4227
Sök

Skruttgolf III Gl 2.0i, bruksbilen, ska fräschas upp av en som aldrig ens bytt olja

Målet är att först fräscha upp och sedan pimpa Patronen och att lära mig mer om bilar och hur man fixar dom. All hjälp, alla råd, tas emot med öppna armar och stor tacksamhet!

5 325 Visningar
Projektet avslutat 17 september 2017
36 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#1
Oj, wow, var ska man börja. Mycket behöver göras på bilen, dessutom är det min allra första bil, så jag har ingen aning om hur saker ska göras, har aldrig fått lära mig. Men fick tipset att köpa en Haynes och den blev min bästa vän från dag 1 lol

Massa rostfläckar, kamrem ska bytas, olja ska bytas, instrumentpanelen lyser inte, ljud ska installeras, tonade rutar ska fixas, den har tom FINA stänkskydd, varav det ena hänger SNETT (tack Dennis för att du påpekade det åt mig), och om ekonomin tillåter ska ratten bytas och bilen sänkas cool

Jag köpte bilen torsdagen den 9 april, så jag har haft den i lite mer än en vecka idag, och första helgen hängde jag med kompisar så visste inte ens var alla knappar och spakar satt och på måndagen blev jag slagen i ansiktet av en elak influensa så har legat däckad i en vecka nu och fantiserat om allt jag ska göra med bilen.
När jag väl blitt frisk ordentligt ska jag lyfta upp den och kolla motorn och bara bekanta mig med honom wink big_smile

Dom akuta problemen ska väl fixas först, som instrumentpanelen, lite jobbigt att köra när det mörknar mer och mer och det enda som lyser är två små gröna fält där det ena talar om miltal och den andra klockan, vilket inte är till så jättestor hjälp när man inte kan se hastighet, bensinmätaren, rattarna till värmen och strålkastarna.

Så bilder och uppdateringar kommer så fort jag orkar va uppe ur sängen i mer än en halvtimme tongue

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

36 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#3
Idag var första gången jag nånsin skruvat och donat på en bil, så det första jag gjorde var att skruva bort tre skruvar från listen på bagaget, eftersom låset krånglar (mer detaljerad beskrivning kommer) och  då inse att den fjärde rostat fast. Rubbas inte en millimeter. Vad göra? Well jag får lite panikångest och ringer till en kompis för att få hjälp. Vi skrattar lite åt min enfald och under tiden börjar jag pilla på strålkastarvredet eftersom ljuset inte fungerar på min instrumentpanel. Han säger åt mig att göra en sak i taget och tipsar om att försöka öppna hela lådan (Oh the irony). Och eftersom jag inte är van vid bilfix är jag för försiktig och får bara ont i händerna.
Sen säger han att jag ska hitta en körnare och skickar en youtubevideo på hur jag ska få bort skruven. Men att hitta en körnare var lättare sagt än gjort men nån timme senare har jag nåra stycken att välja på. Men skruven sitter där den sitter och vid det laget är jag så förbannad att jag får upp ljusvreds-lådan. Men till mitt stora förtret ser alla lödningar fina ut (elektrikerutbildningen kom till pass iallafall) så det är bara att sätta ihop allt igen.
Jag får även bekänna mig besegrad av en plastlist och dessutom kryllade det av rost under den så jag skruvade in de andra tre skruvarna och försökte förneka hela grejen.
Så för tillfället ser det ut såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-4df399109437cf671066bc08758d06d8_tn.jpg
som en påminnelse om min första dag som bilfixare och vilket fiasko det blev.


