Det har väl hänt lite sen senaste uppdateringen men oj vad mycket strul det vart med att få motorn att överhuvudtaget starta och gå igen...
Det första målet i vår var ju att få Huggern besiktad då det då skulle bli den sista(?) besiktningen enligt de nya besiktningsreglerna för fordon äldre än 1968. Då Huggern är en 69:a så var det besiktning i år men sedan gäller de nya reglerna from 20 maj 2018 med rullande 50-årsregel.
Problem var att motorn inte ville starta trots byte till helnytt FlameThower HEI-tändsystem från PerTronix. Vi provade det mesta men den hoppade igång och gick bara på acc-pumpen..
Till slut kom den gode P-A, dragracing-legend från Umeå, på att vi skulle kolla om den inte läckte luft någonstans och då hittade vi felet...När vi körde motorn i bänken så hade jag monterat den distansplatta som jag hade på 355:an men den skulle göra att ZL-1:an inte skulle rymmas under huven så jag hade köpt en ny fin FelPro-packning med nitade hål i hörnen som skulle vara perfekt i höjd...problemet var att när gasaren drogs i botten så var nitarna högre än packningen vilket gjorde att det drog in luft i gasar-foten!
Ny låg standard-packning monterades och motorn hostade igång direkt!
Med det fixat fick vi den att gå hyfsat med tändning och tomgång så jag åkte till Bilprövningen och hoppades på det bästa....
![https://media.fotki.com/2v2JT87coxAdyFV.jpg]()
Hoppas att man får uppleva att boka en ny tid 2099..!
Den skarpögde noterar låg CO-nivå och det har vi korrigerat efter besöket och den glappande krängaren är numer åtdragen!
Med den tunga posten avklarad kan man ju som sagt slappna av lite men det stör ju att motorn inte riktigt går som den ska fortfarande...
Vi kom fram till att det nya PerTronix-systemet inte riktigt vill lira med den här motorn som trots allt är snäppet vassare än en vanlig 427:a så jag fick låna en vanlig mekanisk HEI från P-A och då vaknade motorn till liv på riktigt faktiskt...satan vilken gas-respons och drag det vart!!

![https://media.fotki.com/2v2JT87f3xAdyFV.jpg]()
Så här det det alltså ut i dagsläget med looken..kunde inte låta bli att dekal-trimma lite med, alltid retar eller impar det på nån!
![https://media.fotki.com/2v2JT8769xAdyFV.jpg]()
![https://media.fotki.com/2v2JT877ExAdyFV.jpg]()
Problemet jag har nu är att det är svårt att köra iväg då motorn är kall, den vill dö så fort jag lägger i D eller R vilket gör att det kan ta ett tag bara att komma ut ur garaget...
Förmodligen måste jag krypa till korset och bygga om denna gasare eller bygga en ny helt anpassad.. alternativt även byta converter men målet är att kunna köra lite i sommar och sedan utvärdera.
Kanske kan återkomma med en videosnutt senare, den låter faktiskt jäkligt elak när den kommer upp i varv...
