4235
Sök

Volvo 740 -88b ABS problem.

Team VeboTrim
322 Inlägg
28 juni 2015
Trådstartare
#1
Har problem med ABS lampan. Fick 2a på bes att lampan lyser.
När man startar så slocknar lampan som den ska men så fort jag börjar rulla med bilen så tänds den. Ställde upp bilen på pallbockar och lät bakhjulen driva på och då tänds den inte. Prova att nita och då fungerade absen. Vilket då fick mej att tro att det var fram. Bytte lager och givare fram båda sidor men fortfarande samma problem.

Vad kan vara problemet ?
ABS fungerar ju på pallbockarna så bör ju inte vara fel på ABSenhet eller reläer men har ju samtidigt bytt allt ifram.

Behöver hjälp. Ombes tiden går snart ut!

Mvh anton

Team VeboTrim @ Facebook

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 juni 2015
#2
Om inte givare/krans är felet så bör det ju vara kabelbrott till någon av givarna fram.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Team VeboTrim
322 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#3
Jag mätte till givarna och dom låg båda 2 runt 1100 ohm. Ändra värde när jag snurra hjulet. Men borde inte ABS lampan lysa hela tiden när en kabel är av till givarn?

Team VeboTrim @ Facebook

Team VeboTrim
322 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#4
Hur kan jag mäta om kablarna är av. Vart går kablarna? ABS enheten?

Team VeboTrim @ Facebook

95 Inlägg
29 juni 2015
#5
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 juni 2015
#6
Ja dom går till styrenheten. Ta reda på vilka stift och bygla vid hjulet och summra.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Team VeboTrim
322 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#7
Noffna skrev:
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.

jo. Sitter o försöker få tag i elschema till mätarhuset. Eller vet du hur jag går tillväga? smile

Team VeboTrim @ Facebook

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 juni 2015
#8
TurboAnton skrev:
Noffna skrev:
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.

jo. Sitter o försöker få tag i elschema till mätarhuset. Eller vet du hur jag går tillväga? smile

Nej tyvärr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

95 Inlägg
29 juni 2015
#9
Du tar en sladd som du löder eller klämmer fast på kretskortet där lamphållaren till oljetrycket sitter fast.
Plocka ur lamphållaren där ABS-lampan sitter och plocka ur den lilla glödlampan ur lamphållaren.
Löd fast andra änden av sladden du nyss satt dit på glödlampan du plockat ur. Sedan så är det bara att koppla in en sladd till andra polen av lampan som du kopplar till valfritt jordställe.
Tejpa lite runt sladdarna där de sitter fast på lampan för att isolera och stick in lampan löst i instrumenthuset så den lyser upp ABS-loggan.

Nu ska den tändas och släckas tillsammans med oljetryckslampan. Om du vill kan du ju sätta en timer emellan också för att det verkligen ska se äkta ut då ABS-lampan inte släcks exakt samtidigt som oljetryckslampan. Beror ju lite på om besiktningsgubben är petnoga.

Team VeboTrim
322 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#10
Noffna skrev:
Du tar en sladd som du löder eller klämmer fast på kretskortet där lamphållaren till oljetrycket sitter fast.
Plocka ur lamphållaren där ABS-lampan sitter och plocka ur den lilla glödlampan ur lamphållaren.
Löd fast andra änden av sladden du nyss satt dit på glödlampan du plockat ur. Sedan så är det bara att koppla in en sladd till andra polen av lampan som du kopplar till valfritt jordställe.
Tejpa lite runt sladdarna där de sitter fast på lampan för att isolera och stick in lampan löst i instrumenthuset så den lyser upp ABS-loggan.

Nu ska den tändas och släckas tillsammans med oljetryckslampan. Om du vill kan du ju sätta en timer emellan också för att det verkligen ska se äkta ut då ABS-lampan inte släcks exakt samtidigt som oljetryckslampan. Beror ju lite på om besiktningsgubben är petnoga.

Nice! Satt o googla lite på timer typ men verkar inte hitta något bra. Men då vet jag hur jag ska göra iallafall. smile

Team VeboTrim @ Facebook

Team VeboTrim
322 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#12
jaka54 skrev:
Hej!
Du bytte alltså givarhjulen fram?

Ja. Båda sidor. Kransarna till givarna sitter ju ihop med naven. + nya givare.

Team VeboTrim @ Facebook

313 Inlägg
30 juni 2015
#13
Kollat kontakten/ kabeln som sitter på bakaxelkåpan? Däri går även kabeln för ABS bak. Är inte ovanligt att de är skavt eller sönderärgat.

Team VeboTrim
322 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#14
Shotgun-Vix skrev:
Kollat kontakten/ kabeln som sitter på bakaxelkåpan? Däri går även kabeln för ABS bak. Är inte ovanligt att de är skavt eller sönderärgat.

Bak funka absen på pallbockar. Men om det skulle va den bör inte hastighetsmätaren då också vara död typ smile

Team VeboTrim @ Facebook

313 Inlägg
1 juli 2015
#15
Kanske, har för mig det är separata kablar (3st?) men de ligger nära varandra i samma hölje. Kanske bara är skada eller ärg på den som går till abs. Men om det funkar så är det väl något annat.

914 Inlägg
1 juli 2015
#16
Det är samma kablar (2st).De går från givare och fram till vänster a-stolpe där de förgrenar sig till 2 st till h-mätaren och 2 st till abs styrenheten.

Team VeboTrim
322 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#17
Okej. Aa men som sagt. ABS funkar ju bak när bilen är upphissad. Så bör inte vara några problem med givarn.

Team VeboTrim @ Facebook


Sök