Meaganeowner skrev:
Förslaget att testa med en startkabel från någon ren metalldel på motorn till chassiet var bra. Än bättre från motor till batteriets MINUSKLÄMMA.
Tala om vad som händer då vid startförsök.
Om ingen skillnad:
Lossa batteriets minuspol!!!!
Följ sedan kabeln som går från batteriets pluspol till startmotorn. Alltså den grova, vanligtvis röda.
Det kan hända att det går via någon kopplingsplint.
Skruva loss den grova nere vid startmotorn. Gör alla kontakter helt metalliskt rena, med fil o slippapper. Gäller kabelskor, mutter o bricka, samt bult (på solenoiden). Följ kabeln uppåt mot batteriet, och gör likadant på varje ställe som kabeln ev sitter fastskruvad.
Gör rent batteriklämmorna också. Skruva sist av allt fast minuspolen på batteriet.
Det är som så att spänning inte bara matas till startmotorn från batteriets pluspol, utan även till allt annat i bilen, bl a tändningslåset.
Är det oxid eller glapp någonstans, så händer just det du beskriver.... Det klickar, men blir inget mer för det blir för stort spänning fall, när det går större ström genom den felande platsen.
I mitt fall så stannade även bilen. Vid startförsök så klickade det. När jag väntat en stund, så gick det att starta och köra a 10 minuter. Så var det stopp igen. Så höll det på.
Felet var oxid vid kabel anslutningen på solenoiden (på startmotorn). På samma anslutning satt en något tunnare kabel med kabelsko. Det var spänningsmatning en till resten av bilen. En Audi 100.
Har haft samma fel på flera bilar..
Glöm bara inte att lossa minuspolen först innan du ger dig på något annat. Sätt dit minuspolen först när du är klar och allt är inkopplat.
En jag känner brännskadade sig ordentligt. Klarade med nöd senorna i handleden.