Djo skrev:
Okej ja jag tänkte mest på att det brukar kunna rosta rätt fort efter blästring så skönt ha en grund redan på en gång
Blästrade fyra fälgar hade rost porer efter två dagar på dom
Chill dude, var sak har sin tid
Men visst är det så. Nere i garaget har vi dock ett par sådanadärna herrejisses avfuktare sittande i taket, efter 8 timmar i källarn så ser man ut som en frystorkad tomat. Fördelen är dock att bilar kan stå plåtrena i flera år utan att börja rosta.
Dr_No skrev:
Fiesta_Racing skrev:
en skvätt etanol i tanken så hade du löst 3 av 4 2or
Hihi precis så gjorde jag med min Golf GTI som stått avställd i 10 år. I med 25% E85 sedan till besiktningen, den har aldrig haft så bra CO värde någonsin
Etanol är en plan B, som plan A tänkte jag faktiskt försöka fixa värdena
Så, låt oss titta på förutsättningarna och försöka fundera ut problemet.
Fungerade det förra året? -Yepp, perfekta världen.
Var bilen nyservad förra året? -Ny olja.
Har någon klåpare varit och mecklat med skiten sedan dess? -Jo'visst, de va någon dummfaan som slet bort en ljuddämpare, och sedan satte ihop allt lite provisoriskt med avgasklämmor utan firegum.
Vår slutledningsförmåga borde nu säga oss att ovan nämnda dummfaan borde identifieras som "problemet".
Med ett aningen mera välbyggt avgassystem utan 8 läckor, borde även avgasvärdena markant förbättras. Om vi sedan applicerar ett oljebyte och skämmer bort oss med 6 nya tändstift så borde vi närma oss ett godkännande
10 år gamla tändstift kan nog ha något med dåliga avgasvärden att göra har jag hört...
Men fungerar det ändå inte: 25% etanol. Fuck miljöpartiet.
En veckas uppdateringar!Förra söndagen spenderade jag ute i den friska vinterluften. Efter ett par timmar med vrålapa och roterande stålborste så hade man täckt en stor del av garageuppfarten med bakaxel-rost
Dugligt ren.
Här kom det även fram några siffror som berättar vilken bakaxel jag köpte... Trodde jag köpte en 4WD, men på lappen stog det ZR2. Diff och bredd stämmer med ZR2, men de kom väl med skivbromsar? Och utväxlingen verkar stämma mer med 4WD, så... huh? ska forska i det en annan gång.
Jag hade en plan på att vara duktig, demontera bakaxeln, lämna den på blästring och pulverlack. Men pass...
"nästa gång", jag vill inte ta på mig mera arbete just nu, så vi fixar lite garagelack istället.
Min första tanke var Hammarlack.. Det är enkelt. Man kladdar på, det sitter fast, det rostar inte och ser allmänt jämnjävligt ut
Alternativ 2 var att börja kladda med först 2 lager skapligt penetrerande grundfärg, sedan topplack ovanpå det, vilket genast blev ett projekt i sig självt: Vilken grundfärg är bäst, ska man använda en 2k när man ändå är på g, vilka fungerar bra på rost? Vilken topplack kan man sedan applicera ovanpå osv osv... Ett helt universum av detaljer och möjligheter som jag inte är det minsta sugen på att nörda ned mig i just nu.
Lillebror kom dock på ett alternativ nummer 3,
"Men de finns ju alltid Begalack", varpå mitt lagom intelligenta svar va
"Ööööuhm... va?"Men jo. Bengalack. Uttalas som det stavas. Benga-Lack.
Det finns tydligen många olika varianter, sorter och kulörer, även grundfärg och de kan bryta den i butik.
Så jag smet förbi en skapligt lokal Colorama-butik och plockade upp en burk märkt "Rett på rust", blanksvart.
Begalack - direkt på rostKul färg, lagom seg, lagom snabbtorkande och inte hopplöst miljövänlig. Applicerades med liten roller och pensel. Jag lade på typ 3 lager, och det ser 10 gånger bättre ut än hammarlack.
Med tanke på att förarbetet håller Samhall-nivå så är jag riktigt nöjd med resultatet.
Bakaxlekåpan borde man dock göra något kul med. Lillebror föreslår lite Bold Eagels och Freedom (
länk för inspiration.. freedom), men mnja, jag vet inte riktigt. Vi får klura på det ett tag till.
Sedan var jag och hämtade tillbaka ramen från första vändan grundblästring!
Nice! Nu ser man vad man håller på med, vad man kan förbättra och har hjälpligt ren plåt att svetsa i. Alla ställer som inte ser ut att sitta svetsade nog från fabrik skall helsvetsas, veka ställen skall förstärkas, och bakre delen av ramen som är U-balk skall boxas upp.
Första plåtarna tillskurna. Passformen blev mycket bättre än vad det ser ut som på foto
Så, varför ger jag mig på att boxa och förstärka ramen? .. Faen vet. för att jag kan?
Behövs det? Mnjaäe, ingen aning.. troligen inte.
Men jag kan!
Anything in life worth doing is worth overdoing