Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Tja Igår var jag i garaget o fortsatte med bilen, hann göra lite saker i alla fall
Började med att tillverka skruvförbanden, allt börjar med 40mm runsten
Efter lite svarvade samt fräsande så såg det ut såhär Nu är det bara 7st kvar
Flr att centrera den i röret så gjorde jag en liten tapp som går ner ca 2mm i röret med presspassning, så såhär ser det ut när den sitter ditpressad
Mer om dörrstävan kommer
Men fick dit bältena lite provisorisk så jag kunde mäta var jag kan sätta bältesröret så det inte kommer för långt ner så nu är de röret notchat o ditpunktat
Instrumentbrädan fick även åka i för att passa in luftkanalen o s v Även växelspaken fick monteras lite provisorisk för att känna in lite feeeeling
O som avslutning på denna uppdate så där jag visa att polarens bil som jag kopplade in VEMS i vintras blev mappat i helgen nu väntar bara bänkarna
Det var allt för denna uppdate Ha det bra så hörs vi snart igen
Hej Nu har jag precis kommit hem från garaget så blir några bilder från dagens fix
Fortsatte med att göra dörrstävan på passagerarsidan så den blev färdigpunktad
För att underlätta när jag gör dem sista rören till det främre hjulhuset så plockade jag bort pedalstället Även rattstången fick åka ut :p
Så imorgon blir det att fixa till dem sista små rören fram till hjulhuset som ska förhindra hjulet att komma in till fötterna vid en eventuell snedkollision Även helsvetsning av dörrstävor, bältesrör samt dem små trianglarna står på schemat Så avslutar med två bilder hur det ser ut nu är riktigt grymt tycker jag Längtar till stolar o allt sitter i på riktigt
Det var allt för nu men mer blir det imorgon. Nu är det bara kötta på så blir bilen klar snart!!!
Fortsatte med buren där rören till dem främre hjulhusen skulle få komma till Så började med att svetsa fast en 3mm plåt
De nedre röret inslipat samt punktat Lika så det övre
För att komma åt att svetsa på baksidan så var jag tvungen att kapa upp ett hål i plåten, var perfekt då det redan är ett hål i den inre plåten där original
Sen var det bara o göra samma sak på andra sidan Här är även de sista röret på buren inslipat o reda för att punktas dit Tjohooo!!!
Sen var det fram med TIGen igen
När dem båda trianglarna var färdigsvetsade så var det dags att svetsa fast plattorna på rörändarna i boxarna Enligt reglementet så behöver det vara skruvat men man får även svetsa fast dem så självklart gjorde jag de också för att få det helt stumt
Så här har vi en färdig bur! Äntligen!
Så då var det dax att svetsa igen boxarna på golvet där jag fick kapa ur lite för att få ner stolarna så långt det går
Även brickor för bältena har fått ta plats
Sen så i lördags var vi nere i Jönköping på en Obligatoriska påsksysselsättningen ELMIA Massa schyssta bilar samt massa inspiration även påsksladden, så nu är man ju bra sugen på att få ihop bilen
Så på söndagen var det bara o slänga sig på bilen igen Började med att myspilla lite el Ett nytt säkring/reläfäste tillverkades Så kommer sitta på originalstället Säkringarna på framsidan o reläerna på baksidan
Sen så var jag tvungen att stifta om relähållarna från biltema då färgerna inte stämde överäns med hur jag vill ha det
O så var det äntligen dax för buren att få färg Svart merinfärg inhandlades från biltema Så en burk blev det igår så ska till garaget nu o lägga på ett till lager på buren samt måla resten av golvet troligen Kommer ju ha mattor o klä allt så är inte nödvändigt att måla allt men får se hur jag gör
Det var allt för nu Ska käka o sen dra till garaget
Som sagt så igår målade jag på lager nr2 på buren så nu är det färdigt
