tkd_rille skrev:Äcklig? Du menar nybilskänsla i material som ratt och stolar? Din infesna 850 är mysigare?
De känns faktiskt inte som du provat så många nya bilar de senaste 10-15 åren. Nä lägg din förmögenhet på din 850 så kan du sitta i den när du inte har råd mer i framtiden.
Designerna har väl kastat linjalerna och lärt sig att rita lite mjukare idag.
Nej, menar känslan i pedalerna. Ingen/äcklig känsla i koppling, gas och broms. För korta slaglängder, plastig känsla, för lätta att trycka ner. Känns som man kör med en 499 kronors PC-ratt.
Det har dom garanterat gjort.
it_mutt skrev:_Blue_Speed_ skrev:it_mutt skrev:Driftsäkerheten...du envisas med att dra upp det, men har du något belägg för det mer än att det är vad du tror?
Allt du rabblade upp...ptja, det står ju för dig. Jag håller ex.vis inte med. Sen är det ju gott att det inte bara "är så" utan också då verkar gälla alla nyare bilar.
I min värld är väl en 850 ungefär lika upphetsande som en Ford Express med 1.4-motorn...just det; inte alls.
Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855?
Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/
Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan.
Dom? Du pratar generellt igen? Ja, jag inbillar ju inte mig att en hybridbil prompt är en prius. Till skillnad från dig så ser jag inte 850 som Guds gåva till bilvärlden. Den är enligt mig, speciellt idag, förlegad på alla sätt och vis.
Jag sitter ex.vis 100 gånger bättre i min gamla Audi 100, än i en 850, har inga som helst problem med sikten, och har aldrig haft "ont om lastutrymme" (eller jo, men det skulle knappast en 850 heller löst).
Att -du- sitter bra i en 850 må ju vara hänt givetvis, men det är ju knappast någon garanti för att jag, "någons mormor" eller någon annan alls gör det. Min mor tycker hon sitter galet bra i sin SEAT Arosa...jag...gör det inte.
Att använda lastutrymme som något vinnande argument håller helt enkelt inte. Av den väldigt enkla anledning att; man skaffar bil efter vad man behöver. "Tant Asta" skiter fullkomligt i om du får in 20 flyttkartonger i bagageutrymmet på en bil, eller bara 17, för det är inget hon prioriterar. Det finns givetvis de personerna som bryr sig om "en extra cm här, och två där", men då faller det inte heller som något generellt argument, utan för den enskilde personens specifika krav.
Och gällande just lastutrymme. Med reservation för felaktiga siffror.
850;
Längd med uppfällt baksäte 105 cm
Längd med nedfällt baksäte 182 cm
Lastöppningens största bredd 120 cm
Lastöppningens största höjd 76 cm
Audi A6 1996;
Längd (nedfällt ryggstöd); 1898mm (längre än Volvon)
Längd (uppfällt ryggstöd); 1075mm (längre än volvon.
Lastöppning; 1180mm (mindre än volvon)
Max bredd (mellan hjulhus) 1121mm (ingen aning om vad volvon har)
Max höjd 682mm (mindre än Volvon)
Som synes, inga enorma skillnader, och knappast så att det är av rang för att avgöra ett bilköp. Men som sagt, med viss reservation för felaktigheter i mått.
Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit igen.
Pratar om dom nya bilarna från märkena som jag skrev upp tidigare. Har aldrig pratat om någon Audi 100. Inte heller om en A6a. Sedan har jag inte skrivit något specifikt om enbart lastutrymme. Dom där nya bilarna är väldigt små på insidan om man ser till vissa av deras storlek på utsidan, handlar både om kupéutrymme och lastförmåga. Detta har självklart att göra med dagens bulliga design.
850 är en gammal bil, det vet nog alla. Men förlegad och antik, ja så kan man ju också se det. Vad tycker ni om X70(efterträdaren till 850) då? Jag tycker inte dom känns eller ser förlegade ut alls. I princip samma bilar som 850 men dom brukar allmänt kännas mycket modernare och fräschare. Måste bero på design.
Nöjeskör närproducerat
0
0
0
0