3260
Sök

Bromsen tar i botten, vw passat årsm 99

75 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte en passat 1.8 årsm 99 här om dagen. Fanns ett fel på den och det är att bromsen tar längst ner i botten nästan.
Enligt förra ägaren är huvudbromscylindern renoverad och det sitter nya belägg runt om och alla ok funkar som de ska och ingen luft finns i systemet.
Det går inte att pumpa upp tryck i pedalen med bilen avstängd heller. Höger abs givare fram är sönder men det borde inte påverka.

På bilden så blinkar lampan till höger medans lampan i mitten lyser.

Vad skulle ni gissa att felet är? smile

http://forumbilder.se/EC8K2/20150820-075211-1.jpg

294 Inlägg
21 augusti 2015
#2
Kolla vätske nivån + kontrollera det han sa att det inte är alltså klossar, ok + luftning. Så att du kan utesluta dem sakerna helt. Vakum slangen kanske läcker.
Senast redigerat av Bilnorden (21 augusti 2015)


75 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#3
Bilnorden skrev:
Kolla vätske nivån + kontrollera det han sa att det inte är alltså klossar, ok + luftning. Så att du kan utesluta dem sakerna helt. Vakum slangen kanske läcker.

Hej! Har kollat klossar och allt sånt och luftade även bromsarna igår. Vakuumslangen är den lätt att komma åt? smile

294 Inlägg
21 augusti 2015
#4
Den borde sitta mellan insuget och bromscylindern


75 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#5
Bilnorden skrev:
Den borde sitta mellan insuget och bromscylindern

Okej får kolla på detta sen smile

7 447 Inlägg
21 augusti 2015
#6
Om pedalen upplevs som bottna men ändå viss bromsverkan erhålls så gissar jag på att en bromskrets av någon anledning inte fungerar.
Kör till en grusväg och provbromsa där och se på bromsspåren om alla hjulen bromsas lika.

wink

512 Inlägg
21 augusti 2015
#7
Om tidigare ägare varit på och försökt meka (och det fortfarande inte är bra) så tror jag att det blivit fel någonstans.

Jag hade personligen tagit ned bromssystemet och inspekterat det, samt luftat om det. Det skadar inte att motionera oken lite heller. wink

Det kan ju vara så enkelt att han inte fått dit huvudbromscylindern rätt /glömt dra fast den.

75 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#8
Tack för alla bra tips smile ska kolla på allt imorgon och se hur det ser ut.

75 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
#9
Såg nu idag att bromsvätskebehållaren är sprucken där uppe och det saknas en liten bit. Kan detta vara orsaken till problemet?

294 Inlägg
23 augusti 2015
#10
Är inte säkert, men inte helt omöjligt. Leta reda på en på skroten, prova.


75 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
#11
Bilnorden skrev:
Är inte säkert, men inte helt omöjligt. Leta reda på en på skroten, prova.

Är det samma behållare på en 1.8 och en 1.8t?

294 Inlägg
23 augusti 2015
#12
Vet ej, men mycket möjligt sök på bildelsbasen o jämför art nr. Till Volvo så finns Volvos art nummer med.


293 Inlägg
23 augusti 2015
#13
Om HBC har varit nedtagen måste man förutom att lufta på normalt sätt i de flesta fall köra en luftning av ABS blocket med VCDS, gör man inte det får man precis samma fenomen som du beskriver.

Kan du låna en dator med VCDS så är detta hyfsat snabbt fixat, se bara till att du har rejält med bromsvätska hemma, om du inte återanvänder vätska så går det åt runt 2 liter för att lufta ABS med datorn.

Byt hjulgivaren som är trasig när du ändp håller på.

75 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
#14
Lasse62 skrev:
Om HBC har varit nedtagen måste man förutom att lufta på normalt sätt i de flesta fall köra en luftning av ABS blocket med VCDS, gör man inte det får man precis samma fenomen som du beskriver.

Kan du låna en dator med VCDS så är detta hyfsat snabbt fixat, se bara till att du har rejält med bromsvätska hemma, om du inte återanvänder vätska så går det åt runt 2 liter för att lufta ABS med datorn.

Byt hjulgivaren som är trasig när du ändp håller på.

Vad kostar det på ett ungefär att få gjort detta på vag?

293 Inlägg
23 augusti 2015
#15
robin0035 skrev:
Lasse62 skrev:
Om HBC har varit nedtagen måste man förutom att lufta på normalt sätt i de flesta fall köra en luftning av ABS blocket med VCDS, gör man inte det får man precis samma fenomen som du beskriver.

Kan du låna en dator med VCDS så är detta hyfsat snabbt fixat, se bara till att du har rejält med bromsvätska hemma, om du inte återanvänder vätska så går det åt runt 2 liter för att lufta ABS med datorn.

Byt hjulgivaren som är trasig när du ändp håller på.

Vad kostar det på ett ungefär att få gjort detta på vag?

På tok för mkt skulle jag säga, inkl byte av hjulgivare säkert upp mot 5 tkr.

Var bor du?

75 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
#16
Lasse62 skrev:
robin0035 skrev:
Lasse62 skrev:
Om HBC har varit nedtagen måste man förutom att lufta på normalt sätt i de flesta fall köra en luftning av ABS blocket med VCDS, gör man inte det får man precis samma fenomen som du beskriver.

Kan du låna en dator med VCDS så är detta hyfsat snabbt fixat, se bara till att du har rejält med bromsvätska hemma, om du inte återanvänder vätska så går det åt runt 2 liter för att lufta ABS med datorn.

Byt hjulgivaren som är trasig när du ändp håller på.

Vad kostar det på ett ungefär att få gjort detta på vag?

På tok för mkt skulle jag säga, inkl byte av hjulgivare säkert upp mot 5 tkr.

Var bor du?

5000 för att lufta abs? :0

75 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
#17
robin0035 skrev:
Lasse62 skrev:
robin0035 skrev:

Vad kostar det på ett ungefär att få gjort detta på vag?

På tok för mkt skulle jag säga, inkl byte av hjulgivare säkert upp mot 5 tkr.

Var bor du?

5000 för att lufta abs? :0

Jag bor nere i skåne

293 Inlägg
23 augusti 2015
#18
robin0035 skrev:
robin0035 skrev:
Lasse62 skrev:

På tok för mkt skulle jag säga, inkl byte av hjulgivare säkert upp mot 5 tkr.

Var bor du?

5000 för att lufta abs? :0

Jag bor nere i skåne

Inkl byte av givare kostar det nog något liknande, bara luftningen kostar nog ca hälften.

Det finns säkert drösvis med folk som kan hjälpa dig med en laptop och VCDS för en betydligt mindre peng.

Kolla här t.ex
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … VCDS/page2


Sök