3934
Sök

Golf mk3 -97 1,8l bensin 25kmil - koppling paj

33 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
Idag gick min koppling sönder, har inte haft så mycket tid att felsöka. Var på väg till jobbet i tung trafik så jag var tvungen att krypköra. Helt plötsligt gled kopplingspedalen ner till botten och slutade fjädra tillbaka. Trodde först att det var kopplingsvajern som gått av, men kopplingspedalen gick att dra tillbaka med handen och i motorutrymmet så kan man se att armen ifrån växellådan är i olika lägen beroende på om man har pedalen i nertryckt läge eller ej.

Fast när armen var i högsta läget, vilket borde vara frikopplad, så var växeln i dragläge. Vad kan det då vara som gått sönder? Hur dyrt kan det bli att få det lagat av en verkstad? Borde jag köpa ny bil istället?

33 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
Ska bogsera hem bilen ikväll och kolla lite mer. Verkstäder verkar ta 9000kr ungefär för att byta hela kopplingen. Men det kom inga missljud när jag körde med 1:ans växel. Det borde väl antyda att det inte är urtrampningslagret som gått, utan kanske snarare fjädern(nr 22) på bilden i länken: http://www.volkswagengolf.se/templates/ … rforce.jpg , som gått sönder?
Senast redigerat av polyfiller (20 mars 2015)

33 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
Har undersökt mera nu och det visade sig att det inte var kopplingsvajern eller kopplingsarmen som strulade, så det lutar åt att det är urtrampningslagret.

Så man behöver plocka ut växellådan och det är på tok för mycket pyssel för mig.

Kommer att köpa en ny bil. Frågan är vad gör jag av golfen. Det är bara kopplingen som måste lagas, sedan är den helt körduglig igen. Gått ca 25000 mil. Nya vinterdäck på. Besiktigad till hösten 2015. Registretingsnummer: DAK957.

Laga på verkstad verkar kosta ca 9000kr. Laga själv om man har saker är nog betydligt billigare.

Kan man sälja den på något vis eller är det skänka gratis till skroten som gäller?
Senast redigerat av polyfiller (22 mars 2015)

Varvstopparn
460 Inlägg
22 mars 2015
Antagligen är de kopplingarmen som gått av på insidan,vilket man kan kolla om man tar bort den gröna locket på sidan av lådan. Som inte går att återanvända!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194064
Senast redigerat av kyngas (22 mars 2015)

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

33 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
Jepp, tog bort locket och kollade in(gick att återanvända det gröna locket utmärkt). Såg helt och fint ut, så det är längre in det gått sönder. Gissar att det är "tryckstången som gått genom plattan" enligt den andra posten.

Så det blir nog skroten nästa, skulle vara trevligt dock om man kunde få tillbaks en slant. Däcken tex är nya (köpte innan vintern) och sitter på originalfälgar, bara dessa borde vara värd en slant. Men de flesta bilskrotar runt norra Stockholm verkar inte vilja betala ett öre. Så skulle vara mera värt att sälja till någon som har en verkstad och vill fixa till den i så fall.

2 250 Inlägg
23 mars 2015
Stockholm?

33 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
Jepp, bor i Upplands Väsby, ca 2,5 mil norr om Stockholm.

Sök