matteeee skrev:
Vänta nu, jämför du bara Fords bensinare rakt mot Mazdas diesel? För att få lite rätt i jämförelsen får du väl jämföra motsvarande drivmedel i båda?
Jag (som äger en Mondeo Mk4) tycker att nya Mazdan är fantastiskt läcker att titta på, men har inte kört någon. Samma gäller nya Mondeon.
Är dock inne på min andra Mondeo i rad (diesel i båda) och tycker den är långt bättre än sitt rykte och pris. Nu köpte jag min (fabriksnya Mk4) för ett år sen när det (äntligen, till slut) stod klart att den nya skulle komma till hösten (läs: i höstas) och de hade en riktigt bra deal enligt mig. Min är dock "snikutrustad" (endast det man enligt mig måste ha, inget direkt extra) och tröttaste motorn.
Hur är utrymmena i Mazdan mot Mondeon? Jag har bakåtvänd bilbarnstol i baksätet och sitter finfint utan problem framför, 181 lång. Det gör jag inte i så många andra bilar i samma "klass". Kan tänka mig att Mazdan är lite trängre, men jag har inte provat.
Vill du och frugan ha manuell ska ni välja det. Möjligen är det enklare att sälja en automat om några år, men du får inte igen merkostnaden. Att stå ut med en (dyrare) låda du egentligen inte vill ha i 3-5 år verkar lite dumt. Och det är ju inte på långa vägar svårt att sälja en bil bara för där är manuell låda - det är många som föredrar det, och ännu fler som kör det ändå (trots att några kanske skulle föredra automat).
(Sen kan det vara svårt att sälja en bil ändå, men inte med huvudargumentet att lådan är manuell)
Jag gjorde en tankemiss och tänker inte erkänna att jag jämförde bensinaren och dieseln
.
Det var mest pga att handlaren bara hade bensinaren tillgänglig när vi provkörde. Men däremot kommer vi inte, om vi köper den, att köpa Mondeon med bensinmotorn utan med diesel.
Jag ska bara se till att få till en provkörning med dieseln, men på pappret ser den bra ut.
Sett till storleken (utvändigt och invändigt) så gick det iaf att jämföra dom, Mondeon är några centimeter längre än Mazdan. Jag tyckte att Mazdan kändes mer lättmanövrerad. Jag tyckte jag hade bättre koll på vart jag hade bilen med den, men det är ju en vanesak.
Båda är rymliga invändigt, vi prioriterar just nu ett bra och stort baksäte över bagagerumsstorlek, vi kommer att ha en bakåtvänd barnstol i baksätet och det ser ut som gott om plats i passagerarsätet trots den, i både Mazda och Mondeo. Till skillnad från vår V50 där det knappt går att sitta i passagerarsätet.
Sen tycker jag att Mazdan är snyggare än Mondeon, och min fru tycker såklart tvärtom. Hon tycker att Mondeon har lite Aston Martin stuk över fronten. Hmm.
Tack för alla råd, vi ska provköra båda bilarna igen.