(Angående det krånglande bagagelåset: Bagaget är låst när bilen är öppen, och när man låser bilen öppnar sig bagaget i tio sekunder, vilket är lite stressande eftersom man måste hinna trycka in bagageknappen två gånger innan den öppnas. Någon som har nåra funderingar kring vad som är problemet??)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

36 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#5
woddie skrev:
Alltid kul med golf projekt, ska följas smile

Kul, välkommen! Hoppas inte du blir besviken! wink

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

36 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#6
Idag hade jag min bilfixardag, och för första gången i mitt liv har jag bytt olja! Och jag gjorde det alldeles själv! (Med lite hjälp och råd från en vän och pappa) Så nu kanske jag borde byta namn på projektet egentligen... wink

Att tappa ut oljan gick som smort (heheh, dålig ordvits) men att ta bort oljefiltret kunde jag jue bara glömma. Vi hade faktiskt tre olika verktyg (en specialtång, en slags klo och ett vanligt oljefilterverktyg fast med kedja istället för rem) men nej den satt där den satt. Tillslut kom pappa ut, han hade sett min utdragna, blodiga kamp genom köksfönstret och hjälpte till med råstyrka och en hävstång och tillslut lossnade den dumme skiten. Fastsatt enbart med handkraft, jovisst, säkert.
Men sen var det bara att sätta dit det nya! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-9b9058c4d780bc8d7bb399402e701d5c_tn.jpg

När jag ändå höll på öppnade jag luftfiltret och det var lite småfläckigt men inte jätteskitigt, dock såg det ut såhär i lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-8edd8c17ed65bb0411498c6535d75fcc_tn.jpg
Fantastiskt rent och fint, fatta va glad jag blev att äntligen nått var som det skulle!

Sen så tänkte jag försök fixa felet med mina icke-fungerande extraljus så då öppnade jag huven och fick plocka bort hela luftlådan för att komma åt det här hemmabygget
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-143f4c2977929c63d987b872d8dbddee_tn.jpg
Jaa, you tell me vad som är problemet? Spänningen går inte fram till extralysena, men de vanliga helljusena funkar. Den nedersta blå går till en av de gula kabelskorna i bakgrunden som fäster i en plåt, den andra gula kabelskon är ett kabelpar som leder fram till en slags sockerbit där man kopplar in extraljusen. Den andra blå och den orangea kommer fram från insidan av bilen tillsammans med en tredje kabel som går direkt till helljusena. De två ljusblå bildar ett kabelpar som oxå går till den här sockerbiten. Vad jag kunde få fram verkar det inte gå nån spänning fram till sockerbiten alls, eller till den orangea och blå kabeln.
Någon som kan ha någon aning om var problemet kan tänkas sitta?? Är det jordfel? Ska jag öppna upp vid spakarna och försöka luska ut om problemet ligger där?

Och när jag ändå var däromkring och fipplade hittade jag kupéfiltret. Yay, eller inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-c692247bbb2a65beaec8a3d72c65fb5e_tn.jpg
Och den kommer jag bara inte åt. Det sitter inte fyra vanliga skruv som på alla andra golfar utan på min sitter det två plastskruvar uppe vid fönstret och dom kan man skruva hur mycket som helst på utan att nånting händer.

Nån som har erfarenhet av att byta kupéfilter på en golf GL??


Sen skickar jag ut en allmän förfrågan om mina stänkskärmar: ska dom få va på eller ska dom tas bort? Jag hade tänkt köpa en sån där penna och fräscha upp VW-logon iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-7a72d3b408acc68ad54f2cee6ce32819.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-10274eedabb4bdfb338d929012f2ba9f_tn.jpg




Så det var lite va jag pysslade med idag, det var sjukt kul att lära sig en massa om hur bilen är uppbyggd och krypa och böka och krångla, få motorolja överallt och slå upp sår på händerna. Allt detta är nytt för mig och det är så sjukt kul!
Tyvärr såg man jue oxå fler grejer som behövdes fixas, men det spar vi till en annan solig dag!
Som avslutning får ni en mysbild på mig och Missan (alla kattmänniskor kan relatera till att jag fick stanna upp arbetet för att hon ville kela)
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-a3eea97e10685a2c1d9a872337c097cd_tn.jpg
Senast redigerat av mallimalli (25 april 2015)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

837 Inlägg
27 april 2015
#7
Om du kikar på sidan:

http://www.bilfritid.se/minmapp/bilder/ … d/rela.gif

Så visas en bild på hur akblarna ska kopplas samt hur reläet är märkt. Finns även en illustrativ bild smile

Det är egentligen ganska enkelt men för att vara tydlig så ska man helst ha olika färg på kablarna så är det lättare att se om det är korrekt (inte bara svarta kablar).


