3434
Sök

B230F>FK Konvertering, Spridarmotstånd?

36 Inlägg
28 juli 2015
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har en volvo 740-90, som det suttit en b230F med LH 2,4 system i.
Köpte lös en B230FK motor från volvo 940-96 med bränslebox, tändningsbox, och hela rubbet.
Lyfte ur sug-motorn och i med turbo-motorn, kopplade in allt, förlängde LMM-kablar och allting lirade på hur fint som helst och den gick kanon.
Körde ca 1 vecka utan några som helst problem, Sen en dag när jag skulle ta bilen tidig morgon till jobbet gick det inte att få liv i den.. kollade gnista- det var där, kollade soppa det var där, bytt spridarrelä, gjort rent jordningar till spridare.. Provade sedan att sätta i sug-motor bränslebox och den startar men går inte bra och får för mycket bränsle. Provat 3 stycken andra turbo bränsleboxar, (utan startspärr då de är innan -96 med slutnummer -962) och bilen vägrar ens tända till. Har även provat att byta tändbox..
Fått höra nu på efterhand att jag tabbat mig och inte kopplat in spridarmotståndet från gamla kabelhärvan, då det är stor ohm-skillnad på sug- och turbo spridare..
Så min fråga är om någon här har någon id'e om vad som kan ha hänt?  om det bara är att koppla in det och den bör starta, eller jag har brännt något i tändnings/bränsle väg? Köpte ett par spridare från Saab 9000 Turbo, med samma motstånd som original gula sug spridare, då de har exakt samma fattningar, men bilen har exakt samma symptom, går dåligt med sug-bränsle boxar och sten-död med turbo boxar... lär koppla in spridarmotstånden inom kort.. Svar uppskattas, gärna lite förklarat då jag inte är någon höjdare på dehära..
Med vänlig hälsning! smile

135 Inlägg
29 juli 2015
#2
Det som förmodligen har hänt är att boxen till slut har sagt tack och adjö då du har kört lågohmiga spridare utan motstånd= bränd box. Att ens lyckas köra en vecka är nog bra jobbat.

Svaret på varför den går för fett är ju väldigt enkelt då du har spridare som flödar typ ~250% mer än vad din bränslebox är van, boxen klarar inte av att korrigera ner bränslemängden så mycket att den inte går för fett. Byt tillbaka till dina originalspridare och testa med dem, om den fortfarande går dåligt kan vi resonera om vad det kan vara då.

Och kontakterna är lika oavsett hög eller lågohm smile

36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#3
klubbfors skrev:
Det som förmodligen har hänt är att boxen till slut har sagt tack och adjö då du har kört lågohmiga spridare utan motstånd= bränd box. Att ens lyckas köra en vecka är nog bra jobbat.

Svaret på varför den går för fett är ju väldigt enkelt då du har spridare som flödar typ ~250% mer än vad din bränslebox är van, boxen klarar inte av att korrigera ner bränslemängden så mycket att den inte går för fett. Byt tillbaka till dina originalspridare och testa med dem, om den fortfarande går dåligt kan vi resonera om vad det kan vara då.

Och kontakterna är lika oavsett hög eller lågohm smile

Tackar!
Det blir original spridare och koppla spridarmotstånd ikväll, jag återkommer hur den reagerar! smile

36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#4
Någon här som har någon vettig bild eller kan förklara hur jag kopplar in spridarmotståndet? var de 4 gröna ska och var den gråa ska? smile

73 Inlägg
29 juli 2015
#5
tänk på att du kan ha bränt alla dina turboboxar om du haft lågohms spridare utan motstånd i, dem kan brännas direkt och dina spridare blir då ofta helt öppna smile


36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#6
Turbotk skrev:
tänk på att du kan ha bränt alla dina turboboxar om du haft lågohms spridare utan motstånd i, dem kan brännas direkt och dina spridare blir då ofta helt öppna smile

Nu den sista boxen ja prövat, har jag bara prövat med saab spridarna, men fortfarande på tok för mkt bränsle.. Körde bilen en bit idag med sug-box men ryker fortfarande svart och kvävs i bränsle... kan det inte vara  något annat? smile
Senast redigerat av Sju40n (29 juli 2015)

36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#9
Turbotk skrev:
hur stora är saab spridarna? nr? smile

Kommer från en Saab 9000 Turbo, har för mig de ska lämna 350 cc @ 3 bar,
Numrena är: 0 280 150 431   "572"
Bifogar bild på spridare smile
http://i58.tinypic.com/4h4hs0.jpg
Senast redigerat av Sju40n (29 juli 2015)

