2938
Sök

Lockup

31 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#1
hej.
Undrar hur vanligt det är att lockup används på mer än högsta växeln?
Fördelar och nackdelar på att ha lockup på alla växlar utom 1an?
Hur mycket effekt tåler lockupen alltså om det är vanligt att de vill slira?
Att köra lockup i alla växlar och ifall de är byggda för motorns maxeffekt eller den släpper vid fullgas?
Vissa bilar med automatisk växellåda trycker man på en knapp när man drar släp detta för att lockupen inte skall gå är detta för att det då är risk att den börjar slira när det går tungt eller varför?


Evildan
17 augusti 2015
#2
marntell skrev:
hej.
1.Undrar hur vanligt det är att lockup används på mer än högsta växeln?
2.Fördelar och nackdelar på att ha lockup på alla växlar utom 1an?
3.Hur mycket effekt tåler lockupen alltså om det är vanligt att de vill slira?
4.Att köra lockup i alla växlar och ifall de är byggda för motorns maxeffekt eller den släpper vid fullgas?
5.Vissa bilar med automatisk växellåda trycker man på en knapp när man drar släp detta för att lockupen inte skall gå är detta för att det då är risk att den börjar slira när det går tungt eller varför?

1.
På moderna automatväxellådor blir det vanligare och vanligare.

2.
Fördelar: Tillverkaren kan använda motorns verkningsgrad bättre i förhållande till hastigheten och du slipper energikrävande dragg från konvertern.

Nackdelar: Det blir ett moment till för mjukvara och hårdvara att genomföra, fler detaljer är fler källor till fel.

3.
Varierar från olika växellådor, en del är byggda för hög effekt och en del är inte det.

4.
Vad menar du?

5.
Det är för att inte belasta lockupen för hårt. Blir i regel även för varmt vid större moment på dom växellådorna.

31 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
marntell skrev:
hej.
1.Undrar hur vanligt det är att lockup används på mer än högsta växeln?
2.Fördelar och nackdelar på att ha lockup på alla växlar utom 1an?
3.Hur mycket effekt tåler lockupen alltså om det är vanligt att de vill slira?
4.Att köra lockup i alla växlar och ifall de är byggda för motorns maxeffekt eller den släpper vid fullgas?
5.Vissa bilar med automatisk växellåda trycker man på en knapp när man drar släp detta för att lockupen inte skall gå är detta för att det då är risk att den börjar slira när det går tungt eller varför?

1.
På moderna automatväxellådor blir det vanligare och vanligare.

2.
Fördelar: Tillverkaren kan använda motorns verkningsgrad bättre i förhållande till hastigheten och du slipper energikrävande dragg från konvertern.

Nackdelar: Det blir ett moment till för mjukvara och hårdvara att genomföra, fler detaljer är fler källor till fel.

3.
Varierar från olika växellådor, en del är byggda för hög effekt och en del är inte det.

4.
Vad menar du?

5.
Det är för att inte belasta lockupen för hårt. Blir i regel även för varmt vid större moment på dom växellådorna.

4. alltså när lockuen lags i och man sen trampar fullgas ligger den kvar då?

hur kan det bli för varmt när lockupen är till för att minimera energiförluster som annars värmer upp


Evildan
17 augusti 2015
#4
marntell skrev:
Evildan skrev:
marntell skrev:
hej.
1.Undrar hur vanligt det är att lockup används på mer än högsta växeln?
2.Fördelar och nackdelar på att ha lockup på alla växlar utom 1an?
3.Hur mycket effekt tåler lockupen alltså om det är vanligt att de vill slira?
4.Att köra lockup i alla växlar och ifall de är byggda för motorns maxeffekt eller den släpper vid fullgas?
5.Vissa bilar med automatisk växellåda trycker man på en knapp när man drar släp detta för att lockupen inte skall gå är detta för att det då är risk att den börjar slira när det går tungt eller varför?

1.
På moderna automatväxellådor blir det vanligare och vanligare.

2.
Fördelar: Tillverkaren kan använda motorns verkningsgrad bättre i förhållande till hastigheten och du slipper energikrävande dragg från konvertern.

Nackdelar: Det blir ett moment till för mjukvara och hårdvara att genomföra, fler detaljer är fler källor till fel.

