2670
Sök

Ryckig gång 850 t5

34 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej.

Har fått ett intressant problem och minst sagt irriterande problem.
Har bara haft bilen en vecka så jag kan inte svara för hur den funkat innan.

Det är en 96ans 850 t5 2,0 med steg ett chip och manuell låda. Resten är orginal på bilen utom det öppna luftfiltret jag satte på idag.

Det är så här att bilen går klockrent är mycket pigg och är mycket rolig att köra så länge den är kall och inte riktigt gått upp i arbetstemp. Mycket pigg och turbon laddar som den ska och allt är i övrigt som det ska.

Sen kommer vi till det tråkiga.

När bilen gått upp i arbetstemp börjar den rycka hoppa och studdsa om man håller jämn hastighet.
Spelar ingen roll på vilken växel eller något utan bilen börjar rycka när turbon inte får arbeta, ett snabbt tryck på gasen så blir den pigg igen tills man släpper av. Går även oroligt och pendlar på tomgång ibland.

Så nu undrar jag om någon kan veta vad detta beror på?

Kan även tillägga att jag precis i dagarna provat byta:

Tändstift
Tändkablar
LMM
tomgångsmotor
luftfilter
Alla vakumslangar till turbo.
Kollat efter läckor i tryckrör och intercooler.

Nån som kan ha en aning vad som brukar strula på dessa? Bilen går bara ryckigt i arbetstemp. När den är kall går den som den ska.

Tack på förhand

512 Inlägg
3 juni 2015
#2
Jag skulle tippa på att bränslepumpen sjunger på sista versen.

Kör ett flödestest och kolla om den pumpar som den ska.

34 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#3
provar byta den imorgon med när man släpper ventilen på fuelrailen sprutar det som aldrig förr. Gjorde inte det på min förra t5a när pumpen va trött.

Men får prova byta den och se. Kan inte vara så att en spridare kärvar eller något dylikt?. Det som skummar mig är att bilen går precis lika bra som vanligt på fullgas och det är vid lugn körning rycken kommer.

Mvh

8 250 Inlägg
4 juni 2015
#4
Provat byta bränslefilter?


512 Inlägg
4 juni 2015
#5
D2K-Speedy skrev:
provar byta den imorgon med när man släpper ventilen på fuelrailen sprutar det som aldrig förr. Gjorde inte det på min förra t5a när pumpen va trött.

Men får prova byta den och se. Kan inte vara så att en spridare kärvar eller något dylikt?. Det som skummar mig är att bilen går precis lika bra som vanligt på fullgas och det är vid lugn körning rycken kommer.

Mvh

Bränsletryck och flöde är inte riktigt samma sak. Du kan ha rätt tryck men dåligt flöde. Dåligt flöde kan också bero på bränslefilter som ovanstående nämner. Hursomhelt är pumpar dyra och inget man vill byta i onödan.

34 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#6
bränslepumpen bytt och samma fel än. fler förslag? tänkte byta soppafiltret under morgondagen

34 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#7
bilen går även skit och rycker när den är kall. Bytte tändspolen idag utan några resultat. Vad nån som har en aning vad det kan vara???

Mvh

34 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#8
Spridartätningarna bytta, resterande vakumslangar bytta. alla kontakter rengjorda, spjällhusetrengjort och fortfarande samma fel.

904 Inlägg
12 juni 2015
#9
Värkar som  lekage har du kollat alla vakuum slangar speciellt den som sitter på insuget upp till tomgångs motorn hål i ic?

AUTOTECH S60 power

34 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#10
Blyfot_Racing skrev:
Värkar som  lekage har du kollat alla vakuum slangar speciellt den som sitter på insuget upp till tomgångs motorn hål i ic?

slangarna kring insuget är hela. slangarna till tomgångsmotorn oxå då jag bytte tomgångsmotorn för några veckor sen. alla tryckrör och intercooler slangar är genomgångna och hela. laddtrycket hålls stabilt och bilen går som ett as förövrigt när man gasar. laddar över org laddtrycksmätaren tom.

MVH

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
12 juni 2015
#11
Vattentempgivaren? Tryckregulatorn? Vev/kamaxelgivaren?


34 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#12
zekezeke skrev:
Vattentempgivaren? Tryckregulatorn? Vev/kamaxelgivaren?

kamaxelgivaren och tempgivaren i expansionskärlet är bytt i samma veva som detta strul började

512 Inlägg
12 juni 2015
#13
Om du gasar på ordentligt, känns bilen lika kraftfull som den borde vara?

34 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#14
_Thor_ skrev:
Om du gasar på ordentligt, känns bilen lika kraftfull som den borde vara?

absolut det gör den. den går kanon så länge turbon får arbeta.

Mvh

512 Inlägg
12 juni 2015
#15
Prova kör ett röktest för att helt utesluta vakuum-läckage;

https://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE
Senast redigerat av _Thor_ (12 juni 2015)

34 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
#16
_Thor_ skrev:
Prova kör ett röktest för att helt utesluta vakuum-läckage;

https://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE

provat detta här om dagen både på vakumslangar och tryckslangar och ic för att helt kunna utesluta läckage.

Byter bränslefilter under kvällen och ser om det blir nån skillnad.

mvh

512 Inlägg
12 juni 2015
#17
Det finns packningar mellan insuget och toppen, samt insuget och gasspjället. Är dessa hela?

Och så kan det ju vara läge att inspektera syresensorn och se hur den ser ut. Är denna trasig/smutsig så bör bilen gå bättre om du pluggar ur den. Problem med syresensor märks dock endast när bilen är varm.
Senast redigerat av _Thor_ (12 juni 2015)

34 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#18
_Thor_ skrev:
Det finns packningar mellan insuget och toppen, samt insuget och gasspjället. Är dessa hela?

Och så kan det ju vara läge att inspektera syresensorn och se hur den ser ut. Är denna trasig/smutsig så bör bilen gå bättre om du pluggar ur den. Problem med syresensor märks dock endast när bilen är varm.

Hej. ja packningarna är hela.
Ska se över lambdan under morgondagen så får vi se vad som händer.

MVH

512 Inlägg
15 juni 2015
#19
D2K-Speedy skrev:
zekezeke skrev:
Vattentempgivaren? Tryckregulatorn? Vev/kamaxelgivaren?

kamaxelgivaren och tempgivaren i expansionskärlet är bytt i samma veva som detta strul började

Sitter det inte en temp-givare i toppen på motorn nära termostathuset?

4 822 Inlägg
15 juni 2015
#20
_Thor_ skrev:
D2K-Speedy skrev:
zekezeke skrev:
Vattentempgivaren? Tryckregulatorn? Vev/kamaxelgivaren?

kamaxelgivaren och tempgivaren i expansionskärlet är bytt i samma veva som detta strul började

Sitter det inte en temp-givare i toppen på motorn nära termostathuset?

jo (sitter i huset), den i expasionskärlet är bara en nivågivare så att man ser inne i bilen om det är tomt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök