2645
Sök

S40 t4 - hackar, dålig gasrespons

9 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Hej! har nyligen införskaffat mig en s40 t4 som är steg 3 chippad. har följande problem med den..

för det första, när man åker iväg och gasar fullt så känns det vid växel 3 och uppåt som att den inte riktigt drar på lika mycket som vid lite gas, det känns som den börjar blöddra eller vad man ska säga. sen när man släpper upp gasen så känner man att den drar iväg lite bättre när man lyft på gasen lite. (svårt att beskriva) den verkar inte alls ha den ork som den borde ha för att vara chippad med steg 3..

sen har det hänt någon enstaka gång att den börjar hacka till väldigt när man är uppe i lite högre hastigheter (runt 160) som om den håller på o dö en kort stund.

samt att när man kör i låg hastighet runt 30 på låga varv kan den ibland hacka till som om den ska dö, gasar man så har den väldigt dålig gasrespons, men hoppar igång om man håller nere gasen en liten stund. detta händer kanske 1-2 gånger när man är nere och kör på dom låga hastigheterna efter man varit på motorvägen och gasat på lite..

förklarar kanske väldigt illa, men jag kan försöka förklara bättre om det är någon som inte förstår!

kan det ha någonting med chippet att göra? eller vad säger ni som är kunniga inom ämnet?

904 Inlägg
19 augusti 2015
Ring autotech 80% av den modellen med steg är väl trimmad i Trollhättan

AUTOTECH S60 power

366 Inlägg
19 augusti 2015
Ta loss och kolla så att dina tändspolar inte är spruckna. Det är väldigt vanligt på dessa!

Dom spricker längs skaftet som går ner mot tändstiftet, kanske får lyfta på "gummihatten" också. Brukar synas väldigt lätt.

3 173 Inlägg
19 augusti 2015
Kolla magnetventilen? Vanligt fel att laddtrycket  gör som de vill när denna strular

201 Inlägg
19 augusti 2015
Epa-Goran skrev:
Hej! har nyligen införskaffat mig en s40 t4 som är steg 3 chippad. har följande problem med den..

för det första, när man åker iväg och gasar fullt så känns det vid växel 3 och uppåt som att den inte riktigt drar på lika mycket som vid lite gas, det känns som den börjar blöddra eller vad man ska säga. sen när man släpper upp gasen så känner man att den drar iväg lite bättre när man lyft på gasen lite. (svårt att beskriva) den verkar inte alls ha den ork som den borde ha för att vara chippad med steg 3..

sen har det hänt någon enstaka gång att den börjar hacka till väldigt när man är uppe i lite högre hastigheter (runt 160) som om den håller på o dö en kort stund.

samt att när man kör i låg hastighet runt 30 på låga varv kan den ibland hacka till som om den ska dö, gasar man så har den väldigt dålig gasrespons, men hoppar igång om man håller nere gasen en liten stund. detta händer kanske 1-2 gånger när man är nere och kör på dom låga hastigheterna efter man varit på motorvägen och gasat på lite..

förklarar kanske väldigt illa, men jag kan försöka förklara bättre om det är någon som inte förstår!

kan det ha någonting med chippet att göra? eller vad säger ni som är kunniga inom ämnet?

1. Felsök bilen via OBD.
2. Leta efter läckage, sprucka slangar/klämmor. Spraya startgas
3. Undersök tändstift,tändspolare, kablar osv.
4. Testa koppla ur/byta lmm
5. Byt magnetventil
6. Undersök turbo/kontrollera laddtryck

Jag tycker det låter som läckage någonstans.
Årsmodell -98 T4 hade även strul med styrbox. Dock bör dom väl vara åtgärdade vid det här laget.
Senast redigerat av JBeam (19 augusti 2015)

208 Inlägg
20 augusti 2015
Testa du att göra rent olje fällan. Hade det problemet med min. Sedan gick den som ett skott igen.
Olje fällan sitter under insugs röret.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

Sök