3919
Sök

SAAB 93 -02 bolmar vit rök ur avgasrör

1 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Har en SAAB 93, årsmodell 02 som gått ungefär 15 000 mil.

När jag startar bilen börjar det redan på tomgång att bolma ut helvit rök ur avgasröret. Stora mängder. När jag upptäckte det sist vågade jag inte köra iväg utan lät den stå i ett par dagar. Samma sak händer föga förvånande även nu en andra gång.

Jag körde en sträcka på 10 meter framåt och märkte inget konstigt i övrigt (gasade dock inte på särskilt mycket).

Det är en klibbig yta över hela bilen efter vad jag antar är röken vid första försöket så det rör sig inte om rent vatten i vart fall.

När jag tog upp mätstickan på motoroljan efter senaste försöket rykte det vit rök (men i mindre mängder) även från det hålet.

1. Vad kan det bero på?
2. Vad kan det mellan tummen och pekfingret kosta att fixa?
3. Går det att köra den till verkstaden eller måste den bärgas isf?

Eventuellt blir det skroten. Därav frågan och inte direkt till verkstaden.

Tacksam för hjälp

414 Inlägg
4 augusti 2015
#2
Inget mekaniskt missljud i alla fall?

Hur ser oljan ut? Är den vit/ser ut som kaffe med mjölk typ?

Igensatt/felatkig vevhusventilation kan ge konstiga fel också.

Hur mycket vit rök kommer ur oljepåfyllningsröret? Luktar det avgaser?

Kontrollera hur mycket kylarvätska du har kvar, kolla även om det verkar som det är spår av olja i kylarvätskan.

Avstängd
598 Inlägg
4 augusti 2015
#3
Kan vara turbon.

113 Inlägg
4 augusti 2015
#4
93 fanns inte -02


113 Inlägg
4 augusti 2015
#5
men mest troligt topppacknig gått på din 9-3


414 Inlägg
4 augusti 2015
#6
Tillägg till det jag skrev ovanför, kolla om det bubblar i expansionskärlet till kylarvätskan. Det går även känna på kylarslangarna om de blir väldigt hårda, men då krävs det att man kör bilen en stund antagligen.  Det tyder på läckage av luft, dvs kompresson, i kylsystemet.

Alla symptomen jag skrev ovanför är tecken på dålig topplockspackning, arbete på verkstad brukar vara ca 8000-10000kr.

Turbo är också misstänkt då de som sitter på 9-3/9-5 är skit om det inte är en Aero, de håller lite bättre. Ibland så kan röken bli vit/blå om det är väldigt mycket olja som den läcker ner i avgassystemet. Rör det sig om ett litet läckage/förbränning är det normalt blå rök.
Senast redigerat av joH900 (4 augusti 2015)


Sök