3.
Varierar från olika växellådor, en del är byggda för hög effekt och en del är inte det.

4.
Vad menar du?

5.
Det är för att inte belasta lockupen för hårt. Blir i regel även för varmt vid större moment på dom växellådorna.

4. alltså när lockuen lags i och man sen trampar fullgas ligger den kvar då?

hur kan det bli för varmt när lockupen är till för att minimera energiförluster som annars värmer upp

4. I regel så växlar automatväxellådan ned vid full gas, så kallad kickdown.

Det blir ett högt moment och därav en värmeökning.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
17 augusti 2015
#5
marntell skrev:
Evildan skrev:
marntell skrev:
hej.
1.Undrar hur vanligt det är att lockup används på mer än högsta växeln?
2.Fördelar och nackdelar på att ha lockup på alla växlar utom 1an?
3.Hur mycket effekt tåler lockupen alltså om det är vanligt att de vill slira?
4.Att köra lockup i alla växlar och ifall de är byggda för motorns maxeffekt eller den släpper vid fullgas?
5.Vissa bilar med automatisk växellåda trycker man på en knapp när man drar släp detta för att lockupen inte skall gå är detta för att det då är risk att den börjar slira när det går tungt eller varför?

1.
På moderna automatväxellådor blir det vanligare och vanligare.

2.
Fördelar: Tillverkaren kan använda motorns verkningsgrad bättre i förhållande till hastigheten och du slipper energikrävande dragg från konvertern.

Nackdelar: Det blir ett moment till för mjukvara och hårdvara att genomföra, fler detaljer är fler källor till fel.

3.
Varierar från olika växellådor, en del är byggda för hög effekt och en del är inte det.

4.
Vad menar du?

5.
Det är för att inte belasta lockupen för hårt. Blir i regel även för varmt vid större moment på dom växellådorna.

4. alltså när lockuen lags i och man sen trampar fullgas ligger den kvar då?

hur kan det bli för varmt när lockupen är till för att minimera energiförluster som annars värmer upp

Vid ca 3/4 delars gaspådrag så brukar Lockupen läggas ur.

Jag har då aldrig varit med om att lockupen har slirat, så länge lådan är anpassad till motorn så ska det inte vara något problem.

På nyare bilar som jag kört så går lockupen i på flera växlar, till exempel våra vw t5 på jobbet med vr6 motor och 6stegade lådor så går lockupen i på 5an och 6an.  På tunga fordn (lastbilar och bussar) med aut låda så används lock up på alla växlar även 1an.

Angående knappen för att dra släp så är det bara Tow/haul mode på GMs stora SUVs och Pickisar jag har erfarenhet ut av. Det den knappen har inget med LUn att göra, den ändrar bara växlingspunkterna, växlar upp vid högre varv samt växlar ner tidigare så att man får bättre motorbroms samt att sista växeln inte går i under 55mph / 90 kmh.

Om nu andra tillverkare har en knapp för att stänga av LU så är det troligen för att undvika så kallad lockup jojo. Tex.  du kommer till en backe med ett tungt släp, då börjar bilen tappa hastighet och man gasar mer, vid en viss hastighet / gaspedalspossition så lägger lådan ur LU och sen så när motorvarvtalet och hastigheten ökar så släpper man gasen och LU går i, och samma sak uprepas om och om igen dvs LU går i och ur, i och ur. 

Ett exempel är min svarta caprice, LU går in i 74 kmh och ur i 70 kmh, detta fenomen uppstår om man drar släp med den bilen och man ligger i 80kmh.

I 80 kmh så varvar motorn ca 800 rpm, kommer man till en backe så har motorn aldeles för lite ork på dom varvtalen, hastigheten sjunker då ner emot 70, motorvarvtalet är då på 750rpm och man gasar mer och LU läggs ur, hastigheten ökas och LU går i när man lättar på gasen när man kommit upp i 80, och då börjar bilens hasighet minska igen och LU går ut, och så håller det på tills man kommit upp för backen. Dock så har inte jag en knapp för att lägga ur LU utan man får låsa lådan på 3an men principen är den samma iaf.

