dawwe skrev:
Vilka oljor? Har du sett en labb jämförelse mellan Dexos-II kontra random olja med "högsta" API-klassningen (båda oljorna skall ha samma visko...)? Skillnader? Jag lovar dig, metall är metall oavsett om det är en Saab eller en BMW M, men såklart så finns det olika metallegeringar med olika egenskaper/kvalitet, men metall-mot-metall kontakt i en motor har bara med EN sak att göra: oljans (o)förmåga att smörja (oljefilmens styrka, nöjd?). Labbtest är bra, men det är inte alltid man kan återskapa de verkliga förhållanden i en motor som brukas dagligen (uppvärmning, nerkylning, utspädning med bränsle/vatten/whatever osv)
Nu är du tillbaks på att det på något vis skulle vara typen av metall som avgör klassningen på en olja, vilket är helt fel. Det är bara en av tusentals variabler i en klassning.
Oljefilmens styrka beror på hundratals variabler. Du kan ha en olja med extremt stark oljefilm men om denna olja har ett lågt TBN och hamnar i en bil som kräver högt TBN, kommer oljan att vara mättad på några hundra mil och du har i princip ingen oljefilm alls. Du kan ha en olja med extremt stark oljefilm men som är designad för en lågvarvig motor. Hamnar den i en högvarvig motor kommer den att slåss sönder, börja skumma och du har, återigen, ingen oljefilm alls.
Alla variabler spelar in, man kan inte bara stirra sig blind på en av dom och tro att dom andra inte påverkar!
Att du tror att man försöker återskapa en motors förhållanden i ett oljelabb visar bara att du är dåligt insatt i hur det fungerar. 99% av alla tester går ut på att man analyserar oljan *efter* att den har varit i motorn och ser hur den mår. Man tar alltså olja som redan använts, jämför den med ny olja, och ser vad som har ändrats.
Saker såsom viskositet, syranivå, TBN-värde och stränglängd efter 3000 mil jämfört med samma värden när oljan var ny visar hur bra oljan har klarat av sitt jobb.
Ett exempel på en labbrapport kan du se på
http://www.blackstone-labs.com/report-explanation.php, klicka bara på knappen "gas/diesel report" så får du upp ett exempel på hur det kan se ut efter en oljeanalys.
Detta är något som är mycket vanligt i USA men som folk aldrig har hört talas om i Sverige av någon anledning, här går man istället på rykten och förstå-sig-påare som fortfarande hävdar att viskositet är vad som avgör om en olja är lämplig. Blackstone tar $28 för en analys av en vanlig motorolja (typ 250kr i dagens kurs), i Sverige vet jag inte ens om tjänsten existerar. Det finns dock oljelabb, så snokar du runt lite och hör dig för finns det säkert något i närheten av där du bor där du kan få komma på besök om du frågar snällt. Jag tror du skulle kunna lära dig en hel del.