Jag har dessvärre inte några konkreta svar heller, men enligt det jag läst så avgör inte enbart motorn om det är ombyggt eller amatörbyggt.
Som JAG tolkar det fungera det med den motorn, tack vare att det är just före -75 du bygger om. Teoretiskt sett behöver du inte ens regga som ombyggt eller amatörbyggt utan bara som ändrat fordon. Det senare är betydligt billigare och kräver dessutom ingen inblandning av SFRO.
Men frågan är om det är genomförbart. Mer troligt är att du måste fixa bromsar och kanske annat och då har man ändrat mer än man får och då måste man ändra ÄNNU mer för att det ska klassas som ombyggt. I sig ingen nackdel, men som sagt, det tillkommer en massa avgifter.
Amatörbyggt har ingen större betydelse heller, men där blir bilen helt plötsligt "ny" och då får man betala skatt i 30 år till...
Läs mer på SFRO:s sida:
http://www.sfro.com/index.php/bil/avgasregler-mmJag har dessvärre samma erfarenhet av min "lokala" besiktningsman (Från SFRO alltså) som du. Det är inte så mycket konkreta råd man får. Man får mer känslan av att: Bygg nåt kul du, så ska vi se om det blir godkänt...
Missförstå mig rätt, SFRO är en fantastisk resurs som vi ska vara rädda om (frågan är om det inte är unikt för sverige) och det är duktiga killar (tjejer?) som jobbar med detta på sin fritid, men de har ju ingen beslutanderätt utan den står transportstyrelsen för. Alla som har kontakt med svenska myndigheter vet ju hur smidigt det kan vara...
Lycka till med bygget.