36 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#8
cars4ever skrev:
Om du kikar på sidan:

http://www.bilfritid.se/minmapp/bilder/ … d/rela.gif

Så visas en bild på hur akblarna ska kopplas samt hur reläet är märkt. Finns även en illustrativ bild smile

Det är egentligen ganska enkelt men för att vara tydlig så ska man helst ha olika färg på kablarna så är det lättare att se om det är korrekt (inte bara svarta kablar).

Tack så jättemycket!! Nu ser jag att få ägaren bytt plats på kablarna, alla ska bara flyttas ett steg åt höger tongue jättebra bild! Tack big_smile

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

36 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#9
Förlåt för att jag varit så dålig på att uppdatera. Student tider och planering inför sommaren, ni vet hur det är wink

Vad har hänt sen sist? Jo jag tog mig för att äntligen skaffa coils, så dom är hemma nu, dom bara väntar på montering. Eftersom jag fick reda på av en vän att det inte går att göra i en handvändning, så fick jag skjuta fram det till semestern.
Vad säger ni? Behöver jag fjäderspännare eller inte för att byta till coils?? En del säger ja andra säger att det inte behövs...

Men ist monterade jag bort extralysena, eftersom dom inte funkade och dessutom var sönder och lagade med silvertejp.
Så jag gick från det här: https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-ca2a337d014dcf3f4302dff1244d68b0.jpg

Till det här: https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-2c7abd2980d71dea49bcbc1b329b401a.jpg

Mycket bättre, eller vad tycker ni?

Sen skulle jag kolla bromsarna eftersom höger bak börjat raspa, jag tror det är det inre belägget som behöver bytas, och då såg jag även framdäck i närbild https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-ee49a6d049daaac92257d4e3ddb0b6fc.jpg

Rätt skrämmande bild. Men nu är nya däck på och en hjulinställning fick jag oxå, vilket oxå behövdes om du jämför värdena. +0.49 ska det vara och det var +4.40, inte konstigt man fick ont i handleden av långkörare till och från Örkelljunga för att man hela tiden fick kompensera... https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-fe6562c415a2c4631236b685d66d4e1a.jpg


Så det är lite vad som hänt sen sist! Bilder på nya däcken kommer senare och sen hörs vi om typ 2 veckor så får vi se om bromsar och/eller fjädring har bytts!

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

837 Inlägg
24 juni 2015
#10
Hoppas att du hinner fixa bromsen iallafall så att bromsklossen inte hinner ta slut helt för då riskeras skivan bli kaputt.

Trevligt med nya däck (speciellt om det regnar) smile


36 Inlägg
24 juni 2015
Trådstartare
#11
cars4ever skrev:
Hoppas att du hinner fixa bromsen iallafall så att bromsklossen inte hinner ta slut helt för då riskeras skivan bli kaputt.

