3447
Sök

Volvo 740 gle laddar inte?

StukFöreBruk
134 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
Hejsan köpte mig en Volvo 740 gle -87 för ett tag sedan, inga varningslampor lyser överhuvudtaget förutom trasig lampa, helljus o handbroms o har inte gjort sedan jag köpte den..Har märkt att det har varit dåligt fart i batteriet de senaste dagarna och nu ikväll så startade cdn om sig hela tiden o dog när jag satte på fläkten lr när gav mer ström från något annat. Har läst lite o sett att fler har haft samma problem som mig och problemet var mätarhuset, kan det vara att batteri lampans fel att den inte laddar? Knepiga dock är att den måste ju ha laddat innan fast den inte lysit vid start :S Tacksam för svar!

Mvh

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 september 2015
När du vrider om nyckeln till andra läget för att starta, lyser batterilampan då?
Om inte så laddar inte heller generatorn och batteriet får ingen ström.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

StukFöreBruk
134 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
Mack skrev:
När du vrider om nyckeln till andra läget för att starta, lyser batterilampan då?
Om inte så laddar inte heller generatorn och batteriet får ingen ström.

Nepp den lyser inte o har ej gjort sen jag köpte bilen...men tills igår så slutade den att ladda. Märkligt eftersom den aldrig lysit men hoppas o tror att det är mätarhuset!

Bondmeckare
246 Inlägg
28 september 2015
Lampan i huset måste fungera vid start annars funkar inte laddningen. Byt mätarhus så kommer du få fart på det igen, alla lampor i huset ska lysa när du vrider på nyckeln till läge 2 innan start

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

360 Inlägg
28 september 2015
Byt lampan bara! Busenkelt.
Två metoder:
1. Demontera mätarhuset (två skruvar) Ta reda på vilken lampa du ska ta ur.
2. Går att komma åt om du demonterar kåpan under ratten (vid pedalerna), kan vara svåråtkomligt att nå upp.

StukFöreBruk
134 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
Felet löst! Jag kollade alla glödlampor osv men inga var trasiga, måste vara mätarhuset är fel på någonstans. Men behövde inte byta det, drog plus från position till D+ på generatorn bara...Så nu behöver inte lampan lysa för att den ska ge ström/signal till generatorn! (Y)
Senast redigerat av kardanknut (29 september 2015)

360 Inlägg
29 september 2015
kardanknut skrev:
Felet löst! Jag kollade alla glödlampor osv men inga var trasiga, måste vara mätarhuset är fel på någonstans. Men behövde inte byta det, drog plus från position till D+ på generatorn bara...Så nu behöver inte lampan lysa för att den ska ge ström/signal till generatorn! (Y)

Hur ska du veta om batteriet slutar ladda?

StukFöreBruk
134 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
Samuel3 skrev:
kardanknut skrev:

Hur ska du veta om batteriet slutar ladda?

Det märks wink

Sök