Om du öppnar kretsen, dvs lyfter bort minus polen helt vilket kan liknas med din brytare gör och du mäter mellan minus kabel och minus pol så sluter du kretsen med multimetern och får då 12 volt pga att den blir en del av minus kablaget. Multimetern gör kretsen hel så att säga.
Detta gäller även inom vanlig el med. Om du tar i en maskin där nolla eller jord saknas så jordar du med kroppen och strömmen tar den vägen ner i marken.
Detta betyder att du har någon förbrukare i bilen som släpper igenom ström hela tiden, typ en bilstereo i standby eller en lampa mm. För att få fram om något i bilen drar ström så gör du på samma sätt fast på plus sidan, ena mätstickan på pluspolen och andra i batteriskon på pluskablen. Ställ mätaren på ampere(ström) mätning och sedan är det bara rycka säkringar tills den slutar visa något. Lite drar det alltid så förvänta dig inte noll men under en ampere iaf.
Frågor?
Går alltid att skicka ett pm så får du mitt nr så kan jag försöka guida dig på telefon. (är elektriker)
Mvh Marcus
Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??