BTW så har du helt rätt i det där med värmen i lådan, värmen som uppstår i lådan är just när momentomvandlaren sliriar, och när lockupen används så är ju momentomvandlaren "låst", ingen energiförlust / värme uppstår. Där av att LU är att föredra när man drar släp då det är just värmen i lådan man vill undvika då det är just det som dödar lådorna
Senast redigerat av B-Body (17 augusti 2015)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Evildan
18 augusti 2015
#6
B-Body skrev:
marntell skrev:
Evildan skrev:

1.
På moderna automatväxellådor blir det vanligare och vanligare.

2.
Fördelar: Tillverkaren kan använda motorns verkningsgrad bättre i förhållande till hastigheten och du slipper energikrävande dragg från konvertern.

Nackdelar: Det blir ett moment till för mjukvara och hårdvara att genomföra, fler detaljer är fler källor till fel.

3.
Varierar från olika växellådor, en del är byggda för hög effekt och en del är inte det.

4.
Vad menar du?

5.
Det är för att inte belasta lockupen för hårt. Blir i regel även för varmt vid större moment på dom växellådorna.

4. alltså när lockuen lags i och man sen trampar fullgas ligger den kvar då?

hur kan det bli för varmt när lockupen är till för att minimera energiförluster som annars värmer upp

Vid ca 3/4 delars gaspådrag så brukar Lockupen läggas ur.

Jag har då aldrig varit med om att lockupen har slirat, så länge lådan är anpassad till motorn så ska det inte vara något problem.

På nyare bilar som jag kört så går lockupen i på flera växlar, till exempel våra vw t5 på jobbet med vr6 motor och 6stegade lådor så går lockupen i på 5an och 6an.  På tunga fordn (lastbilar och bussar) med aut låda så används lock up på alla växlar även 1an.

Angående knappen för att dra släp så är det bara Tow/haul mode på GMs stora SUVs och Pickisar jag har erfarenhet ut av. Det den knappen har inget med LUn att göra, den ändrar bara växlingspunkterna, växlar upp vid högre varv samt växlar ner tidigare så att man får bättre motorbroms samt att sista växeln inte går i under 55mph / 90 kmh.

Om nu andra tillverkare har en knapp för att stänga av LU så är det troligen för att undvika så kallad lockup jojo. Tex.  du kommer till en backe med ett tungt släp, då börjar bilen tappa hastighet och man gasar mer, vid en viss hastighet / gaspedalspossition så lägger lådan ur LU och sen så när motorvarvtalet och hastigheten ökar så släpper man gasen och LU går i, och samma sak uprepas om och om igen dvs LU går i och ur, i och ur. 

Ett exempel är min svarta caprice, LU går in i 74 kmh och ur i 70 kmh, detta fenomen uppstår om man drar släp med den bilen och man ligger i 80kmh.

I 80 kmh så varvar motorn ca 800 rpm, kommer man till en backe så har motorn aldeles för lite ork på dom varvtalen, hastigheten sjunker då ner emot 70, motorvarvtalet är då på 750rpm och man gasar mer och LU läggs ur, hastigheten ökas och LU går i när man lättar på gasen när man kommit upp i 80, och då börjar bilens hasighet minska igen och LU går ut, och så håller det på tills man kommit upp för backen. Dock så har inte jag en knapp för att lägga ur LU utan man får låsa lådan på 3an men principen är den samma iaf.

BTW så har du helt rätt i det där med värmen i lådan, värmen som uppstår i lådan är just när momentomvandlaren sliriar, och när lockupen används så är ju momentomvandlaren "låst", ingen energiförlust / värme uppstår. Där av att LU är att föredra när man drar släp då det är just värmen i lådan man vill undvika då det är just det som dödar lådorna

Då måste jag få ställa en motfråga gällande värmeutvecklingen i växellådan.
Varför blir då växellådans olja varmare om den körs med lockupen i när man drar släp?

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
18 augusti 2015
#7
Evildan skrev:
B-Body skrev:
marntell skrev:
4. alltså när lockuen lags i och man sen trampar fullgas ligger den kvar då?

hur kan det bli för varmt när lockupen är till för att minimera energiförluster som annars värmer upp

Vid ca 3/4 delars gaspådrag så brukar Lockupen läggas ur.

Jag har då aldrig varit med om att lockupen har slirat, så länge lådan är anpassad till motorn så ska det inte vara något problem.

På nyare bilar som jag kört så går lockupen i på flera växlar, till exempel våra vw t5 på jobbet med vr6 motor och 6stegade lådor så går lockupen i på 5an och 6an.  På tunga fordn (lastbilar och bussar) med aut låda så används lock up på alla växlar även 1an.

