3250
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

237 584 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober 2024
1 039 Inlägg
3 februari 2018
Trådstartare
#341
69Camino skrev:
Jädrans va najs. Gött att d gick bra å hinka i löken. Ser mkt trevligt ut med "allt" på plats. Som gjord för att vara där...:-)

Tack du, visst känns d skönt att den är på plats! smile
Det är mer saker som skall dit å d håller jag på med så fort tiden medger.....och en ZL-1 är ju faktiskt gjord för att vara där, i alla fall 69 ggr! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
3 februari 2018
#342
hahaha  :-)


1 039 Inlägg
8 februari 2018
Trådstartare
#343
Jaha, här kämpar man vidare med alla delar som ska göras om eller kompletteras för att få en hel bil igen... :roll:

Kom på att en riktigt ZL-1 Camaro ofta hade en 4-radig kylare med curved neck på den övre anslutningen så det är väl lika bra att bygga om den kylare jag hade. Den befintliga kylaren råkade vara 3-radig men med rätt mått för en big block så det ska nog funka ändå då alu-motorn torde behöva mindre kyleffekt än en vanlig gjutjärnsklump?!
Återigen fick Brälla på Umeå Maskinkylare jobba lite och så här fick han till det:
https://media.fotki.com/2v2JaLtVnxAdyFV.jpg

Viktig med vinklarna:
https://media.fotki.com/2v2JaLtDCxAdyFV.jpg

Efter lite färg och test av den nya fläktkåpan så blev det så här:
https://media.fotki.com/2v2JaLY2FxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JaLtnWxAdyFV.jpg

Fick specialbeställa clipsen som håller kåpan då det ena gått av och det andra helt saknades:
https://media.fotki.com/2v2JaL6pLxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JaL6uhxAdyFV.jpg

Anpassning av down-pipesen för att passa mot befintligt avgassystem har och också färdigställts.
Jag började med att kapa bort överflödigt material på piporna och testade mig sedan fram genom att slitsa rören och böja om dem för att skräddarsy dem mot det befintliga rören.
Vart några bitar över:
https://media.fotki.com/2v2JaLbp5xAdyFV.jpg

Testning på plats under bilen:
https://media.fotki.com/2v2JaLbsWxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JaLbmyxAdyFV.jpg

Det var främst den högra sidan som behövde modifieras rätt mycket och här är det röret färdigt för svetsning av min hovleverantör Ludde.
https://media.fotki.com/2v2JaLKKLxAdyFV.jpg

Efter svets och lack så är det färdigt för montage, som köpesgjort. Ja, vi fick montera ett till lamda-uttag då det första inte kommer at kunna användas då sonden kommer att krocka med utgående arm från styrsnäckan... sad
https://media.fotki.com/2v2JaLKhqxAdyFV.jpg

Fick tag i fina fina skarvrör och grymt bra klammer i 2,5" på Feltema faktiskt...särskilt imponerad över klammern som är riktigt välgjorda.
På plats under bilen:
https://media.fotki.com/2v2JaL1trxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JaL1vyxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JaL1bNxAdyFV.jpg
Senast redigerat av hugger69 (8 februari 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
8 februari 2018
#344
Grymt snyggt!
Hur kommer färgen på grenrören tåla värmen förresten?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

438 Inlägg
8 februari 2018
#345
Blir som nytt det dära smile
Senast redigerat av Vett74 (8 februari 2018)


1 039 Inlägg
9 februari 2018
Trådstartare
#346
Cuefa skrev:
Grymt snyggt!
Hur kommer färgen på grenrören tåla värmen förresten?

Kraftig tack!

Färgen pallar nog inte mycket men det kändes bra inför montaget! big_smile
Det är en tunn specialblandning som kylarmannen tagit fram själv...det har suttit i 10 år drygt på resten av systemet från headersen och bakåt!

Vett74 skrev:
Blir som nytt det dära smile

Hehe, ja ett tag i alla fall! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
10 februari 2018
#347
Trevligt trevligt...:-)


1 039 Inlägg
12 februari 2018
Trådstartare
#348
Tack! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
22 februari 2018
#349
Här har det hänt grejer sedan jag sist kikade, Grattis till uppstart av motor! Nyfiken på varför de hydraliska lyftarna strulade, var de inte tillräckligt oljefyllda vid montering?

1 039 Inlägg
23 februari 2018
Trådstartare
#350
tommyhjortasen skrev:
Här har det hänt grejer sedan jag sist kikade, Grattis till uppstart av motor! Nyfiken på varför de hydraliska lyftarna strulade, var de inte tillräckligt oljefyllda vid montering?

