2932
Sök

Hjälp! mer info om turbobyte

34 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#1
Det är så att jag har en audi a4 1.8 Ts quattro med B5 karossen.
Min fråga är om jag vill byta turbo måste jag byta något mer? Måste jag uppgradera vevstakarna eller intercooler eller något sånt?

Jag har kollat på en K03 turbo (står att den ska passa a3, a4, a6, passat skoda m.m) men jag vet varken om det passar rakt av eller om jag måste modda något. Blir det mycket skillnad på prestanda?

Brukar bränsleförbrukning höjas mycket mer vid turbobyte pga. vartal?

Mvh Joel

274 Inlägg
17 september 2015
#2
Vid uppgradering av komponenter så är de mappning som gäller...


34 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#3
Menar du byte av turbo+mappning lr bara mappning?

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 september 2015
#4
Du har ju k03 original? Är det pga din gamla är kass du skall byta? Isf vore väl en k03s alt k04 samt en programmering vettigare.


34 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#5
Okejj visste inte att det satt en K03 original. Hur stor effektskillnaden brukar det bli om man bara byter till en större turbo (te.x en k04)? Programmering menar du då mappning? Är ny på dehär me biltrimmning

274 Inlägg
18 september 2015
#6
På me en större turbo, o så mappar (gifter) du in den till programvaran i bilen, så allt lirar bra ihop...

Vissa har färdiga mappar för olika saker, men enbart större turbo så vet ja bara att mappning gäller...

Ska du säkert öka effekt, större turbo, spridare, IC, massemätare, kraftigare soppapump o BTR...

Sen mapp på allt så de lirar fint ihop, utan att rasa eller göra bilen okörd 😊


34 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
#7
Okejj Tack för svar! Då hänger ja med lite mer smile

Trucker
1 413 Inlägg
18 september 2015
#8
Varför inte chippa bilen istället? Om din turbo inte sjunger på sista versen så är det onödigt att byta den ju smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

34 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
#9
Jag har funderat på att chippa så den ligger på ungefär 215hk. Dock så misstänker ja att man måste löda om styrboxen?

Trucker
1 413 Inlägg
18 september 2015
#10
Noren_joL skrev:
Jag har funderat på att chippa så den ligger på ungefär 215hk. Dock så misstänker ja att man måste löda om styrboxen?

låt en riktig trimfirma chippa den, du borde inte vara och pilla i styrboxen... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

274 Inlägg
18 september 2015
#11
Om du bara får 215hk så kommer du inte va nöjd länge...
Så satsa ordentligt, byt hårdvara o så bokar du tid för mappning...
250-280hk är nog inte så svårt att komma upp i me ordentliga saker från början som håller


34 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
#12
buddha88 skrev:
Om du bara får 215hk så kommer du inte va nöjd länge...
Så satsa ordentligt, byt hårdvara o så bokar du tid för mappning...
250-280hk är nog inte så svårt att komma upp i me ordentliga saker från början som håller

Vad exakt byter man när man byter hårdvara? Och om man klämmer ut 280hk från motorn finns det inte risk för att de börjar flyga delar vid mycket ladd?

274 Inlägg
19 september 2015
#13
Vet inte hur Audi maskinerns är riktigt...
Men T5 i V50 har org 220/230hk o man har klämt ut 400hk på org maskin, bara uppgraderat runtomkring 😊

Men får du 215hk me enbart chip, så är nog 250hk inga problem för maskin...

Större turbo, IC, spridare, oljekylare, pump, BTR.
Då lär 250 inte va några problem gällande hållbarhet heller, sen en bra mappning på de bara 😉


34 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
#14
buddha88 skrev:
Vet inte hur Audi maskinerns är riktigt...
Men T5 i V50 har org 220/230hk o man har klämt ut 400hk på org maskin, bara uppgraderat runtomkring 😊

Men får du 215hk me enbart chip, så är nog 250hk inga problem för maskin...

