3055
Sök

När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
21 april 2015
#161
tkd_rille skrev:
Äcklig?  Du menar nybilskänsla i material som ratt och stolar?   Din infesna 850 är mysigare?

De känns faktiskt inte som du provat så många nya bilar de senaste 10-15 åren.    Nä lägg din förmögenhet på din 850 så kan du sitta i den när du inte har råd mer i framtiden.

Designerna har väl kastat linjalerna och lärt sig att rita lite mjukare idag. wink

Nej, menar känslan i pedalerna. Ingen/äcklig känsla i koppling, gas och broms. För korta slaglängder, plastig känsla, för lätta att trycka ner. Känns som man kör med en 499 kronors PC-ratt.

Det har dom garanterat gjort. wink

it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
Driftsäkerheten...du envisas med att dra upp det, men har du något belägg för det mer än att det är vad du tror?

Allt du rabblade upp...ptja, det står ju för dig. Jag håller ex.vis inte med. Sen är det ju gott att det inte bara "är så" utan också då verkar gälla alla nyare bilar.

I min värld är väl en 850 ungefär lika upphetsande som en Ford Express med 1.4-motorn...just det; inte alls.

Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855? tongue

Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/

Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan. cool

Dom? Du pratar generellt igen? Ja, jag inbillar ju inte mig att en hybridbil prompt är en prius. Till skillnad från dig så ser jag inte 850 som Guds gåva till bilvärlden. Den är enligt mig, speciellt idag, förlegad på alla sätt och vis.

Jag sitter ex.vis 100 gånger bättre i min gamla Audi 100, än i en 850, har inga som helst problem med sikten, och har aldrig haft "ont om lastutrymme" (eller jo, men det skulle knappast en 850 heller löst).

Att -du- sitter bra i en 850 må ju vara hänt givetvis, men det är ju knappast någon garanti för att jag, "någons mormor" eller någon annan alls gör det. Min mor tycker hon sitter galet bra i sin SEAT Arosa...jag...gör det inte.

Att använda lastutrymme som något vinnande argument håller helt enkelt inte. Av den väldigt enkla anledning att; man skaffar bil efter vad man behöver. "Tant Asta" skiter fullkomligt i om du får in 20 flyttkartonger i bagageutrymmet på en bil, eller bara 17, för det är inget hon prioriterar. Det finns givetvis de personerna som bryr sig om "en extra cm här, och två där", men då faller det inte heller som något generellt argument, utan för den enskilde personens specifika krav.

Och gällande just lastutrymme. Med reservation för felaktiga siffror.

850;

Längd med uppfällt baksäte 105 cm
Längd med nedfällt baksäte 182 cm
Lastöppningens största bredd 120 cm
Lastöppningens största höjd 76 cm

Audi A6 1996;

Längd (nedfällt ryggstöd); 1898mm (längre än Volvon)
Längd (uppfällt ryggstöd); 1075mm (längre än volvon.
Lastöppning; 1180mm (mindre än volvon)
Max bredd (mellan hjulhus) 1121mm (ingen aning om vad volvon har)
Max höjd 682mm (mindre än Volvon)

Som synes, inga enorma skillnader, och knappast så att det är av rang för att avgöra ett bilköp. Men som sagt, med viss reservation för felaktigheter i mått.

Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit igen.

Pratar om dom nya bilarna från märkena som jag skrev upp tidigare. Har aldrig pratat om någon Audi 100. Inte heller om en A6a. Sedan har jag inte skrivit något specifikt om enbart lastutrymme. Dom där nya bilarna är väldigt små på insidan om man ser till vissa av deras storlek på utsidan, handlar både om kupéutrymme och lastförmåga. Detta har självklart att göra med dagens bulliga design.

850 är en gammal bil, det vet nog alla. Men förlegad och antik, ja så kan man ju också se det. tongue Vad tycker ni om X70(efterträdaren till 850) då? Jag tycker inte dom känns eller ser förlegade ut alls. I princip samma bilar som 850 men dom brukar allmänt kännas mycket modernare och fräschare. Måste bero på design. big_smile

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2015
#162
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Äcklig?  Du menar nybilskänsla i material som ratt och stolar?   Din infesna 850 är mysigare?

De känns faktiskt inte som du provat så många nya bilar de senaste 10-15 åren.    Nä lägg din förmögenhet på din 850 så kan du sitta i den när du inte har råd mer i framtiden.

Designerna har väl kastat linjalerna och lärt sig att rita lite mjukare idag. wink

Nej, menar känslan i pedalerna. Ingen/äcklig känsla i koppling, gas och broms. För korta slaglängder, plastig känsla, för lätta att trycka ner. Känns som man kör med en 499 kronors PC-ratt.

Det har dom garanterat gjort. wink

it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855? tongue

Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/

Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan. cool

Dom? Du pratar generellt igen? Ja, jag inbillar ju inte mig att en hybridbil prompt är en prius. Till skillnad från dig så ser jag inte 850 som Guds gåva till bilvärlden. Den är enligt mig, speciellt idag, förlegad på alla sätt och vis.

Jag sitter ex.vis 100 gånger bättre i min gamla Audi 100, än i en 850, har inga som helst problem med sikten, och har aldrig haft "ont om lastutrymme" (eller jo, men det skulle knappast en 850 heller löst).

Att -du- sitter bra i en 850 må ju vara hänt givetvis, men det är ju knappast någon garanti för att jag, "någons mormor" eller någon annan alls gör det. Min mor tycker hon sitter galet bra i sin SEAT Arosa...jag...gör det inte.

Att använda lastutrymme som något vinnande argument håller helt enkelt inte. Av den väldigt enkla anledning att; man skaffar bil efter vad man behöver. "Tant Asta" skiter fullkomligt i om du får in 20 flyttkartonger i bagageutrymmet på en bil, eller bara 17, för det är inget hon prioriterar. Det finns givetvis de personerna som bryr sig om "en extra cm här, och två där", men då faller det inte heller som något generellt argument, utan för den enskilde personens specifika krav.

Och gällande just lastutrymme. Med reservation för felaktiga siffror.

850;

Längd med uppfällt baksäte 105 cm
Längd med nedfällt baksäte 182 cm
Lastöppningens största bredd 120 cm
Lastöppningens största höjd 76 cm

Audi A6 1996;

Längd (nedfällt ryggstöd); 1898mm (längre än Volvon)
Längd (uppfällt ryggstöd); 1075mm (längre än volvon.
Lastöppning; 1180mm (mindre än volvon)
Max bredd (mellan hjulhus) 1121mm (ingen aning om vad volvon har)
Max höjd 682mm (mindre än Volvon)

Som synes, inga enorma skillnader, och knappast så att det är av rang för att avgöra ett bilköp. Men som sagt, med viss reservation för felaktigheter i mått.

Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit igen.

Pratar om dom nya bilarna från märkena som jag skrev upp tidigare. Har aldrig pratat om någon Audi 100. Inte heller om en A6a. Sedan har jag inte skrivit något specifikt om enbart lastutrymme. Dom där nya bilarna är väldigt små på insidan om man ser till vissa av deras storlek på utsidan, handlar både om kupéutrymme och lastförmåga. Detta har självklart att göra med dagens bulliga design.

850 är en gammal bil, det vet nog alla. Men förlegad och antik, ja så kan man ju också se det. tongue Vad tycker ni om X70(efterträdaren till 850) då? Jag tycker inte dom känns eller ser förlegade ut alls. I princip samma bilar som 850 men dom brukar allmänt kännas mycket modernare och fräschare. Måste bero på design. big_smile

Du framhävde 850:s lastförmåga, jag påpekade att den helt sonika inte är vidare enorm och att det finns andra bilar som, från samma tid, håller samma...mått.

Du framhävde 850:s underbara stolar, jag påpekade att jag inte håller med och att det finns betydligt bättre, för mig, bilar att sitta i från den tiden.

Samma sak med sikten, den är inte speciell för just 850.




Jag sitter ungefär 100.000 gånger bättre i en A6 2015 än en 850. Jag har inga problem alls att se ut på något vis, och lastutrymmet är större än i en 850 (tom A4:an har i klass med 850s lastutrymme). Men visst, nu nämnde du inte audin

Ditt svar var apropå mitt inlägg, som inte tog upp någon specifik bil alls.

De bilarna/tillverkare du nämnt är;

Tesla, Prius, Porsche, Lamborghini, Mercedes, Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå [sic], Honda, 850 (vem kunde ana), V70, Honda.

Vad som däremot lyser igenom i det du skriver är; "jag tycker nya småbilar, oavsett vad, suger. De kan aldrig mäta sig med en 850". Att hävda att en 850 inte skulle vara förlegad, är bara drabbel. VAD är, sett med dagens standard, inte förlegat i en 850?

En Skoda Octavia kombi har mer lastutrymme än en V70 ex.vis. Igen, det är totalt ointressant för många, och är, igen, inget argument för en bils förträfflighet.

Prius har f.ö. LÄNGRE lastlängd än en 850. Med hela en cm (med fällda säten).


Du kan givetvis inte heller jämföra, hur gärna du än vill och uppenbarligen försöker, äpple med apelsiner. Det är bara rent genomkorkat.

- - Edit - -

Jag påpekar det igen; jag bryr mig föga om vad folk kör för bilar, men att envist framhäva en 20 år gammal medelklassbils överlägsenhet mot större delen av alla moderna bilar är bara...tragiskt.
Senast redigerat av it_mutt (21 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
21 april 2015
#163
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Äcklig?  Du menar nybilskänsla i material som ratt och stolar?   Din infesna 850 är mysigare?

De känns faktiskt inte som du provat så många nya bilar de senaste 10-15 åren.    Nä lägg din förmögenhet på din 850 så kan du sitta i den när du inte har råd mer i framtiden.

Designerna har väl kastat linjalerna och lärt sig att rita lite mjukare idag. wink

Nej, menar känslan i pedalerna. Ingen/äcklig känsla i koppling, gas och broms. För korta slaglängder, plastig känsla, för lätta att trycka ner. Känns som man kör med en 499 kronors PC-ratt.

Det har dom garanterat gjort. wink

it_mutt skrev:
Dom? Du pratar generellt igen? Ja, jag inbillar ju inte mig att en hybridbil prompt är en prius. Till skillnad från dig så ser jag inte 850 som Guds gåva till bilvärlden. Den är enligt mig, speciellt idag, förlegad på alla sätt och vis.

Jag sitter ex.vis 100 gånger bättre i min gamla Audi 100, än i en 850, har inga som helst problem med sikten, och har aldrig haft "ont om lastutrymme" (eller jo, men det skulle knappast en 850 heller löst).

Att -du- sitter bra i en 850 må ju vara hänt givetvis, men det är ju knappast någon garanti för att jag, "någons mormor" eller någon annan alls gör det. Min mor tycker hon sitter galet bra i sin SEAT Arosa...jag...gör det inte.

Att använda lastutrymme som något vinnande argument håller helt enkelt inte. Av den väldigt enkla anledning att; man skaffar bil efter vad man behöver. "Tant Asta" skiter fullkomligt i om du får in 20 flyttkartonger i bagageutrymmet på en bil, eller bara 17, för det är inget hon prioriterar. Det finns givetvis de personerna som bryr sig om "en extra cm här, och två där", men då faller det inte heller som något generellt argument, utan för den enskilde personens specifika krav.

Och gällande just lastutrymme. Med reservation för felaktiga siffror.

850;

Längd med uppfällt baksäte 105 cm
Längd med nedfällt baksäte 182 cm
Lastöppningens största bredd 120 cm
Lastöppningens största höjd 76 cm

Audi A6 1996;

Längd (nedfällt ryggstöd); 1898mm (längre än Volvon)
Längd (uppfällt ryggstöd); 1075mm (längre än volvon.
Lastöppning; 1180mm (mindre än volvon)
Max bredd (mellan hjulhus) 1121mm (ingen aning om vad volvon har)
Max höjd 682mm (mindre än Volvon)

Som synes, inga enorma skillnader, och knappast så att det är av rang för att avgöra ett bilköp. Men som sagt, med viss reservation för felaktigheter i mått.

Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit igen.

Pratar om dom nya bilarna från märkena som jag skrev upp tidigare. Har aldrig pratat om någon Audi 100. Inte heller om en A6a. Sedan har jag inte skrivit något specifikt om enbart lastutrymme. Dom där nya bilarna är väldigt små på insidan om man ser till vissa av deras storlek på utsidan, handlar både om kupéutrymme och lastförmåga. Detta har självklart att göra med dagens bulliga design.

850 är en gammal bil, det vet nog alla. Men förlegad och antik, ja så kan man ju också se det. tongue Vad tycker ni om X70(efterträdaren till 850) då? Jag tycker inte dom känns eller ser förlegade ut alls. I princip samma bilar som 850 men dom brukar allmänt kännas mycket modernare och fräschare. Måste bero på design. big_smile

Du framhävde 850:s lastförmåga, jag påpekade att den helt sonika inte är vidare enorm och att det finns andra bilar som, från samma tid, håller samma...mått.