36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#10

73 Inlägg
29 juli 2015
#11
ja när du sätter i sugboxen så tror den att du bara har ca 200cc spridare i, men du har 350cc, det blir lite för mycket för den. Men sätt i ett spridarmotstånd så du kan använda en turbobox så ska det nog funka igen smile


36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#12
Turbotk skrev:
ja när du sätter i sugboxen så tror den att du bara har ca 200cc spridare i, men du har 350cc, det blir lite för mycket för den. Men sätt i ett spridarmotstånd så du kan använda en turbobox så ska det nog funka igen smile

A okej! smile Men hur blir det med hög-ohm spridare och spridarmotstånd? blir inte det lite kaka på kaka? smile

73 Inlägg
29 juli 2015
#13
jo det blir det lite, men trodde du skulle köra med orginal turbospridarna? saabspridarna kan bli annorlunda ändå även om flödet är rätt lika vid max öppet, men vad flödar dem vid 5ms? dem ena kan vara lite "trögare" att öppna än dem andra och då flödar dem mindre. Nu vet jag inte om det skiljer nått på dessa men det tar ju ingen skada å sätta i turboboxen med saabspridarna så du kan ju prova först smile


36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#14
Turbotk skrev:
jo det blir det lite, men trodde du skulle köra med orginal turbospridarna? saabspridarna kan bli annorlunda ändå även om flödet är rätt lika vid max öppet, men vad flödar dem vid 5ms? dem ena kan vara lite "trögare" att öppna än dem andra och då flödar dem mindre. Nu vet jag inte om det skiljer nått på dessa men det tar ju ingen skada å sätta i turboboxen med saabspridarna så du kan ju prova först smile

Turbo box med saab spridarna har jag prövat, liksom de som "ska" funka.. får alldeles för mkt soppa, tänder inte och surar på ett par sekunder... går inte ens att dra igång, ingen tendens att tända hmm

73 Inlägg
29 juli 2015
#15
sätt i motstånd och orginalspridarna då, du kan ta bort kontakterna på spridarna så den inte få soppa överhuvudtaget(så blir den inte surare när du kör på starten),
eller ha spridarna uppe från insugen och se så inte det kommer någon bränsle när du vrider på tändningen om kontakterna är på(se om boxen är bränd)
En sista ide är att kolla så det inte kommer bränsle från vacumslangen på bränsletrycksregulatorn smile


36 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#16
Turbotk skrev:
sätt i motstånd och orginalspridarna då, du kan ta bort kontakterna på spridarna så den inte få soppa överhuvudtaget(så blir den inte surare när du kör på starten),
eller ha spridarna uppe från insugen och se så inte det kommer någon bränsle när du vrider på tändningen om kontakterna är på(se om boxen är bränd)
En sista ide är att kolla så det inte kommer bränsle från vacumslangen på bränsletrycksregulatorn smile

Får pröva dedär imorron, tackar så mycket! smile

135 Inlägg
30 juli 2015
#17
Jag menade att du kör med originalspridarna från sugmotorn som flödar runt 120cc/min, UTAN spridarmotstånd. Med sugmotorboxar då också, såklart.

Detta är bara för att funktionstesta systemet så det inte finns andra fel, fungerar allt som det ska så borde motorn gå helt okej med det jag skrev ovan trots det lägre kompförhållandet som FK-motorn har. smile

36 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#18
klubbfors skrev:
Jag menade att du kör med originalspridarna från sugmotorn som flödar runt 120cc/min, UTAN spridarmotstånd. Med sugmotorboxar då också, såklart.

Detta är bara för att funktionstesta systemet så det inte finns andra fel, fungerar allt som det ska så borde motorn gå helt okej med det jag skrev ovan trots det lägre kompförhållandet som FK-motorn har. smile

Ja precis, har gjort det, och då går den rent och fint på tomgång, men vid körning och laddtrycket kommer så får den för lite, men det är ju inte så konstigt smile

36 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#19
Ska låna en kompis Box idag som ja vet funkar, och som är från -93 utan startspärr, och så får vi se hur den går då med Saab spridsrna, annars blir de original turbo spridare och koppla motstånd smile

135 Inlägg
30 juli 2015
#20
Saab spridarna ska inte vara några problem då de flödar så pass lite mer (337cc/min vs 350cc/min) smile


Sök