Så idag började jag ta mig ann elsystemet, kapade tidigare av kabelhärvan en bit innan baklysena i bakluckan så nu har jag suttit o slarvat dem med en ny 7ledare Först fick jag testa mig fram vilka sladdar som gick till vad p så skrev jag upp det på en lapp Sen var det bara löda ihop dem tåtarna som skulle vara samma matning på o s v Även de skrevs upp så jag har koll på vad som går till vad
Så här inne satt jag o trängdes Men det gick o bra blev det så det är ju huvudsaken
När det var klart så började jag måtta på en ny oljecahstank då min gamla hade två anslutningar o nu ska jag bara ha en som är betydligt mycket större så är det lika bra att bygga en ny o göra denna ännu bättre Så här är i alla fall en början på den Den lilla rörbiten som går ner en bit är för att leda gaserna runt direkt när dem kommer in där uppe, så dem ska börja snurra runt o nätet är för att fånga upp lite extra olja i luften
Tjabba Nu har jag inte uppdaterat på ett tag så nu kommer det bli myckert bilder
Förra helgen så hade anordnade några polare en "sladdträff" ute på en gammal millitäranläggning en bit utanför där jag bor Var väldigt kul då det kom otroligt mycket folk o en hel del som körde så då fick jag ju världens superfeeeling o åkte raka vägen till garaget för att börja sätta ihop motorn
Så klockan halv 1 på natten stod jag o tvättade blocket med YES o borste samt högtryckstvätt för att få bort allt skit ur kanaler o s v Sen blåstes det tort med tryckluft Sen kunde monteringen börja
Den balanserade vevaxeln (hela vevpartiet är balanserat)
Dirt med lagrena o så åkte den i
Sen var det kolvarnas tur Först mäta kolvringsglappet sen dit med dem samt montera stakarna
Här Ser man dem fina JE-kolvarna
Här är dem monterade ARP-bultarna till vevstakarna dragna med ARP-fett också
Sen vändes motorn runt. För att packningarna till oljepumpens rör inte ska skjuta ut så svarvade jag små ringar som är precis går in i hålet i blocket o oljepumpen denna ska hålla tillbaka packningen kan jag tycka
En "ny" oljepump plockades fram o demonterades för att kolla så allt såg bra ut Den jag hade när raset skedde var inte är så glad längre
De här var det som låg i silen på den oljepump jag hade när raset skedde Inte en allt för vacker syn Lite kolv-/oljeringsdelar samt divärse kolvbitar Låg små bitar inne i hela oljepumpen
Såhär såg oljetråget ut som små sandkorn i hela tråget Så jag gav det en rejäl spolning i avfettningstvätten o så även i vanliga tvätten o som avslutning under kranen med rengöringsmedel Så nu är det helt rent o redo att åka på plats
Diverse delar på blocket på plats också
Sen i med massa olja som kan rinna ner genom kolvringarna
När bottendelen var ihop så kunde jag gå hem o lägga mig vilket var halv 5 på morgonen Men dagen därpå efter en rejäl sovmorgon så var jag tillbaka o kunde ta mig ann nya grejjer
Fästet för rattstången fick jag bygga dit igen svetsade dit små plattor med en mutter på baksidan på buren så jag fortfarande kan ta bort den
Sen var det dax för elsystemet Här har jag lött ihopp den gamla kontakterna med nya flerledare för att det ska bli snyggare Krympslang på de o så blev det såhär
En lite smörgåspaus är aldrig fel
Sen har jag börjat på elcentralen som kommer sitta i bilen Kommer bli riktigt fint
Mellanväggen tätas aluminiumplåt samt popnitar
I fredags fick jag låna en garagepolares hot-rod Han har byggt hela denna skapelse själv från grunden så jäkla ball o rolig o köra!! Nu vill jag ha den bara för de...
Som avslutning på denna lång uppdate så lägger jag in två bilder på min nya catshtank till vevhusventilationen som blev klar i helgen Blev riktigt nöjd
Nu har jag tömt mobilen på alla bilder jag hade så hoppas det var roligt att kolla på o kommentera som vanligt jätte gärna