Du framhävde 850:s underbara stolar, jag påpekade att jag inte håller med och att det finns betydligt bättre, för mig, bilar att sitta i från den tiden.

Samma sak med sikten, den är inte speciell för just 850.




Jag sitter ungefär 100.000 gånger bättre i en A6 2015 än en 850. Jag har inga problem alls att se ut på något vis, och lastutrymmet är större än i en 850 (tom A4:an har i klass med 850s lastutrymme). Men visst, nu nämnde du inte audin

Ditt svar var apropå mitt inlägg, som inte tog upp någon specifik bil alls.

De bilarna/tillverkare du nämnt är;

Tesla, Prius, Porsche, Lamborghini, Mercedes, Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå [sic], Honda, 850 (vem kunde ana), V70, Honda.

Vad som däremot lyser igenom i det du skriver är; "jag tycker nya småbilar, oavsett vad, suger. De kan aldrig mäta sig med en 850". Att hävda att en 850 inte skulle vara förlegad, är bara drabbel. VAD är, sett med dagens standard, inte förlegat i en 850?

En Skoda Octavia kombi har mer lastutrymme än en V70 ex.vis. Igen, det är totalt ointressant för många, och är, igen, inget argument för en bils förträfflighet.

Prius har f.ö. LÄNGRE lastlängd än en 850. Med hela en cm (med fällda säten).


Du kan givetvis inte heller jämföra, hur gärna du än vill och uppenbarligen försöker, äpple med apelsiner. Det är bara rent genomkorkat.

- - Edit - -

Jag påpekar det igen; jag bryr mig föga om vad folk kör för bilar, men att envist framhäva en 20 år gammal medelklassbils överlägsenhet mot större delen av alla moderna bilar är bara...tragiskt.

Du har rätt, 945 lastar mer.

Haha varför drar du upp Audi? Har aldrig ens nämnt Audi. Jag jämför 850 med budgetbilar från 2015. Inte tyska lyxbilar som Mercedes och Audi från 2015. Skulle man sitta bättre i en 850 än en tysk lyxbil från 2015 skulle jag börja undra på riktigt vart utvecklingen tagit vägen.

850 är ingen lyxbil och är utvecklad på 80-talet för i helvete. neutral

Ja, vad som inte är förlegat? ABS, airbags, farthållare, färddator, ECC, trepunktsbälte i mitten bak. wink Resten förlegat, ja! Så den är väl inte 100% förlegad iaf. lol
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (21 april 2015)

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2015
#164
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nej, menar känslan i pedalerna. Ingen/äcklig känsla i koppling, gas och broms. För korta slaglängder, plastig känsla, för lätta att trycka ner. Känns som man kör med en 499 kronors PC-ratt.

Det har dom garanterat gjort. wink


Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit igen.

Pratar om dom nya bilarna från märkena som jag skrev upp tidigare. Har aldrig pratat om någon Audi 100. Inte heller om en A6a. Sedan har jag inte skrivit något specifikt om enbart lastutrymme. Dom där nya bilarna är väldigt små på insidan om man ser till vissa av deras storlek på utsidan, handlar både om kupéutrymme och lastförmåga. Detta har självklart att göra med dagens bulliga design.

850 är en gammal bil, det vet nog alla. Men förlegad och antik, ja så kan man ju också se det. tongue Vad tycker ni om X70(efterträdaren till 850) då? Jag tycker inte dom känns eller ser förlegade ut alls. I princip samma bilar som 850 men dom brukar allmänt kännas mycket modernare och fräschare. Måste bero på design. big_smile

Du framhävde 850:s lastförmåga, jag påpekade att den helt sonika inte är vidare enorm och att det finns andra bilar som, från samma tid, håller samma...mått.

Du framhävde 850:s underbara stolar, jag påpekade att jag inte håller med och att det finns betydligt bättre, för mig, bilar att sitta i från den tiden.

Samma sak med sikten, den är inte speciell för just 850.




Jag sitter ungefär 100.000 gånger bättre i en A6 2015 än en 850. Jag har inga problem alls att se ut på något vis, och lastutrymmet är större än i en 850 (tom A4:an har i klass med 850s lastutrymme). Men visst, nu nämnde du inte audin

Ditt svar var apropå mitt inlägg, som inte tog upp någon specifik bil alls.

De bilarna/tillverkare du nämnt är;

Tesla, Prius, Porsche, Lamborghini, Mercedes, Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå [sic], Honda, 850 (vem kunde ana), V70, Honda.

Vad som däremot lyser igenom i det du skriver är; "jag tycker nya småbilar, oavsett vad, suger. De kan aldrig mäta sig med en 850". Att hävda att en 850 inte skulle vara förlegad, är bara drabbel. VAD är, sett med dagens standard, inte förlegat i en 850?

En Skoda Octavia kombi har mer lastutrymme än en V70 ex.vis. Igen, det är totalt ointressant för många, och är, igen, inget argument för en bils förträfflighet.

Prius har f.ö. LÄNGRE lastlängd än en 850. Med hela en cm (med fällda säten).


Du kan givetvis inte heller jämföra, hur gärna du än vill och uppenbarligen försöker, äpple med apelsiner. Det är bara rent genomkorkat.

- - Edit - -

Jag påpekar det igen; jag bryr mig föga om vad folk kör för bilar, men att envist framhäva en 20 år gammal medelklassbils överlägsenhet mot större delen av alla moderna bilar är bara...tragiskt.

Du har rätt, 945 lastar mer.

Haha varför drar du upp Audi? Har aldrig ens nämnt Audi. Jag jämför 850 med budgetbilar från 2015. Inte tyska lyxbilar som Mercedes och Audi från 2015. Skulle man sitta bättre i en 850 än en tysk lyxbil från 2015 skulle jag börja undra på riktigt vart utvecklingen tagit vägen.

850 är ingen lyxbil och är utvecklad på 80-talet för i helvete. neutral

Ja, vad som inte är förlegat? ABS, airbags, farthållare, färddator, ECC, trepunktsbälte i mitten bak. wink Resten förlegat, ja! Så den är väl inte 100% förlegad iaf. lol

Jag sitter bättre i en Audi från samma tid säger jag (fast det fick jag ju inte säga). Du får alltså välja vilka bilar du ska jämföra 850:s förträfflighet mot, men jag får inte välja vilka bilar jag vill använda för att påvisa att en 850 inte alls är något vidare unik (ens om jag väljer bilar från samma tidpunkt eller t.o.m. tidigare).

