3231
Sök

Turboras på min 9-5:a ? *NY fråga* nya svar önskas :)

454 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#1
Jo jag är nästan säker på att turbon rasat på grund av att den ryker otroliga mängder så fort man varvar motorn så turbon får jobba...... dock har inte bilen tappat nån effekt..... därför undrar jag lite över symptomen för turboras..... måste bilen gå sämre om turbon är kass ??....  sen undrar jag om det finns nått företag eller nån privatperson som köper rasade turbos å renoverar ??
Senast redigerat av ryttersson (18 december 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2006
#2
är de en 2.0 t?


454 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#3
2,3t ....om jag sätter i en ny likadan turbo finns det då risk at den rasar ganska snabbt den oxå ??

Örebroare i exil
970 Inlägg
16 december 2006
#4
Risken finns att en ny likadan turbo kommer rasa ja. antar att du åker med en Gt17 för tillfället. Jag skulle nog rek att du köper en Td04-15T#5 t.ex, dvs Aero-turbon. Den hänger med till runt 300 kusar, så din effekt ska alltså inte vara några problem. Dessutom är den turbon inte allt för dyr i inköp. Tänk dock på att vatten och oljerör måste bytas.

Hej FRA!

8 883 Inlägg
17 december 2006
#5
Kanske ska ta reda på vad som gått sönder först innan du köper en ny turbo. Be din lokale verkstad kolla upp bilen.

Fotograf på tierpidag.se

67 Inlägg
17 december 2006
#6
ja ha då har vi blåst en turbo men du det e bara o hänga på en ny du har ju en evighets maskin.tänk bara på å byt olja oftare


Chef
379 Inlägg
17 december 2006
#7
de där GT17 som sitter på från fabrik är till 95% bara rent skräp! verkar vara någon form av andra sortering eller så, de håller aldrig.

Men det är bara att skaffa en utbytes montera på och se glad ut! smile

det finns flera företag som kör med utbytessystem och har förhållandesvis billiga aggregat typ 4-5000:-

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

454 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#8
varför garanterar maptun,powerchip å nordicuhr att programvaran inte gör något på bilens driftsäkerhet ?....det måste väl betyda att originalturbon ska räcka till ?....

Fartygsingenjör
550 Inlägg
17 december 2006
#9
Jo turbon räcker säkerligen till i de flesta fall men hur många mil har din turbo gått?
Senast redigerat av wrapman (17 december 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Better than God \o/
1 883 Inlägg
17 december 2006
#10
Turboaggregatet  är inget som håller i evighet, runt 20 > 25k mil är det ofta dax att byta dem.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

454 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#11
well min turbo har gått 20.000 mil...jag slänger i en original å ser glad ut wink

3 295 Inlägg
17 december 2006
#12
om du byter till en Tex AERO turbo så får du nog antagligen byta programvara igen för att allt ska funka ihop med varandra.. tänk på det!


MVH Johan


saabtok
1 306 Inlägg
17 december 2006
#13
Har  funderat på chippa min  2.0t  men min bil har ju gått 17,500 mil nu de är en 02á  tror aldrig turbon är bytt i den , frågan är . Är de stor  risk med turbo ras om man chippar steg 1  till 220 hknågon som vet ?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

538 Inlägg
17 december 2006
#14
ryttersson skrev:
för några dagar sedan var jag å chippade min 9-5 2,3t 98års till steg 2 på poerchip 235 hk sportfilter och 2,5tums system...... idag när jag varvade up till 4000 rpm så började den ryka som fan..... å så fort man varvar den så turbon får jobba så ryker det ofantliga mängder..... jag antar at turbon är pajj så vilken turbo bör jag sätta i ?...är det nått fel i motorn som gjort att turbon pajjat ??  om jag sätter i en ny likadan turbo finns det då risk at den rasar ganska snabbt den oxå ??

aj då det va inge bra, jag har en likadan bil som jag hade tänkt chippa på powerchip, har du pratat med de om det, för det verkar ju jävligt konstigt att det rasar nån dag efter att du chippad hos de, de har sagt till mig att turbon ska hålla.

454 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#15
Jao fast han sa att de beror på att den ått 20.000 mil redan..... dom håller ju runt 20.000 mil om man har tur..skitturbo...... andreas på powerchip kan verkligen allt om saab så jag litar på han wink...han sa att jag skulle slänga i en original ....måste byta programvara oxå annars

538 Inlägg
17 december 2006
#16
ryttersson skrev:
Jao fast han sa att de beror på att den ått 20.000 mil redan..... dom håller ju runt 20.000 mil om man har tur..skitturbo...... andreas på powerchip kan verkligen allt om saab så jag litar på han wink...han sa att jag skulle slänga i en original ....måste byta programvara oxå annars

jaha ok. om den inte hade gått 20 000 mil då? vad sa han om det? är det nåt som de på powerchip skulle stå för då?

454 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#17
nej men gt17 aggregaten brukar rasa runt 20.000 ...jävla skit

454 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#18
Hur mkt kostar ett nytt gt17 ? å vart kan man köpa det ?

3 295 Inlägg
17 december 2006
#19
vet ej pris.. men kolla på www.speedparts.se www.gikturbo.com
(www.maptun.com kanske?)

MvH Johan
Senast redigerat av Slave_joe (17 december 2006)


(none)
1 725 Inlägg
17 december 2006
#20
Låter som det jag var med om i sommras...turboras... hmm

--Lev i går som det vore i morgon--


Sök