Större turbo, IC, spridare, oljekylare, pump, BTR.
Då lär 250 inte va några problem gällande hållbarhet heller, sen en bra mappning på de bara 😉

Ahh juste, brorsan min ha en exakt likadan bil men med bytt turbo till en större, sen ett steg 2 chipp. Så den ligger kring 250hk.

Men vad för IC å spridare bör man köpa då? BTR är det en kraftigare soppapump lr är jag ute å cyklar helt å hållet?

274 Inlägg
19 september 2015
#15
Har han en V50 T5?
Själv kör ja C30 T5 me 280hk o 420nm...
Oöppnad motor... 😊

Finns ofta modellanpassade me några fler celler än org.
Ja har bytt på min o den ska sänka "in" luften från 62 grader tilö 32 grader (Mer effekt).

Spridare borde funka me 500cc för den effekten.

BTR (Bränsletrycksregulator) org ca 3bar, öka till 3.5-3.8 bar.

O en större bränslepump.

Me de sakerna o en mappning så räkna me mer pulver o säker gång...
Ta en bra firma som kan mappning bra, o kan köra på safe va gäller hållbarhet.


34 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
#16
Ahaaja då rör sig din c30 på sig ganska bra då 😊

Va lite otydlig när ja skrev, han har en likadan bil som jag. Alltså en A4 1.8Ts.

Okejj då förstår jag. Man får kika runt lite på olika firmor i Umeå som kan mappa då

Golle
448 Inlägg
20 september 2015
#17
BTR kan du skippa att byta. Det är bara pundartrimmare som ökar trycket för att spridarna inte räcker till. I med större spridare (tex 550cc som föreslogs) och kör med original soppatryck. En ny soppapump för att vara på säkra sidan är inte fel men trycket tjänar du inget på att öka.

Körde själv 3 bar med Wallbro pump och 850cc spridare på min Skyline och det räckte och blev över.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

34 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
#18
WilYawn skrev:
BTR kan du skippa att byta. Det är bara pundartrimmare som ökar trycket för att spridarna inte räcker till. I med större spridare (tex 550cc som föreslogs) och kör med original soppatryck. En ny soppapump för att vara på säkra sidan är inte fel men trycket tjänar du inget på att öka.

Körde själv 3 bar med Wallbro pump och 850cc spridare på min Skyline och det räckte och blev över.

Okejj men när man köper soppapump hur gör man då vid byte? Passar de flesta pumparna eller hur är det? Spridarna antar jag att man måste köpa modellanpassad? Och brukar man kunna köra med org. fuelrail?

274 Inlägg
20 september 2015
#19
Vad vill du uppnå me bilen ska ja passa på att fråga också innan detta eskalerar till omreggning av fordon o 1000hk smile

Vid enbart turbobyte till större så kommer förbrukningen öka, då laddet kommer senare... (Får gasa mer)

Effekten ökar inte me turbobyte utan nåt annat.

Eftersom chippet ger 215 me org grejerna, så större snurra o öka till tex Audis största turbo spridare o IC är nog 250 lätt...
Men kolla bara så spridarna är samma ohm som ditt system... Hög eller Låg ohmiga smile

Sem mapp på de wink


34 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
#20
buddha88 skrev:
Vad vill du uppnå me bilen ska ja passa på att fråga också innan detta eskalerar till omreggning av fordon o 1000hk smile

Vid enbart turbobyte till större så kommer förbrukningen öka, då laddet kommer senare... (Får gasa mer)

Effekten ökar inte me turbobyte utan nåt annat.

Eftersom chippet ger 215 me org grejerna, så större snurra o öka till tex Audis största turbo spridare o IC är nog 250 lätt...
Men kolla bara så spridarna är samma ohm som ditt system... Hög eller Låg ohmiga smile

Sem mapp på de wink

Okejj men det hade vart kul med åtminstone 100hk mer så typ 280 eller något liknande, beror dock på vad det kostar tongue

Men om man köper en IC hur är det då med monteringen? Hittade snabbt ett IC kit http://www.styling4u.se/p/biltillverkar … -18-t.html hur går man tillväga vid monteringen av ett sånt då?


Sök