Du jämför "första generationens" airbag med dagens flerstegs?
ECC (jag utgår från att du syftar på klimatanläggning)? Ja, det är ju också unikt och nytt (enzonssystem som volvon har är tokmodernt...det var ffs utdaterat t.o.m innan bilen slutade tillverkas).

Likaså trepunktsbälte på mittplatsen - nytt så det förslår (hade min clio från 98b), precis som allt annat du rabblar upp. Det satt alltså i en av (dåtidens, slutet på 90-talet) de billigaste bilarna du kunde köpa. Förträffligt och unikt så det förslår (absolut, när det kom var det säkerhetstänk utan dess like).

Så, vad hade nu 850 som var i klass med dagens bilar, förutom då möjligen abs och trepunktsbälte på mittplatsen bak (som då inte 850 heller var unik med på något vis alls)?

Farthållare? Ja visst, men inte i klass med dagens adaptiva
ECC (som i klimatanläggning) - Visst, men knappast i klass med dagens flerzons
Färddator - Ja jo...men igen...
Airbags - Ja jo...igen och betydligt färre till antalet


Men du sa det själv; 850 är utvecklad för "bra längesen", bara någon som är totalt ignorant skulle drömma om att sätta den bilens "förträfflighet" i förhållande till nya bilar. Den har liksom "inget att hämta" mer än som rövflyttare (fast, det klarar en Renault R5 också, eller för den del; min bubbla från 73), sett till dagens bilar.

ÄVEN om det skulle hålla samma klass som dagens bilar, så är det ju då uppenbarligen inget som gör den bättre än dagens bilar, det skulle bara göra att den höll "dagens standard". Men, då går det inte heller att hävda bilens förträfflighet. Den håller alltså samma standard som en extrem budgetbil (Clio II) höll för över 15 år sedan. Fine, den har mindre lastutrymme givetvis, men, om lastutrymme tillhörde någon prioritet alls, så köper man inte en Clio, alltså går just det inte att räkna in (som påpekat tidigare).

Jag säger som sagt inte att 850 är en dålig bil, men att vara så rakt igenom rabiat och hävda att den står sig lika bra som dagens bilar på ack så många punkter....är igen...trams och det är just det jag motsätter mig, inte bilen som bil.
Senast redigerat av it_mutt (21 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
21 april 2015
#165
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Äcklig?  Du menar nybilskänsla i material som ratt och stolar?   Din infesna 850 är mysigare?

De känns faktiskt inte som du provat så många nya bilar de senaste 10-15 åren.    Nä lägg din förmögenhet på din 850 så kan du sitta i den när du inte har råd mer i framtiden.

Designerna har väl kastat linjalerna och lärt sig att rita lite mjukare idag. wink

Nej, menar känslan i pedalerna. Ingen/äcklig känsla i koppling, gas och broms. För korta slaglängder, plastig känsla, för lätta att trycka ner. Känns som man kör med en 499 kronors PC-ratt.

Det har dom garanterat gjort. wink

it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Så du tycker exempel att dom har bättre sikt, bättre stolar och bättre utrymmen än en 850/855? tongue

Jag tänker logiskt. Men vi ska säga att det är ingen slump att det ser ut såhär, Volvo kunde bygga kvalitetsbilar förr i tiden:
http://www.expressen.se/motor/topplista … flest-mil/

Tyskt, svenskt och Honda som kan det här med pålitliga motorer också på topplistan. cool

Dom? Du pratar generellt igen? Ja, jag inbillar ju inte mig att en hybridbil prompt är en prius. Till skillnad från dig så ser jag inte 850 som Guds gåva till bilvärlden. Den är enligt mig, speciellt idag, förlegad på alla sätt och vis.

Jag sitter ex.vis 100 gånger bättre i min gamla Audi 100, än i en 850, har inga som helst problem med sikten, och har aldrig haft "ont om lastutrymme" (eller jo, men det skulle knappast en 850 heller löst).

Att -du- sitter bra i en 850 må ju vara hänt givetvis, men det är ju knappast någon garanti för att jag, "någons mormor" eller någon annan alls gör det. Min mor tycker hon sitter galet bra i sin SEAT Arosa...jag...gör det inte.

Att använda lastutrymme som något vinnande argument håller helt enkelt inte. Av den väldigt enkla anledning att; man skaffar bil efter vad man behöver. "Tant Asta" skiter fullkomligt i om du får in 20 flyttkartonger i bagageutrymmet på en bil, eller bara 17, för det är inget hon prioriterar. Det finns givetvis de personerna som bryr sig om "en extra cm här, och två där", men då faller det inte heller som något generellt argument, utan för den enskilde personens specifika krav.

Och gällande just lastutrymme. Med reservation för felaktiga siffror.

850;

Längd med uppfällt baksäte 105 cm
Längd med nedfällt baksäte 182 cm
Lastöppningens största bredd 120 cm
Lastöppningens största höjd 76 cm

Audi A6 1996;

Längd (nedfällt ryggstöd); 1898mm (längre än Volvon)
Längd (uppfällt ryggstöd); 1075mm (längre än volvon.
Lastöppning; 1180mm (mindre än volvon)
Max bredd (mellan hjulhus) 1121mm (ingen aning om vad volvon har)
Max höjd 682mm (mindre än Volvon)

Som synes, inga enorma skillnader, och knappast så att det är av rang för att avgöra ett bilköp. Men som sagt, med viss reservation för felaktigheter i mått.

Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit igen.

Pratar om dom nya bilarna från märkena som jag skrev upp tidigare. Har aldrig pratat om någon Audi 100. Inte heller om en A6a. Sedan har jag inte skrivit något specifikt om enbart lastutrymme. Dom där nya bilarna är väldigt små på insidan om man ser till vissa av deras storlek på utsidan, handlar både om kupéutrymme och lastförmåga. Detta har självklart att göra med dagens bulliga design.

850 är en gammal bil, det vet nog alla. Men förlegad och antik, ja så kan man ju också se det. tongue Vad tycker ni om X70(efterträdaren till 850) då? Jag tycker inte dom känns eller ser förlegade ut alls. I princip samma bilar som 850 men dom brukar allmänt kännas mycket modernare och fräschare. Måste bero på design. big_smile

Jag kan inte förstå hur du inte gillar känslan av en lätt koppling.  850 är väl med vajer och är otroligt hård jämfört med tex passaten från -12 jag kör. Men jag har bättre känsla i den än en 850 har. Då 850 är mer plastig i sin inredning än vad denne passat är.

