Blackstone säger mer om motorns skick. Man skickar olje-prov till de för att veta hur MOTORN mår i första hand, o så får man även reda på en del om oljan, vilket jag även skrivit tidigare eller hur? Du har valt att inte förstå mig alls, utan fortsätter att "lita blint" på biltillverkarens klassningar, vilket inte är fel. Sen kan du ställa dig frågan varför de inte kan tala om publikt exakt vilka krav det ställs på en olja för att den skall få deras klassning, eller är det publikt? De vill, så klart, tjäna pengar på "sin olja", eller sälja klassningscertifikaten dyrt. Inget fel, eller konstigt med det.
Jag kan helt ärligt säga att den oljan jag kör med i mina M (Castrol FST 10W60) är säkerligen inte den allra bästa. Men den har mer än tillräckligt bra klassningar, tillräckligt bra API, mer än tillräckligt bra specar, dessutom är den "M approved", många använder sig av just denna olja osv. MEN jag har funderat på, och kommer, gå över till Shell Helix Ultra Racing 10W60 när mit Castrol lager är slut, eller eventuellt till Motul 300V 5W40, där Motul oljan lär vara den överlägsna men även dubbelt så dyr, o med tanke på att jag kör lugnt, städat o fint de allra flesta gångerna, och att de som inte gör det ändå inte får motorskador med Castrol FST så har jag inga betänkligheter över att hälla på vare sig Castrol oljan eller Shell Helix Ultra Racing.
I grund o botten förstår jag dig till 100%, men du vrider till det på ett knasigt sätt, eller så väljer du att blunda för mina fullt rimliga invändningar, eller om du så vill argument. Förståelse är ömsesidigt, jag har inte 100% rätt, o du har naturligtvis inte 100% fel