2606
Sök

Köpråd XC70 2,5T 2006 Ocean Race

6 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#1
Behöver råd från klokare människor. Hittat en fin Volvo XC70 2,5T 2006 Ocean Race Edition. Bilen har automatlåda och har gått ca 12500 mil och är i fint skick, normalt slitage. Enligt min lilla kunskap så går bilen bra vid provkörning.

Det som gör mig tveksam är att en tidigare ägare chippat bilen upp till 250 HK, normalt är det väl 209HK?
Nuvarande ägare verkar inte veta speciellt mycket om det utan hävdar bara att man ska säga till när man tex servar bilen så mjukvaran inte blir uppdaterad.

Vad säger ni? För- och nackdelar? Hur ser det ut med försäkringar, besiktning och dylikt när bilen är chippad och hästkrafterna ökat? Måste man registrera det?

640 Inlägg
9 juli 2015
#2
Skulle inte se det som en nackdel då garantier inte finns kvar i vilket fall som helst. För mig personligen är det en fördel då det ändå skulle behöva göras.

Låter ju dock som att han kört någon av de sämre optimeringarna rent praktiskt, då bilens mjukvara inte kan uppgradera. Han har med andra ord ingen handenhet där han kan skjuta i mjukvaran i bilen igen.

Besiktningen säger inget, ska väl mycket till för att dom ens ska märka något. Så hårt brukar dom inte gasa.

Ska man se det krasst så ska det registreras. Men det är, mig veterligen, bara Polestars optimeringar som går att registrera in när det gäller Volvo. Och en sån sitter det inte i bilen, för då skulle mjukvaran kunna uppgraderas då det redan ligger i Volvos system. Skulle man uppgradera mjukvaran så är den nya mjukvaran redan optimerad den också.

Försäkring vet jag inte, men rätt så svårt för dom att kontrollera att att bilen är optimerad. Om man till exempel registrerar in Polestars optimering så ökar inte försäkringspremien (iaf inte om man har Volvia).

Om du är rädd för själva optimeringen så är det ju inte värre än att du lämnar in bilen på en service där nya mjukvara går, Volvo uppgraderar den och så är optimeringen borta.


Växlar lådan korrekt? Alltså mjukt, så den inte kastar i växlarna. Risken finns ju alltid att bilen är hårt körd när den är optimerad. Jag vet ju hur jag kör min egna bil ibland smile Gasa hårt med en kall automatlåda är ju allt annat än bra i längden. Så det är det enda jag skulle akta mig lite för i det här fallet.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 juli 2015
#3
Har en xc70 2.5t 05 som gått med bsr steg 1 större delen av sitt liv. Det är inget du behöver vara rädd för. Är bilen schysst så kommer du få en trevlig kompis. Det kan jag intyga

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#4
pulchi skrev:
Skulle inte se det som en nackdel då garantier inte finns kvar i vilket fall som helst. För mig personligen är det en fördel då det ändå skulle behöva göras.

Låter ju dock som att han kört någon av de sämre optimeringarna rent praktiskt, då bilens mjukvara inte kan uppgradera. Han har med andra ord ingen handenhet där han kan skjuta i mjukvaran i bilen igen.

Besiktningen säger inget, ska väl mycket till för att dom ens ska märka något. Så hårt brukar dom inte gasa.

Ska man se det krasst så ska det registreras. Men det är, mig veterligen, bara Polestars optimeringar som går att registrera in när det gäller Volvo. Och en sån sitter det inte i bilen, för då skulle mjukvaran kunna uppgraderas då det redan ligger i Volvos system. Skulle man uppgradera mjukvaran så är den nya mjukvaran redan optimerad den också.

Försäkring vet jag inte, men rätt så svårt för dom att kontrollera att att bilen är optimerad. Om man till exempel registrerar in Polestars optimering så ökar inte försäkringspremien (iaf inte om man har Volvia).

Om du är rädd för själva optimeringen så är det ju inte värre än att du lämnar in bilen på en service där nya mjukvara går, Volvo uppgraderar den och så är optimeringen borta.


Växlar lådan korrekt? Alltså mjukt, så den inte kastar i växlarna. Risken finns ju alltid att bilen är hårt körd när den är optimerad. Jag vet ju hur jag kör min egna bil ibland smile Gasa hårt med en kall automatlåda är ju allt annat än bra i längden. Så det är det enda jag skulle akta mig lite för i det här fallet.

Tack för svaren.

Nej precis, garanti osv är inte aktuellt och som du säger så tror jag inte försäkringsbolag ska upptäcka det i första läget, men det är väl just konsekvenserna om bilen är chippad om man skulle vara med om t.ex en olycka.

Som jag fattar så är det ett tag sedan bilen blev chippad, så det är nog av en äldre modell. Gjort av just en yngre person. Fördomsfull som man är så börjar man ju tänka på en person som pressat ner gasen i botten och "slitit" hårt på bilen. Men bilen är fin ändå och växellådan hörs och känns bra.