S70 och v70 menar du innan v70n?
De är ju med antika idag.  Min far har en s70 och den känslan av kopplingen skojar man inte bort, så obekvämt wink

Nåja kan vi sluta prata om 850 ?

Vi kan prata om en elbil jag finner lite rolig.
Renault twizy.
En liten smidig rackare som jag absolut nog hade köpt om jag behövt pendla någon mil bara smile En bil alla har råd att köpa splitterny om man bor bara någon bit från jobbet.

Får nog ta och testa den i veckan så jag får en riktig uppfattning.
http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2013/02/renault_twizy_ev_sg_0.jpg
Senast redigerat av tkd_rille (21 april 2015)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
21 april 2015
#166
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
Du framhävde 850:s lastförmåga, jag påpekade att den helt sonika inte är vidare enorm och att det finns andra bilar som, från samma tid, håller samma...mått.

Du framhävde 850:s underbara stolar, jag påpekade att jag inte håller med och att det finns betydligt bättre, för mig, bilar att sitta i från den tiden.

Samma sak med sikten, den är inte speciell för just 850.




Jag sitter ungefär 100.000 gånger bättre i en A6 2015 än en 850. Jag har inga problem alls att se ut på något vis, och lastutrymmet är större än i en 850 (tom A4:an har i klass med 850s lastutrymme). Men visst, nu nämnde du inte audin

Ditt svar var apropå mitt inlägg, som inte tog upp någon specifik bil alls.

De bilarna/tillverkare du nämnt är;

Tesla, Prius, Porsche, Lamborghini, Mercedes, Kia, Ford, Hyundai, Volvo, Peugot, Renå [sic], Honda, 850 (vem kunde ana), V70, Honda.

Vad som däremot lyser igenom i det du skriver är; "jag tycker nya småbilar, oavsett vad, suger. De kan aldrig mäta sig med en 850". Att hävda att en 850 inte skulle vara förlegad, är bara drabbel. VAD är, sett med dagens standard, inte förlegat i en 850?

En Skoda Octavia kombi har mer lastutrymme än en V70 ex.vis. Igen, det är totalt ointressant för många, och är, igen, inget argument för en bils förträfflighet.

Prius har f.ö. LÄNGRE lastlängd än en 850. Med hela en cm (med fällda säten).


Du kan givetvis inte heller jämföra, hur gärna du än vill och uppenbarligen försöker, äpple med apelsiner. Det är bara rent genomkorkat.

- - Edit - -

Jag påpekar det igen; jag bryr mig föga om vad folk kör för bilar, men att envist framhäva en 20 år gammal medelklassbils överlägsenhet mot större delen av alla moderna bilar är bara...tragiskt.

Du har rätt, 945 lastar mer.

Haha varför drar du upp Audi? Har aldrig ens nämnt Audi. Jag jämför 850 med budgetbilar från 2015. Inte tyska lyxbilar som Mercedes och Audi från 2015. Skulle man sitta bättre i en 850 än en tysk lyxbil från 2015 skulle jag börja undra på riktigt vart utvecklingen tagit vägen.

850 är ingen lyxbil och är utvecklad på 80-talet för i helvete. neutral

Ja, vad som inte är förlegat? ABS, airbags, farthållare, färddator, ECC, trepunktsbälte i mitten bak. wink Resten förlegat, ja! Så den är väl inte 100% förlegad iaf. lol

Jag sitter bättre i en Audi från samma tid säger jag (fast det fick jag ju inte säga). Du får alltså välja vilka bilar du ska jämföra 850:s förträfflighet mot, men jag får inte välja vilka bilar jag vill använda för att påvisa att en 850 inte alls är något vidare unik (ens om jag väljer bilar från samma tidpunkt eller t.o.m. tidigare).

Du jämför "första generationens" airbag med dagens flerstegs?
ECC (jag utgår från att du syftar på klimatanläggning)? Ja, det är ju också unikt och nytt (enzonssystem som volvon har är tokmodernt...det var ffs utdaterat t.o.m innan bilen slutade tillverkas).

Likaså trepunktsbälte på mittplatsen - nytt så det förslår (hade min clio från 98b), precis som allt annat du rabblar upp. Det satt alltså i en av (dåtidens, slutet på 90-talet) de billigaste bilarna du kunde köpa. Förträffligt och unikt så det förslår (absolut, när det kom var det säkerhetstänk utan dess like).

Så, vad hade nu 850 som var i klass med dagens bilar, förutom då möjligen abs och trepunktsbälte på mittplatsen bak (som då inte 850 heller var unik med på något vis alls)?

Farthållare? Ja visst, men inte i klass med dagens adaptiva
ECC (som i klimatanläggning) - Visst, men knappast i klass med dagens flerzons
Färddator - Ja jo...men igen...
Airbags - Ja jo...igen och betydligt färre till antalet


Men du sa det själv; 850 är utvecklad för "bra längesen", bara någon som är totalt ignorant skulle drömma om att sätta den bilens "förträfflighet" i förhållande till nya bilar. Den har liksom "inget att hämta" mer än som rövflyttare (fast, det klarar en Renault R5 också, eller för den del; min bubbla från 73), sett till dagens bilar.

ÄVEN om det skulle hålla samma klass som dagens bilar, så är det ju då uppenbarligen inget som gör den bättre än dagens bilar, det skulle bara göra att den höll "dagens standard". Men, då går det inte heller att hävda bilens förträfflighet. Den håller alltså samma standard som en extrem budgetbil (Clio II) höll för över 15 år sedan. Fine, den har mindre lastutrymme givetvis, men, om lastutrymme tillhörde någon prioritet alls, så köper man inte en Clio, alltså går just det inte att räkna in (som påpekat tidigare).

Jag säger som sagt inte att 850 är en dålig bil, men att vara så rakt igenom rabiat och hävda att den står sig lika bra som dagens bilar på ack så många punkter....är igen...trams och det är just det jag motsätter mig, inte bilen som bil.

850 enzonssystem?

Renå Clio trepunktsbälte bak -98? Jaha, Volvo hade det i början av 90-talet inte slutet...

Ok, Renå Clio 90-tals håller samma standard som 850 i allt. Rullar ju också otroligt många såna fortfarande. roll

Kul diskussion iaf. smile

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
21 april 2015
#167
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Du har rätt, 945 lastar mer.

Haha varför drar du upp Audi? Har aldrig ens nämnt Audi. Jag jämför 850 med budgetbilar från 2015. Inte tyska lyxbilar som Mercedes och Audi från 2015. Skulle man sitta bättre i en 850 än en tysk lyxbil från 2015 skulle jag börja undra på riktigt vart utvecklingen tagit vägen.

