marntell skrev:
Evildan skrev:
marntell skrev:
hej.
1.Undrar hur vanligt det är att lockup används på mer än högsta växeln?
2.Fördelar och nackdelar på att ha lockup på alla växlar utom 1an?
3.Hur mycket effekt tåler lockupen alltså om det är vanligt att de vill slira?
4.Att köra lockup i alla växlar och ifall de är byggda för motorns maxeffekt eller den släpper vid fullgas?
5.Vissa bilar med automatisk växellåda trycker man på en knapp när man drar släp detta för att lockupen inte skall gå är detta för att det då är risk att den börjar slira när det går tungt eller varför?
1.
På moderna automatväxellådor blir det vanligare och vanligare.
2.
Fördelar: Tillverkaren kan använda motorns verkningsgrad bättre i förhållande till hastigheten och du slipper energikrävande dragg från konvertern.
Nackdelar: Det blir ett moment till för mjukvara och hårdvara att genomföra, fler detaljer är fler källor till fel.
3.
Varierar från olika växellådor, en del är byggda för hög effekt och en del är inte det.
4.
Vad menar du?
5.
Det är för att inte belasta lockupen för hårt. Blir i regel även för varmt vid större moment på dom växellådorna.
4. alltså när lockuen lags i och man sen trampar fullgas ligger den kvar då?
hur kan det bli för varmt när lockupen är till för att minimera energiförluster som annars värmer upp
Vid ca 3/4 delars gaspådrag så brukar Lockupen läggas ur.
Jag har då aldrig varit med om att lockupen har slirat, så länge lådan är anpassad till motorn så ska det inte vara något problem.
På nyare bilar som jag kört så går lockupen i på flera växlar, till exempel våra vw t5 på jobbet med vr6 motor och 6stegade lådor så går lockupen i på 5an och 6an. På tunga fordn (lastbilar och bussar) med aut låda så används lock up på alla växlar även 1an.
Angående knappen för att dra släp så är det bara Tow/haul mode på GMs stora SUVs och Pickisar jag har erfarenhet ut av. Det den knappen har inget med LUn att göra, den ändrar bara växlingspunkterna, växlar upp vid högre varv samt växlar ner tidigare så att man får bättre motorbroms samt att sista växeln inte går i under 55mph / 90 kmh.
Om nu andra tillverkare har en knapp för att stänga av LU så är det troligen för att undvika så kallad lockup jojo. Tex. du kommer till en backe med ett tungt släp, då börjar bilen tappa hastighet och man gasar mer, vid en viss hastighet / gaspedalspossition så lägger lådan ur LU och sen så när motorvarvtalet och hastigheten ökar så släpper man gasen och LU går i, och samma sak uprepas om och om igen dvs LU går i och ur, i och ur.
Ett exempel är min svarta caprice, LU går in i 74 kmh och ur i 70 kmh, detta fenomen uppstår om man drar släp med den bilen och man ligger i 80kmh.
I 80 kmh så varvar motorn ca 800 rpm, kommer man till en backe så har motorn aldeles för lite ork på dom varvtalen, hastigheten sjunker då ner emot 70, motorvarvtalet är då på 750rpm och man gasar mer och LU läggs ur, hastigheten ökas och LU går i när man lättar på gasen när man kommit upp i 80, och då börjar bilens hasighet minska igen och LU går ut, och så håller det på tills man kommit upp för backen. Dock så har inte jag en knapp för att lägga ur LU utan man får låsa lådan på 3an men principen är den samma iaf.
BTW så har du helt rätt i det där med värmen i lådan, värmen som uppstår i lådan är just när momentomvandlaren sliriar, och när lockupen används så är ju momentomvandlaren "låst", ingen energiförlust / värme uppstår. Där av att LU är att föredra när man drar släp då det är just värmen i lådan man vill undvika då det är just det som dödar lådorna