Skulle inte se det som en nackdel då garantier inte finns kvar i vilket fall som helst. För mig personligen är det en fördel då det ändå skulle behöva göras.
Låter ju dock som att han kört någon av de sämre optimeringarna rent praktiskt, då bilens mjukvara inte kan uppgradera. Han har med andra ord ingen handenhet där han kan skjuta i mjukvaran i bilen igen.
Besiktningen säger inget, ska väl mycket till för att dom ens ska märka något. Så hårt brukar dom inte gasa.
Ska man se det krasst så ska det registreras. Men det är, mig veterligen, bara Polestars optimeringar som går att registrera in när det gäller Volvo. Och en sån sitter det inte i bilen, för då skulle mjukvaran kunna uppgraderas då det redan ligger i Volvos system. Skulle man uppgradera mjukvaran så är den nya mjukvaran redan optimerad den också.
Försäkring vet jag inte, men rätt så svårt för dom att kontrollera att att bilen är optimerad. Om man till exempel registrerar in Polestars optimering så ökar inte försäkringspremien (iaf inte om man har Volvia).
Om du är rädd för själva optimeringen så är det ju inte värre än att du lämnar in bilen på en service där nya mjukvara går, Volvo uppgraderar den och så är optimeringen borta.
Växlar lådan korrekt? Alltså mjukt, så den inte kastar i växlarna. Risken finns ju alltid att bilen är hårt körd när den är optimerad. Jag vet ju hur jag kör min egna bil ibland
Gasa hårt med en kall automatlåda är ju allt annat än bra i längden. Så det är det enda jag skulle akta mig lite för i det här fallet.