Tack och jajjemän, det gäller att vara uppdaterad Tommy! smile
...men var har du hittat att lyftarna strulade??  Det funkade klockrent! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
25 februari 2018
Trådstartare
#351
I dessa vintersporttider så ges det inte tid till alltför mycket Camaro-skruvande men jag har gjort mina försök i alla fall... wink

Var ju tvungen att beställa en helt ny tändning och kablar efter vår upptäckt under dyno-körningen så de har kommit hem från det stora landet i väster.Det blev en originalliknande HEI från FlameThower modell D71000 med justerbart varvtalsstopp och passande kablar från Taylor:
https://media.fotki.com/2v2JaLkHFxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JaLk3CxAdyFV.jpg

Från samma land kommer även den saknade och fulgröna orignal-returfjädern för fortfararreglaget:
https://media.fotki.com/2v2JQGm2FxAdyFV.jpg

Då min kombination av ZL-1 och TH350 inte är den vanligaste så passade naturligtvis INTE hållaren för kickdownkabeln och ingen dylik och justerbar finns att köpa heller, ridå! sad
Men fler lite papp-slöjd så hade jag fått ihop en prototyp om borde funka.
https://media.fotki.com/2v2JQGmuWxAdyFV.jpg

Ludde TMW, The Magic Welder, fick ett uppdrag att fram ett fungerande exemplar i ZL-1 anpassad räseralujumjum:
https://media.fotki.com/2v2JQGmedxAdyFV.jpg

Testmonterade sedan allt tillsammans med den gröne och det vart ju som köpesgjort, eller hur? smile
https://media.fotki.com/2v2JQGmcqxAdyFV.jpg

..och efter lite ringnyckelanpassning samt sandblästring blev slutresultatet så här:
https://media.fotki.com/2v2JQGmi5xAdyFV.jpg

Innan montage anpassade jag HEI:n genom att byta till korrekta fjädrar från kitet som följde med samt justera varvtalsstoppet till 7500 rpm! big_smile
https://media.fotki.com/2v2JaLkk5xAdyFV.jpg

Blev sedan lite kallsvettig då jag insåg hur helvtiskt manlig en HEI är jämfört med en normal fördelare och kom på att jag inte hade provat om den ens passade mellan torpedvägg och luftfilter...
https://media.fotki.com/2v2JaLiEdxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JaLk8qxAdyFV.jpg

Som synes gick det bra och nu förstår jag varför det finns ett urtag i bakkant av original luftburk för cowl-huven...Chevrolets ingenjörer testade nog denna fördelare innan 1969 och förstod att det skulle bli trångt!  wink

Med vetskapen om att HEI:n skulle rymmas så var det bara att justera läget på oljepumpen och sedan hitta ett bra läget att droppa ner fördelaren, montera kablar och se glad ut.  big_smile
https://media.fotki.com/2v2JQGDZ8xAdyFV.jpg

Visst blir det gott om ont om plats med allt på plats:
https://media.fotki.com/2v2JQGD6zxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2JQGDwrxAdyFV.jpg

Nymålad kylare från Brälla och Umeå Maskinkylare har halkat på plats tillsammans med den nya fläktkåpan:
https://media.fotki.com/2v2JbTqTWxAdyFV.jpg

Dock så ser man hur pissdåligt bolt-on-kåpan från USA passar så den fick justeras på allehanda sätt inan jag fick fason på den...viktigt att den inte drar alltför mycket tjuvluft!
https://media.fotki.com/2v2JbTqnWxAdyFV.jpg

Har även monterat den speciella kylarslangen för curved neck med lika korrekta som värdelösa original slangklammer:
https://media.fotki.com/2v2JbTqqGxAdyFV.jpg


That´s all for the moment, folks! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

964 Inlägg
25 februari 2018
#352
Ser fint ut,kul med nya grejer när de passar,där har du en kanonkille sen när den är klar


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
25 februari 2018
#353
Haha, inte många milimeter över just nånstans känns det som! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 039 Inlägg
25 februari 2018
Trådstartare
#354
Donvito skrev:
Ser fint ut,kul med nya grejer när de passar,där har du en kanonkille sen när den är klar

Jajjemän! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
25 februari 2018
Trådstartare
#355
Cuefa skrev:
Haha, inte många milimeter över just nånstans känns det som! big_smile

Nope, tajt som satan! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
27 februari 2018
#356
Snart dags då för en liten provtur, måste kännas spännande! Hoppas bara 350 lådan håller för vridet, om jag inte minns fel levererades bigblocken med 400 lådor eller M21 alternativt M22.

1 039 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
#357
tommyhjortasen skrev:
Snart dags då för en liten provtur, måste kännas spännande! Hoppas bara 350 lådan håller för vridet, om jag inte minns fel levererades bigblocken med 400 lådor eller M21 alternativt M22.

Nja, det är en massa småsaker kvar men jag tar det i mitt tempo när jag har tid! wink

Det är helt korrekt der du säger att 400:an var standard med BB..
Jag hoppas också att min låda håller men de rejsade Zl-1:an med 350-lådor redan på 70-talet så det borde funka!
Det lär ju slira en del på däcken om inte annat....big_smile
Senast redigerat av hugger69 (27 februari 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

860 Inlägg
27 februari 2018
#358
Nå snakker vi tenning som står i stil til resten av maskinen!! Nå blir det liv!

1 039 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
#359
FredGaute skrev:
Nå snakker vi tenning som står i stil til resten av maskinen!! Nå blir det liv!

Hehe, tack Fred!
Jeg håper du får rätt! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
4 mars 2018
#360
Stiligt. Säkert flera hundradelar fritt utrymme:-) :-)



Sök