Har problem med ABS lampan. Fick 2a på bes att lampan lyser. När man startar så slocknar lampan som den ska men så fort jag börjar rulla med bilen så tänds den. Ställde upp bilen på pallbockar och lät bakhjulen driva på och då tänds den inte. Prova att nita och då fungerade absen. Vilket då fick mej att tro att det var fram. Bytte lager och givare fram båda sidor men fortfarande samma problem.
Vad kan vara problemet ? ABS fungerar ju på pallbockarna så bör ju inte vara fel på ABSenhet eller reläer men har ju samtidigt bytt allt ifram.
Jag mätte till givarna och dom låg båda 2 runt 1100 ohm. Ändra värde när jag snurra hjulet. Men borde inte ABS lampan lysa hela tiden när en kabel är av till givarn?
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.
jo. Sitter o försöker få tag i elschema till mätarhuset. Eller vet du hur jag går tillväga?
Koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan med en liten timer emellan som gör så att ABS-lampan slocknar en halv sekund efter oljetryckslampan så att dom inte slocknar exakt samtidigt så rullar du igenom besiktningen. Sedan kan du felsöka och lösa problemet på riktigt i lugn och ro eller skita i att ABS-systemet är trasigt.
jo. Sitter o försöker få tag i elschema till mätarhuset. Eller vet du hur jag går tillväga?
Nej tyvärr
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Du tar en sladd som du löder eller klämmer fast på kretskortet där lamphållaren till oljetrycket sitter fast. Plocka ur lamphållaren där ABS-lampan sitter och plocka ur den lilla glödlampan ur lamphållaren. Löd fast andra änden av sladden du nyss satt dit på glödlampan du plockat ur. Sedan så är det bara att koppla in en sladd till andra polen av lampan som du kopplar till valfritt jordställe. Tejpa lite runt sladdarna där de sitter fast på lampan för att isolera och stick in lampan löst i instrumenthuset så den lyser upp ABS-loggan.
Nu ska den tändas och släckas tillsammans med oljetryckslampan. Om du vill kan du ju sätta en timer emellan också för att det verkligen ska se äkta ut då ABS-lampan inte släcks exakt samtidigt som oljetryckslampan. Beror ju lite på om besiktningsgubben är petnoga.
Du tar en sladd som du löder eller klämmer fast på kretskortet där lamphållaren till oljetrycket sitter fast. Plocka ur lamphållaren där ABS-lampan sitter och plocka ur den lilla glödlampan ur lamphållaren. Löd fast andra änden av sladden du nyss satt dit på glödlampan du plockat ur. Sedan så är det bara att koppla in en sladd till andra polen av lampan som du kopplar till valfritt jordställe. Tejpa lite runt sladdarna där de sitter fast på lampan för att isolera och stick in lampan löst i instrumenthuset så den lyser upp ABS-loggan.
Nu ska den tändas och släckas tillsammans med oljetryckslampan. Om du vill kan du ju sätta en timer emellan också för att det verkligen ska se äkta ut då ABS-lampan inte släcks exakt samtidigt som oljetryckslampan. Beror ju lite på om besiktningsgubben är petnoga.
Nice! Satt o googla lite på timer typ men verkar inte hitta något bra. Men då vet jag hur jag ska göra iallafall.
Kanske, har för mig det är separata kablar (3st?) men de ligger nära varandra i samma hölje. Kanske bara är skada eller ärg på den som går till abs. Men om det funkar så är det väl något annat.
Det är samma kablar (2st).De går från givare och fram till vänster a-stolpe där de förgrenar sig till 2 st till h-mätaren och 2 st till abs styrenheten.