Angående knappen för att dra släp så är det bara Tow/haul mode på GMs stora SUVs och Pickisar jag har erfarenhet ut av. Det den knappen har inget med LUn att göra, den ändrar bara växlingspunkterna, växlar upp vid högre varv samt växlar ner tidigare så att man får bättre motorbroms samt att sista växeln inte går i under 55mph / 90 kmh.

Om nu andra tillverkare har en knapp för att stänga av LU så är det troligen för att undvika så kallad lockup jojo. Tex.  du kommer till en backe med ett tungt släp, då börjar bilen tappa hastighet och man gasar mer, vid en viss hastighet / gaspedalspossition så lägger lådan ur LU och sen så när motorvarvtalet och hastigheten ökar så släpper man gasen och LU går i, och samma sak uprepas om och om igen dvs LU går i och ur, i och ur. 

Ett exempel är min svarta caprice, LU går in i 74 kmh och ur i 70 kmh, detta fenomen uppstår om man drar släp med den bilen och man ligger i 80kmh.

I 80 kmh så varvar motorn ca 800 rpm, kommer man till en backe så har motorn aldeles för lite ork på dom varvtalen, hastigheten sjunker då ner emot 70, motorvarvtalet är då på 750rpm och man gasar mer och LU läggs ur, hastigheten ökas och LU går i när man lättar på gasen när man kommit upp i 80, och då börjar bilens hasighet minska igen och LU går ut, och så håller det på tills man kommit upp för backen. Dock så har inte jag en knapp för att lägga ur LU utan man får låsa lådan på 3an men principen är den samma iaf.

BTW så har du helt rätt i det där med värmen i lådan, värmen som uppstår i lådan är just när momentomvandlaren sliriar, och när lockupen används så är ju momentomvandlaren "låst", ingen energiförlust / värme uppstår. Där av att LU är att föredra när man drar släp då det är just värmen i lådan man vill undvika då det är just det som dödar lådorna

Då måste jag få ställa en motfråga gällande värmeutvecklingen i växellådan.
Varför blir då växellådans olja varmare om den körs med lockupen i när man drar släp?

Jag har aldrig någonsin varit med om eller hört att en låda gått varm under dom omständigheterna, dock så har jag varit med om lådor som har gått varma just pga att LU inte fungerat. Det är just en av anledningarna tunga fordon har LU på alla växlar. smile 

Sen så brukar vissa som kör mkt offroad och drar tungt koppla om LU styrningen till en brytare inne i bilen för att manuelt kunna lägga i LU på ala växlar just för att få 100% låst momentomvandlare vilket resulterar i 100% motorbroms samt att få ner värmen i lådan. 

http://www.easyoffroad.com.au/torque-co … tches.html Här kan man köpa ett ombygggnadskitt till toyota pickisar, där dom hävdar att en av fördelarna att bygga om till manuell styrning för LU är just för att alltid ha inkopplad LU vid tungdragning just för att få ner värmen i lådan.

" Perfect for Towing where you cannot maintain enough speed for the factory lock-up to be maintained or the extra weight has a side effect of blocking the lock-up function completely. Using your Lock-Up Manual Control under these circumstances would improve your fuel economy and keep the transmission temperature under
control
."
Senast redigerat av B-Body (18 augusti 2015)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Evildan
18 augusti 2015
#8
B-Body skrev:
Evildan skrev:
B-Body skrev:
Vid ca 3/4 delars gaspådrag så brukar Lockupen läggas ur.

Jag har då aldrig varit med om att lockupen har slirat, så länge lådan är anpassad till motorn så ska det inte vara något problem.

På nyare bilar som jag kört så går lockupen i på flera växlar, till exempel våra vw t5 på jobbet med vr6 motor och 6stegade lådor så går lockupen i på 5an och 6an.  På tunga fordn (lastbilar och bussar) med aut låda så används lock up på alla växlar även 1an.

Angående knappen för att dra släp så är det bara Tow/haul mode på GMs stora SUVs och Pickisar jag har erfarenhet ut av. Det den knappen har inget med LUn att göra, den ändrar bara växlingspunkterna, växlar upp vid högre varv samt växlar ner tidigare så att man får bättre motorbroms samt att sista växeln inte går i under 55mph / 90 kmh.

Om nu andra tillverkare har en knapp för att stänga av LU så är det troligen för att undvika så kallad lockup jojo. Tex.  du kommer till en backe med ett tungt släp, då börjar bilen tappa hastighet och man gasar mer, vid en viss hastighet / gaspedalspossition så lägger lådan ur LU och sen så när motorvarvtalet och hastigheten ökar så släpper man gasen och LU går i, och samma sak uprepas om och om igen dvs LU går i och ur, i och ur. 

Ett exempel är min svarta caprice, LU går in i 74 kmh och ur i 70 kmh, detta fenomen uppstår om man drar släp med den bilen och man ligger i 80kmh.

I 80 kmh så varvar motorn ca 800 rpm, kommer man till en backe så har motorn aldeles för lite ork på dom varvtalen, hastigheten sjunker då ner emot 70, motorvarvtalet är då på 750rpm och man gasar mer och LU läggs ur, hastigheten ökas och LU går i när man lättar på gasen när man kommit upp i 80, och då börjar bilens hasighet minska igen och LU går ut, och så håller det på tills man kommit upp för backen. Dock så har inte jag en knapp för att lägga ur LU utan man får låsa lådan på 3an men principen är den samma iaf.

BTW så har du helt rätt i det där med värmen i lådan, värmen som uppstår i lådan är just när momentomvandlaren sliriar, och när lockupen används så är ju momentomvandlaren "låst", ingen energiförlust / värme uppstår. Där av att LU är att föredra när man drar släp då det är just värmen i lådan man vill undvika då det är just det som dödar lådorna

Då måste jag få ställa en motfråga gällande värmeutvecklingen i växellådan.
Varför blir då växellådans olja varmare om den körs med lockupen i när man drar släp?

Jag har aldrig någonsin varit med om eller hört att en låda gått varm under dom omständigheterna, dock så har jag varit med om lådor som har gått varma just pga att LU inte fungerat. Det är just en av anledningarna tunga fordon har LU på alla växlar. smile 

Sen så brukar vissa som kör mkt offroad och drar tungt koppla om LU styrningen till en brytare inne i bilen för att manuelt kunna lägga i LU på ala växlar just för att få 100% låst momentomvandlare vilket resulterar i 100% motorbroms samt att få ner värmen i lådan. 

http://www.easyoffroad.com.au/torque-co … tches.html Här kan man köpa ett ombygggnadskitt till toyota pickisar, där dom hävdar att en av fördelarna att bygga om till manuell styrning för LU är just för att alltid ha inkopplad LU vid tungdragning just för att få ner värmen i lådan.

" Perfect for Towing where you cannot maintain enough speed for the factory lock-up to be maintained or the extra weight has a side effect of blocking the lock-up function completely. Using your Lock-Up Manual Control under these circumstances would improve your fuel economy and keep the transmission temperature under
control
."

Fortsatta funderingar gällande detta med lockup:

I instruktionsboken till exempelvis Volvo 940 försedd med AW70 har Volvo angett att föraren vid släpdragning skall trycka in den lilla knappen på växelväljaren och förhindra att just lockupen läggs i.
Detta står skrivet i en mängd personbilars instruktionsböcker när det kommer till släpdragning, alternativt skall föraren använda som på en Th700 läge "D" istället för "dubbel D" eller ett läge lägre än "D". Just för att förhindra att lådan lägger i lockupen.

Varför skriver en mängd tillverkare så om det är bättre som du skriver att köra med lockupen låst vid släpdragning?
Senast redigerat av Evildan (18 augusti 2015)

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
18 augusti 2015
#9
På th700 när man lägger lådan i D, som igentligen borde vara en 3a, och inte (D) så växlar den inte upp till 4an, dock så lägger den nu i LU på 3an som är högsta växeln. Knapparna som sitter på växelväljarna är istället för en 3a efter D. På min mazda var det så, men samma där så la den i LU på 3e växeln när man hade Knappen intryckt. Lika så på Chrysler voyagern pappa hade förut, i D läge så gick LU bara in i 4 e växeln fast när man låste den på 3 an så gick LU in på 3an. Anledningen till att man ska trycka på den knappen vid släpdragning är för att bilen ska varva mer och ha mer ork så LU jojo inte uppstår och att lådan ligger och växlar mellan 3an och 4an, dom har inget med lockup att göra.
Senast redigerat av B-Body (18 augusti 2015)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08


Sök