4 822 Inlägg
10 juli 2015
#5
kolla hur oljan i växellådan ser ut då det inte ingår i någon service för privatpersoner att den byts utan man får säga till själv om man vill ha den bytt, har du otur är den aldrig bytt sedan bilen va ny.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

640 Inlägg
10 juli 2015
#6
marleey skrev:
Tack för svaren.

Nej precis, garanti osv är inte aktuellt och som du säger så tror jag inte försäkringsbolag ska upptäcka det i första läget, men det är väl just konsekvenserna om bilen är chippad om man skulle vara med om t.ex en olycka.

Som jag fattar så är det ett tag sedan bilen blev chippad, så det är nog av en äldre modell. Gjort av just en yngre person. Fördomsfull som man är så börjar man ju tänka på en person som pressat ner gasen i botten och "slitit" hårt på bilen. Men bilen är fin ändå och växellådan hörs och känns bra.

Fördomar kommer ju alltid att finnas. Är väl magkänslan som får avgöra. Är själv rätt ung, 25 idag och köpte bilen samma vecka jag fyllde 22. Men är en sån som är rädd om bilen och vet vad man bör och inte bör göra. Är ju tyvärr inte alla som är så dock.


6 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#7
Uppdatering. Bilen känns fräsch och pigg. Mina tvivel om en sönderkörd bil pga av trimning är bort. Men tvekar nu pga priset och kamremen. 120 tusen  är begärt, bilen har gått 12500 mil och blir alltså 10 år nästa år. Visst är det 18000 mil eller 10 år på kamremen på XC70?

Vad går ett kamrems byta loss på ca? Borde finnas prutvärde om det snart är dags..

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 juli 2015
#8
marleey skrev:
Uppdatering. Bilen känns fräsch och pigg. Mina tvivel om en sönderkörd bil pga av trimning är bort. Men tvekar nu pga priset och kamremen. 120 tusen  är begärt, bilen har gått 12500 mil och blir alltså 10 år nästa år. Visst är det 18000 mil eller 10 år på kamremen på XC70?

Vad går ett kamrems byta loss på ca? Borde finnas prutvärde om det snart är dags..

Bjud 110 och gå med på 115 om de bjuder emot. Gav 101 för min för1.5år sedan. Hade då gått 16100mil. Prutade 3tusen pga icke bytt kamrem kassa bromsar och kärvande torkare bak. I övrigt felfri. Att det är en oceanrace drar ju upp priset något. Fixade alla fel själv men skulle jag lämnat in allt så hade ju det kostat skjortan.

Edit intervall stämmer
Senast redigerat av DiwraZ (13 juli 2015)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#9
DiwraZ skrev:
marleey skrev:
Uppdatering. Bilen känns fräsch och pigg. Mina tvivel om en sönderkörd bil pga av trimning är bort. Men tvekar nu pga priset och kamremen. 120 tusen  är begärt, bilen har gått 12500 mil och blir alltså 10 år nästa år. Visst är det 18000 mil eller 10 år på kamremen på XC70?

Vad går ett kamrems byta loss på ca? Borde finnas prutvärde om det snart är dags..

Bjud 110 och gå med på 115 om de bjuder emot. Gav 101 för min för1.5år sedan. Hade då gått 16100mil. Prutade 3tusen pga icke bytt kamrem kassa bromsar och kärvande torkare bak. I övrigt felfri. Att det är en oceanrace drar ju upp priset något. Fixade alla fel själv men skulle jag lämnat in allt så hade ju det kostat skjortan.

Edit intervall stämmer

Tack för svaren. Jag var inne på samma banor, 110-115 kändes mer rimligt med tanke på att ett inom snart kommande kamremsbyte då det är kostsamt. På plats lätt det skrivit i sten 120. Återstår att se imorgon vad han säger om vid telefonkontakt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 juli 2015
#10
marleey skrev:
DiwraZ skrev:
marleey skrev:
Uppdatering. Bilen känns fräsch och pigg. Mina tvivel om en sönderkörd bil pga av trimning är bort. Men tvekar nu pga priset och kamremen. 120 tusen  är begärt, bilen har gått 12500 mil och blir alltså 10 år nästa år. Visst är det 18000 mil eller 10 år på kamremen på XC70?

Vad går ett kamrems byta loss på ca? Borde finnas prutvärde om det snart är dags..

Bjud 110 och gå med på 115 om de bjuder emot. Gav 101 för min för1.5år sedan. Hade då gått 16100mil. Prutade 3tusen pga icke bytt kamrem kassa bromsar och kärvande torkare bak. I övrigt felfri. Att det är en oceanrace drar ju upp priset något. Fixade alla fel själv men skulle jag lämnat in allt så hade ju det kostat skjortan.

Edit intervall stämmer

Tack för svaren. Jag var inne på samma banor, 110-115 kändes mer rimligt med tanke på att ett inom snart kommande kamremsbyte då det är kostsamt. På plats lätt det skrivit i sten 120. Återstår att se imorgon vad han säger om vid telefonkontakt.

Nu har jag ju inte sett bilen i verkligheten men kan föreställa mig att den är jävligt fin. Är det en kanonbil så ska man inte hänga upp sig på 5000. Men vid minsta tveksamhet så backa undan. Det finns fortfarande sådana bilar i nära nyskick. Är man så petig som jag är med färg/inredning/utrustning så kan man få leva med någon defekt när man hittar "rätt" bil. Jag har ju några små bucklor/repor på min, men det gör inget då allt annat är helt rätt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök