhusen
När jag höll på med buren förut o måttade lite inför takrören så insåg jag att jag kom lite väl högt upp med hjälm på då jag är över 190 Så nya stolsfästen är under tillverkning Får kapa bort lite ur balken undre sätet för att få ner stolen så långt det bara går Den ska svetsas igen sen
Och som avslutning på denna uppdate så får det bli en bild från förra helgens bravader i Luleå Superhärlig helg med snöskoterkörning, cross samt BMW sladdande
Det var allt för nu Ha det så bra så hörs vi snart igen
Jag har varit iväg en vecka på Grand Canaria o sen vart jag förkyld så har legat hemma sjuk veckan som var, men nu är det full fart i garaget
Började med att måtta samt slipa till röret som ska gå under instrumentbrädan
När den var punktad så sänkte jag ner buren ännu en gång så jag kunde svetsa runt om
När rören svalnat så grundmålade jag ovansidan på buren Där jag inte kommer komma åt senare när buren är på plats
O så var det äntligen dags att lyfta upp buren för sista gången o svetsa fast rören mot boxarna Än så länge är bara boxarna punktade men dem ska helsvetsas fast när jag får låna polarens MIG-svets igen Först svetsades buvudbågens ben på plats sen drog jag med spännband så de främre rören kom i rätt läge o så helsvetsades även dem
Efter det så slipades dem övre bakstöttorna in samt helsvetsades mot boxarna Även röret i botten på huvudbågen helsvetsades
När dem var på plats så var det dem undre bakstöttornas tur
Krysset påbörjat samt punktat
O här var det helsvetsat
Så monterades förarstolen i så jag kan måtta var bältesröret ska vara Även bottenstävan i dörren är inslipad samt ditknackad
O såhär ser det ut i dagsläget Börjar närma sig o nu börjar det verkligen se ut som en bur Tjohoooo! Mer blir det imorgon, för nu måste jag dra o jobba
Som avslutning så fick jag hem ett litet paket igår T10 lampsocklar som jag ska ha som glödare i USA-blinkersarna fram Kommer bli stiligt tror jag
Det var allt för nu Ha det bra så hörs vi snart igen
gott arbete och vilket tålamod du har det gillas har just sträckläst dina 26 sidor kul!!!!! stort lycka till man följer som gammal volvo ägare sen långt tillbaka dina bravader!!
gott arbete och vilket tålamod du har det gillas har just sträckläst dina 26 sidor kul!!!!! stort lycka till man följer som gammal volvo ägare sen långt tillbaka dina bravader!!
Tack kul att du tycker om det! Ja det är kul men det tar tid men om en månad är det tänkt att vara klart får se om jag hinner, men ska ligga i så gott jag kan!
Tja Nu ska jag testa att göra min första uppdate från mobilen, se hur det går
Idag var jag i alla fall i garaget o fixade ännu mer
Började med att måtta o testa hur jag ska ha den övre sidostävan Efter mycket funderande, mätande samt testande med mig i sätet så kom jag fram till att denna vinkel samt höjd ska jag ha Kommer ha två stycken lodräta städer också mellan som man set på bilden men dem kommer sitta jämt fördelat i dörröppningen så kommer inte sitta sådär smalt
Sen för att underlätta vid meck eller vid eventuella företeelser där man ska komma in lite lättare i bilen så kommer jag göra den övre delen med dem två små stävorna demonteringsbar så på min lilla ritning här nedanför så visar jag var jag ska ha mina 4 skruvförband Kommer tillverka liknande sånna här förband
Sen var det bara att kapa till ett rör i rätt längd o bocka kommer få kapa av ändarna lite sen när jag ska svetsa dit förbanden senare kommer bli superbra
Sen var det dax att ta sig ann passagerarsidan Börjat med att slipa in bottenstävan, så det blev super Sen ska jag kolla vinkeln så den övre strävan blir lika dan som förarsidan
Men det var allt jag han med idag
Mer kommer vill jag lova. Ha det bra så hörs vi snart igen o kommentera flitigt nu mina kära följare
Tack Kul att du hängt med o sett utvecklingen då Har ju hänt en del kan man ju säga Jag som skulle hålla den här bilen original o bara höja laddtrycket lite Hahaaa
Tack Kul att du hängt med o sett utvecklingen då Har ju hänt en del kan man ju säga Jag som skulle hålla den här bilen original o bara höja laddtrycket lite Hahaaa
Haha ja blir väl lätt att det spårar ur lite :p riktigt sugen på att börja med ett liknande projekt
Haha ja blir väl lätt att det spårar ur lite :p riktigt sugen på att börja med ett liknande projekt
Hahaa Ja det är ju så :p Ja det är bara börja! Är riktigt kul o bygga tycker jag i alla fall o sen definitivt att köra