Hej!
I mitten/slutet av augusti köpte jag en Skoda Superb 2003 1,8t.
20.000 mil, full servicebok. Kamrem bytt, olja bytt ofta (minst en gång per år).
För någon vecka sedan tändes motorlampan, felkod p0441.
I torsdags började motorn ticka lite, riktigt varför reflekterade jag inte så mycket över, jag antog att det hade med vakuumventilen att göra (då jag hade den felkoden).
I fredags, igår, så började motorn knacka rejält när jag åkte till skolan. Tänk er en jordbrukstraktor. Jag kom fram till skolan och stängde av bilen. Förstod direkt att något var fel. Efter skolan åkte jag hem, motorn tickade lite, men inte lika mycket som förut. När jag kom hem stängde jag av bilen. Gick in och snackade med farsan om vad det kunde vara för fel. Han började prata om oil sludge. Vi kollade serviceboken, oljan är bytt för 900 mil sedan, i Januari i år.
Vi startade bilen för att försöka hitta felet, motorn tickade extremt mycket då, lät nästan som om alla lyftare var lösa.
Jag stängde direkt av motorn, och precis när jag gjorde det så pep det till och färddatorn varnade för lågt oljetryck.
Jag är nu ganska säker på att det inte är vakuumventilen
Det verkar som om jag har drabbats av oilsludge.
Dagen efter gick jag till min lokala mekonomen butik och köpte en vanlig olja, och motor flush
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … pa281952sv
Hade i motorflush, körde motorn 10 minuter på tomgång enl instruktion på flaskan, bytte olja och filter, körde ett par mil, och bytte olja och filter igen, till den här helsyntetiska.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … r-pa2156sv
Efter allt detta så försvann faktiskt tickandet helt, men om man kör en bit,låter motorn komma upp i arbetstemperatur, stänger av den och sen startar, så tickar den som en droska igen, och oljetryck försvinner.
Det här upptäckte jag idag, och fick bilen bogserad.
Nu undrar jag vad jag ska göra.
Jag köpte bilen på en större bilfirma i grannstaden, för mindre än två månader sedan. Det står ingenting i köpeavtalet om att det här var ett problem, säljaren informerade inte heller om det här vid köpet.
Går detta på garantin? Bilen är sedan köpet helt orörd, förutom att jag har bytt stereo och batteri. (vilket inte borde orsaka att hela jäkla motorn håller på att självdö)
Jag är inte så bra på sådana här moderna motorer, min mekförmåga när det gäller bilar är överlag ganska begränsad. Den sträcker sig inte längre än till att byta lite filter och olja typ.
Ska det här felet avhjälpas måste bilen in på verkstad.
Ska jag, eller ska bilfirman betala det?
Mvh.
Edit:
Kan tillägga att laddlampan sedan en vecka lyser precis när man har startat bilen, och slocknar inte förrns man gasar upp bilen i ~2000 rpm. Antar att generatorn är dålig..? Ska bilfirman ansvara för det också eller?
I mitten/slutet av augusti köpte jag en Skoda Superb 2003 1,8t.
20.000 mil, full servicebok. Kamrem bytt, olja bytt ofta (minst en gång per år).
För någon vecka sedan tändes motorlampan, felkod p0441.
I torsdags började motorn ticka lite, riktigt varför reflekterade jag inte så mycket över, jag antog att det hade med vakuumventilen att göra (då jag hade den felkoden).
I fredags, igår, så började motorn knacka rejält när jag åkte till skolan. Tänk er en jordbrukstraktor. Jag kom fram till skolan och stängde av bilen. Förstod direkt att något var fel. Efter skolan åkte jag hem, motorn tickade lite, men inte lika mycket som förut. När jag kom hem stängde jag av bilen. Gick in och snackade med farsan om vad det kunde vara för fel. Han började prata om oil sludge. Vi kollade serviceboken, oljan är bytt för 900 mil sedan, i Januari i år.
Vi startade bilen för att försöka hitta felet, motorn tickade extremt mycket då, lät nästan som om alla lyftare var lösa.
Jag stängde direkt av motorn, och precis när jag gjorde det så pep det till och färddatorn varnade för lågt oljetryck.
Jag är nu ganska säker på att det inte är vakuumventilen
Det verkar som om jag har drabbats av oilsludge.
Dagen efter gick jag till min lokala mekonomen butik och köpte en vanlig olja, och motor flush
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … pa281952sv
Hade i motorflush, körde motorn 10 minuter på tomgång enl instruktion på flaskan, bytte olja och filter, körde ett par mil, och bytte olja och filter igen, till den här helsyntetiska.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … r-pa2156sv
Efter allt detta så försvann faktiskt tickandet helt, men om man kör en bit,låter motorn komma upp i arbetstemperatur, stänger av den och sen startar, så tickar den som en droska igen, och oljetryck försvinner.
Det här upptäckte jag idag, och fick bilen bogserad.
Nu undrar jag vad jag ska göra.
Jag köpte bilen på en större bilfirma i grannstaden, för mindre än två månader sedan. Det står ingenting i köpeavtalet om att det här var ett problem, säljaren informerade inte heller om det här vid köpet.
Går detta på garantin? Bilen är sedan köpet helt orörd, förutom att jag har bytt stereo och batteri. (vilket inte borde orsaka att hela jäkla motorn håller på att självdö)
Jag är inte så bra på sådana här moderna motorer, min mekförmåga när det gäller bilar är överlag ganska begränsad. Den sträcker sig inte längre än till att byta lite filter och olja typ.
Ska det här felet avhjälpas måste bilen in på verkstad.
Ska jag, eller ska bilfirman betala det?
Mvh.
Edit:
Kan tillägga att laddlampan sedan en vecka lyser precis när man har startat bilen, och slocknar inte förrns man gasar upp bilen i ~2000 rpm. Antar att generatorn är dålig..? Ska bilfirman ansvara för det också eller?
Senast redigerat av Ainok (3 oktober 2015)
0
0
0
0