850 är ingen lyxbil och är utvecklad på 80-talet för i helvete. neutral

Ja, vad som inte är förlegat? ABS, airbags, farthållare, färddator, ECC, trepunktsbälte i mitten bak. wink Resten förlegat, ja! Så den är väl inte 100% förlegad iaf. lol

Jag sitter bättre i en Audi från samma tid säger jag (fast det fick jag ju inte säga). Du får alltså välja vilka bilar du ska jämföra 850:s förträfflighet mot, men jag får inte välja vilka bilar jag vill använda för att påvisa att en 850 inte alls är något vidare unik (ens om jag väljer bilar från samma tidpunkt eller t.o.m. tidigare).

Du jämför "första generationens" airbag med dagens flerstegs?
ECC (jag utgår från att du syftar på klimatanläggning)? Ja, det är ju också unikt och nytt (enzonssystem som volvon har är tokmodernt...det var ffs utdaterat t.o.m innan bilen slutade tillverkas).

Likaså trepunktsbälte på mittplatsen - nytt så det förslår (hade min clio från 98b), precis som allt annat du rabblar upp. Det satt alltså i en av (dåtidens, slutet på 90-talet) de billigaste bilarna du kunde köpa. Förträffligt och unikt så det förslår (absolut, när det kom var det säkerhetstänk utan dess like).

Så, vad hade nu 850 som var i klass med dagens bilar, förutom då möjligen abs och trepunktsbälte på mittplatsen bak (som då inte 850 heller var unik med på något vis alls)?

Farthållare? Ja visst, men inte i klass med dagens adaptiva
ECC (som i klimatanläggning) - Visst, men knappast i klass med dagens flerzons
Färddator - Ja jo...men igen...
Airbags - Ja jo...igen och betydligt färre till antalet


Men du sa det själv; 850 är utvecklad för "bra längesen", bara någon som är totalt ignorant skulle drömma om att sätta den bilens "förträfflighet" i förhållande till nya bilar. Den har liksom "inget att hämta" mer än som rövflyttare (fast, det klarar en Renault R5 också, eller för den del; min bubbla från 73), sett till dagens bilar.

ÄVEN om det skulle hålla samma klass som dagens bilar, så är det ju då uppenbarligen inget som gör den bättre än dagens bilar, det skulle bara göra att den höll "dagens standard". Men, då går det inte heller att hävda bilens förträfflighet. Den håller alltså samma standard som en extrem budgetbil (Clio II) höll för över 15 år sedan. Fine, den har mindre lastutrymme givetvis, men, om lastutrymme tillhörde någon prioritet alls, så köper man inte en Clio, alltså går just det inte att räkna in (som påpekat tidigare).

Jag säger som sagt inte att 850 är en dålig bil, men att vara så rakt igenom rabiat och hävda att den står sig lika bra som dagens bilar på ack så många punkter....är igen...trams och det är just det jag motsätter mig, inte bilen som bil.

850 enzonssystem?

Renå Clio trepunktsbälte bak -98? Jaha, Volvo hade det i början av 90-talet inte slutet...

Ok, Renå Clio 90-tals håller samma standard som 850 i allt. Rullar ju också otroligt många såna fortfarande. roll

Kul diskussion iaf. smile

Du missade poängen. Poängen var då att det inte är något att komma med "idag", då superbudgetbilen Clio II hade exempelvis trepunktsbälte på mittplatsen bak redan 98b, så det är knappast något som skulle vara superunikt sett idag ens för budgetbilar (Då, igen, en budgetbil som Clio hade det för över 15 år sen).

Jag har aldrig påstått att Clio II och 850 har samma standard i allt. Det jag däremot påstår är att det du framhäver hos 850, som något som skulle stå sig mot budgetbilar idag, hade budgetbilar som just Clio II redan för 15 år sedan.


Det rullar väääldigt många Clio II:or (i runda slängar ligger det dubbelt så många 850 som Clio II på blocket, men det såldes nog betydligt fler 850 också...så det finns knappt några alls, eller hur det nu var), påstår du något annat så konstaterar jag en gång för alla att du är seriöst dum i huvudet och säkert har samma person som mamma och faster.
Senast redigerat av it_mutt (22 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

300 Inlägg
22 april 2015
#168
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:

Jag sitter bättre i en Audi från samma tid säger jag (fast det fick jag ju inte säga). Du får alltså välja vilka bilar du ska jämföra 850:s förträfflighet mot, men jag får inte välja vilka bilar jag vill använda för att påvisa att en 850 inte alls är något vidare unik (ens om jag väljer bilar från samma tidpunkt eller t.o.m. tidigare).

Du jämför "första generationens" airbag med dagens flerstegs?
ECC (jag utgår från att du syftar på klimatanläggning)? Ja, det är ju också unikt och nytt (enzonssystem som volvon har är tokmodernt...det var ffs utdaterat t.o.m innan bilen slutade tillverkas).

Likaså trepunktsbälte på mittplatsen - nytt så det förslår (hade min clio från 98b), precis som allt annat du rabblar upp. Det satt alltså i en av (dåtidens, slutet på 90-talet) de billigaste bilarna du kunde köpa. Förträffligt och unikt så det förslår (absolut, när det kom var det säkerhetstänk utan dess like).

Så, vad hade nu 850 som var i klass med dagens bilar, förutom då möjligen abs och trepunktsbälte på mittplatsen bak (som då inte 850 heller var unik med på något vis alls)?

Farthållare? Ja visst, men inte i klass med dagens adaptiva
ECC (som i klimatanläggning) - Visst, men knappast i klass med dagens flerzons
Färddator - Ja jo...men igen...
Airbags - Ja jo...igen och betydligt färre till antalet


Men du sa det själv; 850 är utvecklad för "bra längesen", bara någon som är totalt ignorant skulle drömma om att sätta den bilens "förträfflighet" i förhållande till nya bilar. Den har liksom "inget att hämta" mer än som rövflyttare (fast, det klarar en Renault R5 också, eller för den del; min bubbla från 73), sett till dagens bilar.

ÄVEN om det skulle hålla samma klass som dagens bilar, så är det ju då uppenbarligen inget som gör den bättre än dagens bilar, det skulle bara göra att den höll "dagens standard". Men, då går det inte heller att hävda bilens förträfflighet. Den håller alltså samma standard som en extrem budgetbil (Clio II) höll för över 15 år sedan. Fine, den har mindre lastutrymme givetvis, men, om lastutrymme tillhörde någon prioritet alls, så köper man inte en Clio, alltså går just det inte att räkna in (som påpekat tidigare).

