Idag hade jag min bilfixardag, och för första gången i mitt liv har jag bytt olja! Och jag gjorde det alldeles själv! (Med lite hjälp och råd från en vän och pappa) Så nu kanske jag borde byta namn på projektet egentligen...
Att tappa ut oljan gick som smort (heheh, dålig ordvits) men att ta bort oljefiltret kunde jag jue bara glömma. Vi hade faktiskt tre olika verktyg (en specialtång, en slags klo och ett vanligt oljefilterverktyg fast med kedja istället för rem) men nej den satt där den satt. Tillslut kom pappa ut, han hade sett min utdragna, blodiga kamp genom köksfönstret och hjälpte till med råstyrka och en hävstång och tillslut lossnade den dumme skiten. Fastsatt enbart med handkraft, jovisst, säkert.
Men sen var det bara att sätta dit det nya!
När jag ändå höll på öppnade jag luftfiltret och det var lite småfläckigt men inte jätteskitigt, dock såg det ut såhär i lådan
Fantastiskt rent och fint, fatta va glad jag blev att äntligen nått var som det skulle!
Sen så tänkte jag försök fixa felet med mina icke-fungerande extraljus så då öppnade jag huven och fick plocka bort hela luftlådan för att komma åt det här hemmabygget
Jaa, you tell me vad som är problemet? Spänningen går inte fram till extralysena, men de vanliga helljusena funkar. Den nedersta blå går till en av de gula kabelskorna i bakgrunden som fäster i en plåt, den andra gula kabelskon är ett kabelpar som leder fram till en slags sockerbit där man kopplar in extraljusen. Den andra blå och den orangea kommer fram från insidan av bilen tillsammans med en tredje kabel som går direkt till helljusena. De två ljusblå bildar ett kabelpar som oxå går till den här sockerbiten. Vad jag kunde få fram verkar det inte gå nån spänning fram till sockerbiten alls, eller till den orangea och blå kabeln.
Någon som kan ha någon aning om var problemet kan tänkas sitta?? Är det jordfel? Ska jag öppna upp vid spakarna och försöka luska ut om problemet ligger där?Och när jag ändå var däromkring och fipplade hittade jag kupéfiltret. Yay, eller inte.
Och den kommer jag bara inte åt. Det sitter inte fyra vanliga skruv som på alla andra golfar utan på min sitter det två plastskruvar uppe vid fönstret och dom kan man skruva hur mycket som helst på utan att nånting händer.
Nån som har erfarenhet av att byta kupéfilter på en golf GL??Sen skickar jag ut en allmän förfrågan om mina stänkskärmar: ska dom få va på eller ska dom tas bort? Jag hade tänkt köpa en sån där penna och fräscha upp VW-logon iallafall.
Så det var lite va jag pysslade med idag, det var sjukt kul att lära sig en massa om hur bilen är uppbyggd och krypa och böka och krångla, få motorolja överallt och slå upp sår på händerna.
Allt detta är nytt för mig och det är så sjukt kul!Tyvärr såg man jue oxå fler grejer som behövdes fixas, men det spar vi till en annan solig dag!
Som avslutning får ni en mysbild på mig och Missan (alla kattmänniskor kan relatera till att jag fick stanna upp arbetet för att hon ville kela)