Då har man gett sig på ett projekt till. Denna gången med hjälp av 3 andra vänner. Endast jag och Victor som är aktiva på garaget dock. http://www.garaget.org/MaskinarN
Utgångsprojektet är då en NordKapp17 med 100-drev och en B20-marin som ska byggas upp från grunden och motorbyte till en B230FB som ska marin-konverteras. Skrovet var i okej skick förutom att det behöver en omgång med penseln, interiör samt motor var i ganska dåligt skick = väldigt billigt
Sunkig insida?
Förutom motor och drev följde det lite diverse saker med men vi har i princip fått kasta allt och kommer behålla några få saker som vi tyckte var vettiga.
Lite mer jobb och så var motorn ur!
Ännu lite mer jobb så var båten rensad
B20n undersöks och startas. Visade sig vara ganska dåligt komp i 2 av cylindrarna så därför kommer vi ej behålla den. Men lådbil?!?!?
Därefter började vi slipa på båten samt undersöka och renovera drevet.
Drevet isär och det har ätit ganska mycket lina som smält sig igenom en av packboxarna?!
Men var i fint skick annars inuti så vi är nöjda
Lagerhuset precis framför propellern har fått sig några rejäla kyssar och två pinnbultar har gått av. Gustav testar om aluminiumet är snällt och vill bli svetsat i
Nu är säkert många trötta på båtsaker så dags för vår fina donatorbil
Introducera en styck volvo 940 med B230FB, a.k.a runt 130 hk som borde driva på vår båt rätt hyfsat (vårt drev håller inte för mer heller)
Så planen är nu framöver att köra vidare på samma som vi börjat på. Hela inredningen kommer konstrueras. B230n ska rakställas och marin-konverteras. Skrovet ska få sig en rejäl uppfräschning och alla detaljer som jag inte orkar skriva ut
ser riktigt lovande ut ! ett måste att följa men kommer de inte bli mer än 130 hk om ni ska marin konvertera motorn
Epforce skrev:
Tja!
Då har man gett sig på ett projekt till. Denna gången med hjälp av 3 andra vänner. Endast jag och Victor som är aktiva på garaget dock. http://www.garaget.org/MaskinarN
Utgångsprojektet är då en NordKapp17 med 100-drev och en B20-marin som ska byggas upp från grunden och motorbyte till en B230FB som ska marin-konverteras. Skrovet var i okej skick förutom att det behöver en omgång med penseln, interiör samt motor var i ganska dåligt skick = väldigt billigt
Förutom motor och drev följde det lite diverse saker med men vi har i princip fått kasta allt och kommer behålla några få saker som vi tyckte var vettiga.
Lagerhuset precis framför propellern har fått sig några rejäla kyssar och två pinnbultar har gått av. Gustav testar om aluminiumet är snällt och vill bli svetsat i
Så planen är nu framöver att köra vidare på samma som vi börjat på. Hela inredningen kommer konstrueras. B230n ska rakställas och marin-konverteras. Skrovet ska få sig en rejäl uppfräschning och alla detaljer som jag inte orkar skriva ut
ser riktigt lovande ut ! ett måste att följa men kommer de inte bli mer än 130 hk om ni ska marin konvertera motorn
Epforce skrev:
Tja!
Då har man gett sig på ett projekt till. Denna gången med hjälp av 3 andra vänner. Endast jag och Victor som är aktiva på garaget dock. http://www.garaget.org/MaskinarN
Utgångsprojektet är då en NordKapp17 med 100-drev och en B20-marin som ska byggas upp från grunden och motorbyte till en B230FB som ska marin-konverteras. Skrovet var i okej skick förutom att det behöver en omgång med penseln, interiör samt motor var i ganska dåligt skick = väldigt billigt
Förutom motor och drev följde det lite diverse saker med men vi har i princip fått kasta allt och kommer behålla några få saker som vi tyckte var vettiga.
Lagerhuset precis framför propellern har fått sig några rejäla kyssar och två pinnbultar har gått av. Gustav testar om aluminiumet är snällt och vill bli svetsat i
Så planen är nu framöver att köra vidare på samma som vi börjat på. Hela inredningen kommer konstrueras. B230n ska rakställas och marin-konverteras. Skrovet ska få sig en rejäl uppfräschning och alla detaljer som jag inte orkar skriva ut
Hoppas alla gillar även om det inte är en bil !
Ska bara konvertera kylningen
Marinvev har vi ingen Drevet är bara godkänt för 110 hästar så vi ligger redan över gränsen
aha ja då är de kanske lugnt kan inte regler och liknande när det gäller båtar
MaskinarN skrev:
kimkim skrev:
ser riktigt lovande ut ! ett måste att följa men kommer de inte bli mer än 130 hk om ni ska marin konvertera motorn
Epforce skrev:
Tja!
Då har man gett sig på ett projekt till. Denna gången med hjälp av 3 andra vänner. Endast jag och Victor som är aktiva på garaget dock. http://www.garaget.org/MaskinarN
Utgångsprojektet är då en NordKapp17 med 100-drev och en B20-marin som ska byggas upp från grunden och motorbyte till en B230FB som ska marin-konverteras. Skrovet var i okej skick förutom att det behöver en omgång med penseln, interiör samt motor var i ganska dåligt skick = väldigt billigt
Förutom motor och drev följde det lite diverse saker med men vi har i princip fått kasta allt och kommer behålla några få saker som vi tyckte var vettiga.
Lagerhuset precis framför propellern har fått sig några rejäla kyssar och två pinnbultar har gått av. Gustav testar om aluminiumet är snällt och vill bli svetsat i
Så planen är nu framöver att köra vidare på samma som vi börjat på. Hela inredningen kommer konstrueras. B230n ska rakställas och marin-konverteras. Skrovet ska få sig en rejäl uppfräschning och alla detaljer som jag inte orkar skriva ut
Hoppas alla gillar även om det inte är en bil !
Ska bara konvertera kylningen
Marinvev har vi ingen Drevet är bara godkänt för 110 hästar så vi ligger redan över gränsen
Durken, de nyplastade detaljerna och de invändiga väggarna är nu helt färdigmålade!
Vitt och fint!
Pickuperna från både B20 och B230 demonterades och B20-pickupen modifierades för att passa vår motor.
Här fick man slipa bort lite så pickupen inte tar i veven.
Motorblock och oljetråg stålborstades och rengjordes inför färg. Dessutom fick vi bort en del onödiga motordelar såsom elvärmaren, kupévärmar-vattenrör, fläktfäste och lite annat.
Rött och fint! På bilden är ett första lager lagt, mer hade vi inte tid till denna gången.
Nästa steg blir att måla färdigt motorn och måla drevskölden, och sedan lägga motorn i båten :clap2: Dessutom har jag tagit hem metallen till instrumentbrädan, så jag kan tillverka den utan att behöva åka ut till båten.
Lite uppdatering igen. Vi fick vår värmeväxlare i helgen och kunde då måtta upp hur den ska sitta. Original Volvo penta aq140. Extremt dyr i Sverige. hittade den för 2500 kr i USA med frakt och då ingick termostat med hus Vi svetsade även om vår ram till baksäte/soffa och kommer montera upp den nästa gång för att bygga baslåda/förvaring/soffa osv Ingen bild på det dock
Vi har inte legat på latsidan vad gäller annat heller. För att kunna ha kul uppe i det område där man får åka vattenskidor och liknande har vi byggt en plats med en flytbrygga och några bänkar samt grill. Trots den fina "Privat"-skylten är folk ändå där ibland och skräpar ner tyvärr
Får väl göra en uppdatering här också även om tråden känns en aning död.
Renoverat drev
Sydde ihop kapellet lite
Motorn
Köpte lite fancy belysning men sen körde vi inte på natten så har aldrig provat det ordentligt. Tycka vad man vill men jag tycker det är fräckt. Kan lysa de flesta färgerna
Uppdaterad instrumentbräda. Den ska kläs och finas till men nu är mätare och handskfack uppe
Motorkuddar för att stötta upp motorn då den satt lite löst innan.
Ilagd för säsongen.
Har lite videos men inget som är värt att läggas upp tyvärr..