Jag säger som sagt inte att 850 är en dålig bil, men att vara så rakt igenom rabiat och hävda att den står sig lika bra som dagens bilar på ack så många punkter....är igen...trams och det är just det jag motsätter mig, inte bilen som bil.

850 enzonssystem?

Renå Clio trepunktsbälte bak -98? Jaha, Volvo hade det i början av 90-talet inte slutet...

Ok, Renå Clio 90-tals håller samma standard som 850 i allt. Rullar ju också otroligt många såna fortfarande. roll

Kul diskussion iaf. smile

Du missade poängen. Poängen var då att det inte är något att komma med "idag", då superbudgetbilen Clio II hade exempelvis trepunktsbälte på mittplatsen bak redan 98b, så det är knappast något som skulle vara superunikt sett idag ens för budgetbilar (Då, igen, en budgetbil som Clio hade det för över 15 år sen).

Jag har aldrig påstått att Clio II och 850 har samma standard i allt. Det jag däremot påstår är att det du framhäver hos 850, som något som skulle stå sig mot budgetbilar idag, hade budgetbilar som just Clio II redan för 15 år sedan.


Det rullar väääldigt många Clio II:or (i runda slängar ligger det dubbelt så många 850 som Clio II på blocket, men det såldes nog betydligt fler 850 också...så det finns knappt några alls, eller hur det nu var), påstår du något annat så konstaterar jag en gång för alla att du är seriöst dum i huvudet och säkert har samma person som mamma och moster.

Det är ju tur att Volvo vidareutvecklade trepunktsbältet och standardiserade det 1959 så Clio kunde få in det i sitt baksäte 1998.

Avstängd
10 388 Inlägg
22 april 2015
#169
Micke181 skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

850 enzonssystem?

Renå Clio trepunktsbälte bak -98? Jaha, Volvo hade det i början av 90-talet inte slutet...

Ok, Renå Clio 90-tals håller samma standard som 850 i allt. Rullar ju också otroligt många såna fortfarande. roll

Kul diskussion iaf. smile

Du missade poängen. Poängen var då att det inte är något att komma med "idag", då superbudgetbilen Clio II hade exempelvis trepunktsbälte på mittplatsen bak redan 98b, så det är knappast något som skulle vara superunikt sett idag ens för budgetbilar (Då, igen, en budgetbil som Clio hade det för över 15 år sen).

Jag har aldrig påstått att Clio II och 850 har samma standard i allt. Det jag däremot påstår är att det du framhäver hos 850, som något som skulle stå sig mot budgetbilar idag, hade budgetbilar som just Clio II redan för 15 år sedan.


Det rullar väääldigt många Clio II:or (i runda slängar ligger det dubbelt så många 850 som Clio II på blocket, men det såldes nog betydligt fler 850 också...så det finns knappt några alls, eller hur det nu var), påstår du något annat så konstaterar jag en gång för alla att du är seriöst dum i huvudet och säkert har samma person som mamma och moster.

Det är ju tur att Volvo vidareutvecklade trepunktsbältet och standardiserade det 1959 så Clio kunde få in det i sitt baksäte 1998.

Men vilken tur att det är "Volvos bidrag till säkerheten inom bilvärlden" som är det gällande ämnet. Spendera du resterande av dagen på att läsa och förstå vad som skrivits, så blir det nog bra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 117 Inlägg
22 april 2015
#170
Vanlig hövlighet kommer man långt med. Totalt urspårad tråd. Avprenumererad.


Forummoderator
18 012 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#171
shogun skrev:
Vanlig hövlighet kommer man långt med. Totalt urspårad tråd. Avprenumererad.

Jo. det är nog dags att gå åter till ämnet. Ok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Yawn...
3 151 Inlägg
22 april 2015
#172
Som bruksbil skulle jag jättegärna ha en elbil, om det fanns bättre utbud med laddstationer (snabbladdare) över hela landet och om dom hade bättre räckvidd. Tesla har fått till rätt bra räckvidd, men då kostar den bilen ganska mycket också. Men det känns inte tillräckligt med "upp till 500 km" i räckvidd för min del, jag vill kunna använda bilen till semesterresor utan att behöva planera in flera timmars raster var 50:e mil. Men som bruksbil i hemtrakten skulle det fungera ypperligt.

Ett stort plus är att elbilar har omedelbart vridmoment och har färre rörliga delar som kan gå sönder jämfört med en bensin/diesel. Att dom är helt tysta ser jag inte som ett problem, tvärt om är det ju sjukt skönt med en tyst bruksbil. På en racing-/busbil skulle det dock kännas fel att inte ha motorljuden.

1 171 Inlägg
22 april 2015
#173
elhybrider känns som en ganska stor kompromiss. Som elbil sett får man släpa på en bränslemotor, växellåda och bränsletank extra vilket minskar utrymmen och ökar elförbrukningen/sänker räckvidden. Som bränslebil får man släpa med tunga batterier och elektronik vilket ökar förbrukning och minskar utrymmen. Dessutom gör dubbla system bilen dyrare och mer komplicerad.

Jag är mer för rena elbilar som är otroligt effektiva och kör en idag som endabil ungefär 4000mil om året vilket funkar utmärkt.

När det gäller räckvidden ska jag säga att mer räckvidd alltid är välkommet då det underlättar planeringen även om det funkar utmärkt med dagens räckvidd i praktiken, men samtidigt har det nog aldrig hänt att jag kört 40mil i sträck med en bränslebil utan att stanna någon gång längs vägen en halvtimme och käkat osv. Jag börjar dessutom bli för trött, tycker det är lagom med en paus varje timme som man kan planera in mat/fika eller handla på längs vägen. Åker hellre tåg istället för att sträckköra i flera timmar, mycket bekvämare.


Forummoderator
18 012 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#174
zoopåse skrev:
elhybrider känns som en ganska stor kompromiss. Som elbil sett får man släpa på en bränslemotor, växellåda och bränsletank extra vilket minskar utrymmen och ökar elförbrukningen/sänker räckvidden. Som bränslebil får man släpa med tunga batterier och elektronik vilket ökar förbrukning och minskar utrymmen. Dessutom gör dubbla system bilen dyrare och mer komplicerad.

Jag är mer för rena elbilar som är otroligt effektiva och kör en idag som endabil ungefär 4000mil om året vilket funkar utmärkt.