Trevligt med nya däck (speciellt om det regnar) smile

Ja det hoppas jag oxå tongue men jag visste inte det kunde bli så illa så du gav jue mig lite mer motivation där...
Ohja! Det är gott med nya däck rent allmänt för säkerheten, bensinförbrukningen osv xD
Senast redigerat av mallimalli (24 juni 2015)

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

36 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#12
Hmm... jaaa... semestern blev använd till massa andra saker än just att fixa bilen. Jag har fått lite andra prioriteringar (läs: pojkvän) och dessutom är det inte värt att göra så mycket på golfen för den ska snart säljas (läs: pojkvännen skämdes för min rosthög-på-hjul så han har köpt en ny bil som jag får på vår 3-månadersdag big_smile) men lite har fixats, som var tvunget:

Strax efter däcken blev bytta och balanserade så började bakbromsarna raspa något så sjukt, så nu är jag grym på att köra eco-driving eftersom jag inte ville slita ner skivorna, för beläggen var heeelt slut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-f0f3528063795052c635a62aa47901cb.jpg

Och här är skivorna, rosten på golvet kommer från att slå på oken för att dom skulle lossna xD
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-b386f16cbaaa2e407455ef53cd09a574.jpg

Min blivande svärmorfar hjälpte till att slipa bort rosten på skivorna med vinkelslip (ascoolt att se)
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-32ab4142301f93dd6a845ef925b1ab6e.jpg

Han är grym på bilar, jobbat som bilmekaniker i 30 år, så jag hoppas lära mig mycket av honom - OM HAN BARA LÄT MIG HJÄLPA TILL. Vad är det med pojkar och tro att kvinnor inte kan - lär oss då :<
Men annars är han så jättesnäll och cool big_smile

Såhär blev det tillslut, sjukt nöjd ^^
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-eb2a11e34b56b26e0af4389f6bec5823.jpg

Smått och gott vid sidan om:

Underredet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-b07864de8cd5751440bef504c0e5da29.jpg

Förstår ni varför den ska säljas ASAP? tongue

Och sen petade jag väldigt löst på en rostfläck bredvid bagageluckan och nu har jag ett hål i min bil, tack för den
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-f3d0ee94df39ce7f3b2f205793b7c039.jpg


Men nu har jag lite allmänna frågor:
Ska jag byta coils, så att jag dels får lära mig och dels höja bilens värde, eller ska jag strunta i det och sälja bilen och coilsen separat? Det känns som att det kanske är lite onödigt att sätta splitternya coils på en bil som är så rostig hmm

Föreslår ni att jag ska fixa nått annat på bilen innan jag säljer den?

Ska jag överhuvudtaget sälja den, eller ha kvar den som min lilla slit-och-släng-pärla jag fixar med ibland (sjukskriven så har mycket tid över x'D) och ha den nya bilen som coola glidarbilen?

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

837 Inlägg
11 augusti 2015
#13
Lite rost finns det alltid i gamla bilar, frågan är väl mest hur mycket och om det sitter i bärande delar eller inte.
Annars är det utsidan som brukar bli tråkig, speciellt på Golf III som ofta har mycket rost pga problem med lacken.

Finns motivationen att fortsätta skruva med bilen och du fortfarande kan känna glädje i att köra med bilen så kan en tanke vara att fixa till den i lugn och ro eftersom bilen inte måste vara körbar hela tiden. Isåfall kan du göra sånt som kanske inte är lönt på en bruksbil. Många ändringar, styling och annat mekjobb kan man aldrig få igen rent ekonomiskt. Men du kan få bilen i det skick du vill ha den och ha kul under tiden.

Beror mest på hur du känner för bilen, motviation, tid och pengar..... Tänk att den krassa verkligeheten också alltid dyker upp...

Lycka till med beslutet!


36 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#14
Hallå följare!

Min lilla Patron är tyvärr såld nu, rosten undertill + allt annat fick bli nån annans problem heheh...
Men keep updated för att snart kommer det in ett projekt med en Saab 90 från -86!

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.

VW NÖRD
409 Inlägg
8 december 2015
#15
mallimalli skrev:
Hallå följare!

Min lilla Patron är tyvärr såld nu, rosten undertill + allt annat fick bli nån annans problem heheh...
Men keep updated för att snart kommer det in ett projekt med en Saab 90 från -86!

Saab 90 är ju en helt klart underskattad vagn &#128526; Kommer följas!

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)


Sök