När det gäller räckvidden ska jag säga att mer räckvidd alltid är välkommet då det underlättar planeringen även om det funkar utmärkt med dagens räckvidd i praktiken, men samtidigt har det nog aldrig hänt att jag kört 40mil i sträck med en bränslebil utan att stanna någon gång längs vägen en halvtimme och käkat osv. Jag börjar dessutom bli för trött, tycker det är lagom med en paus varje timme som man kan planera in mat/fika eller handla på längs vägen. Åker hellre tåg istället för att sträckköra i flera timmar, mycket bekvämare.

Jaha? Och vad kör min herre? Nyfiken!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 171 Inlägg
22 april 2015
#175
Vi kör en Nissan Leaf 2012
Räckvidden är 10-15mil. 10mil motorväg eller 15mil stadskörning. Snabbladdning till 90% tar 30min och normalladdning 5-9h beroende på uttag.
Har inte behövt skrapa en enda ruta i vinter pga timerstyrd föruppvärmning som även går att starta via en app.


Yawn...
3 151 Inlägg
22 april 2015
#176
Dock förstår jag inte varför i stort sett alla (i alla fall "billiga") elbilar (även de flesta hybrider jag känner till) är så otroligt osnygga. Varför kan dom inte göra en snygg, men relativt billig eldriven bil?

Jag bor på landsbygden och jag färdas långt ut i ingenstans emellanåt, kan lätt förbruka 10 mil på en dag. Så en elbil med 5-10 mils kapacitet skulle aldrig funka för mig. Då måste man istället få tag i en Tesla eller något, men även där känns räckvidden smått begränsad.

Visst kan man stanna och rasta, men det är just själva poängen att man "MÅSTE" som känns drygt. Med "traditionella" bilar är det bara att tanka och köra vidare om man inte är sugen på att vänta en timme.

Räknar man på hur förbrukningen skulle se ut för mig (-17 grader utomhus, värme på i bilen, 105 km/h landsvägskörning) så räcker en laddning hos en Tesla P85D i 38 mil ungefär. Sen om det stämmer eller om det är glädjesiffror, det vågar jag inte svara på, men antagligen får man räkna på 25-30 mil.

Okej, fine. Jag kan tänka mig att äta lunch efter att ha kört 25-30 mil, efter 30 minuter på snabbladdningsstation är batteriet 90% laddat i alla fall, men finns en sån station där då?

Nu hittar jag inte just några prisuppgifter på den modellen jag har beräknat, men dom verkar kosta runt miljonen. Det känns lite väl kaxigt. Så nä, än så länge är det nog bensin-/diesel som gäller för min del.

1 171 Inlägg
22 april 2015
#177
Jag kör ju runt 15mil motorväg om dagen. Flera gånger har vi kört 50-60mil under en helg. Snabbladdstationer kommer fler hela tiden. Kolla på www.uppladdning.nu. Allt jag säger är att kan man planera lite grann så funkar elbil väldigt bra redan idag och är definitivt billigare att köra än en fossilbil. Bra saker att ordna är t.ex. laddning på jobbet osv så man slipper ta sig fram och åter på samma laddning. En enkel grej som underlättar mycket. Macken besöker man för att köpa kaffe eller spolarvätska eller vaska av bilen från all cancerskit som fossilbilarna släpper ut. wink


Forummoderator
18 012 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#178
När bensin/diesel kostar 100:- kr/liter, vilket lär inträffa, frågan är just när :-)

Vad ska alla Lastbilar köra på? Det rullar över en halv miljon bara i Sverige i nuläget. I Göteborg och säkert många andra orter finns redan Elbussar i trafik. Men en Lastbil kanske kör liiite längre på en dag.

Det där blir nog ett problem.

EDIT:
Nu tog jag inte med lastfartyg i frågan. Men problemet lär väl vara det samma där. Har jobbat på Befraktningskontor och betalt oljeräkningarna, inte billigt.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (24 april 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 171 Inlägg
24 april 2015
#179
dimetyleter funkar lite som diesel fast halva energiinehållet och en gas. Den kräver ganska lågt tryck för lagring. Används för drivgas till sprayburkar bl.a. Den kan man framställa ur svartlut som är en biprodukt från pappersmassatillverkningen. All svartlut som produceras här räcker för att driva Sveriges lastbilsflotta ett helt år. Ett problem där är fortfarande Nox-utsläpp och partiklar mm som blir av all förbränning. Men problem är väl till för att lösas.

Godståg kanske inte är så dumt för transporter om det bara finns räls att tillgå, men med EU:s fria konkurrens och snorbillig diesel konkurrerar ju lastbilarna ut det mesta inkl. sig själva.

Jag ser elbilen som en lösning att rädda bilismen och glesbygdens persontransportbehov. Där bussar, tunnelbana och annat aldrig blir effektiva. Tror mer på lösningar än att stoppa huvudet i sanden och köra på som vanligt, låsa in sig i nuvarande lösning med höjt bensinpris osv fram till den tar slut.


Forummoderator
18 012 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#180
zoopåse skrev:
dimetyleter funkar lite som diesel fast halva energiinehållet och en gas. Den kräver ganska lågt tryck för lagring. Används för drivgas till sprayburkar bl.a. Den kan man framställa ur svartlut som är en biprodukt från pappersmassatillverkningen. All svartlut som produceras här räcker för att driva Sveriges lastbilsflotta ett helt år. Ett problem där är fortfarande Nox-utsläpp och partiklar mm som blir av all förbränning. Men problem är väl till för att lösas.

Godståg kanske inte är så dumt
för transporter om det bara finns räls att tillgå, men med EU:s fria konkurrens och snorbillig diesel konkurrerar ju lastbilarna ut det mesta inkl. sig själva.

Jag ser elbilen som en lösning att rädda bilismen och glesbygdens persontransportbehov. Där bussar, tunnelbana och annat aldrig blir effektiva. Tror mer på lösningar än att stoppa huvudet i sanden och köra på som vanligt, låsa in sig i nuvarande lösning med höjt bensinpris osv fram till den tar slut.

Där ser man! Så all svartlut som produceras under ett år håller alla lastbilar igång under ett år? En win-win?
Tåg lär väl gälla ja, blir säkert kul för regeringen att fixa så de fungerar dessutom, vilket de inte gör här i södra Sverige. Kan nog kosta en slant.

El-lastbilar är nog en omöjlighet i nuläget iaf. Utom korta sträckor då. Men som du säger: Problem är till för att lösas...

För att dra upp större fartyg igen: Inte omöjligt att vi ser segelskepp i halv-miljon-tons-klassen så småningom. Lär nog bli en syn det... Back to basic alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök