4314
Sök

Jag är 27 år och dags för första bil! Tips och råd! 10k-20k

1 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Tjena! Håller på att ta mitt körkort nu (bättre sent än aldrig) och till det kommer också ett bilköp. Jag valde att posta i det här forumet då jag tror ni har mycket mer koll än gemene man på bilrelaterade frågor.

Lite information:
* kille 27 år
* jobbar med datorservice, normal inkomst.
* grön på bilar, vet knappt vart motorn sitter.
* singel, bor i en nyrenoverad etta i centrum i en aningen mindre ort.
* har parkering utanför huset!

Och lite frågor och funderingar:
*Var borde man lägga sig prismässigt för en första bil? 10-20k? Vill knappast åka i en skrothög, men samtidigt behöver jag inte ha en splirrans ny kärra heller precis.

*Gärna komma undan billigt i drift också, bensinsnål är ju ett plus.

Vore tacksam om ni kom med lite förslag på bilar ni vet är relativt anpassade som första bil.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (7 november 2015)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 november 2015
Toyota Corolla kan nog vara ett lämpligt val. Billig i drift och oerhört tillförlitlig. För 20 000 kr kan du förhoppningsvis hitta ett någorlunda rostfritt exemplar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

3 120 Inlägg
6 november 2015
En bil för 10k om man har tummen mitt i handen skulle jag inte rekommendera. Köp något i prisklassen runt 50kkr nyare än 2005 med max 15.000 mil. Köper du på bilfirma får du 6 mån garanti.

Risken om man inte kan något om bilar och köper av privatperson i 10k klassen är att du kommer hem ett lik som kostar mer än det smakar.

Har du något intresse för bilar?
Bensin snål? Köper man en gammal Volvo 940 för 10.000 så är den inte direkt ett underverk av snålhet. Småbilar som är gamla är i regel mer slitna än större bilar då de inte vårdades i någon större utsträckning ens som nya och det mesta är klenare byggt på mindre bilar. Fördelen är att delarna i regel är billigare på mindre bilar.

Hade jag haft ett begränsat intresse men ändå ville ha lite komfort hade jag kikat på tex.
Saab 9-3, http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … _8&w=3

Ökar man budgeten något är Volvo S80 helt okej,
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S80 … _8&w=3

Vill man verkligen snika in kan man tex köpa Toyota Aygo, förvänta dig inte någon större komfort bara; http://www.blocket.se/kalmar/Toyota_Ayg … _8&w=3

1 192 Inlägg
6 november 2015
Hur konstigt det än kanske låter så kommer du spara pengar på att köpa en dyrare bil. Förmodligen. Man kan ha tur och hitta ett riktigt kap för 10 000. Det finns garanterat bilar på marknaden som kan hålla hur bra som helst och inte kostar mer i inköp men då får man ha erfarenhet, skicklighet, tålamod och TUR för att hitta en sådan. Lägg i stället mer pengar på själva inköpet för det finns inget tråkigare än att behöva lämna in bilen på verkstad varannan vecka.

Håller med föregående talare angående Saab och Volvo. Det är känt hållbara bilar men även äldre S80 ska fungera kanon
http://www.blocket.se/vi/63678403.htm
http://www.blocket.se/vi/63556743.htm

414 Inlägg
6 november 2015
Skulle säga att en "mindre häftig" bil med lagom låga mil och i bra skick för kanske 50-80kkr kommer bli det som smakar mest så att säga. Kanske blir något dyrare än en ok bil som bara krånglar lite för 20000:- å andra sidan får du en långt mycket finare bil.

Verkstäder tar väl typ 1500/h, i regel tar äldre bilar längre tid att reparera än nyare samt går även sönder oftare.
Du får ju även mer pengar för en lite nyare&bättre bil vid försäljning även om värdetappet blir lite större.

T.ex bara för själva modellen
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … 11&w=1

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 november 2015
Självklart ska du köpa bil. Men som sagt, kliv upp i prisklass. Jag rekommenderar en Toyota Auris. Du får en 5-8 år gammal med en massa liv kvar för ca 50k. Köp på firma och ta den på avbetalning (min 20% kontant) om du inte har hela summan. Med en fast inkomst betalar du av den på under ett år om du vill och det är absolut inte fel att låna den typen av småpengar till bil när man är vuxen på riktigt.

Sedan ska du komma ihåg att hela världen är full av gamla bilar. Köp inte första bästa, utan sätt dig in i utrustning, vilken färg du vill ha etc och när du åker runt och tittar på bilar så pruta! Men som sagt, köp på firma, gärna en större. Du får en renare bil med en viss del garantier och det är värt de där extra tusenlapparna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 november 2015
Bra inlägg caromania!

Exempel 1:
En dam här på garaget skulle köpa en bil för samma summa som du hade tänkt dig. Hon vet inget om bilar och vi rekommenderade massor av bilar, oftast Toyota Corolla, och det pratades i tråden mycket om olika bilars brister. Det hela slutade med att hon köpte ett vrak för cirka 15k och den kanske var skulle vara värd ca 7k. Bilen gick sönder rätt duktigt efter en knapp vecka. Men den var "fin"... På utsidan.

Exempel 2:
Jag skulle köpa en slit-å-slängbil för max 20k i somras. Har jobbat som bilhandlare. Hela cirkusen kan du läsa i min blogg
- http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=129777
- http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=129788
- http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=129790

Slutsats: det kan dröja ett tag att hitta "pärlan". Kan du inget om bilar och ska ha en bil för 20k så måste du ha med dig någon som vet lite i alla fall. för 50-80k hos en bilhandlare som är MRF-ansluten kan du nog köpa själv. De som hänger på denna sidan vet att jag och Evildan är toksålda på Toyota Prius. Bra, pålitlig bil som drar under halvlitern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
7 november 2015
att köpa bilar i den prisklassen kan istort sätt bara gå åt helvete när man har dålig kunskap.

Pratar dom bara bra om bilen åk därifrån  välj en bil från ett villaområde före någon som bor i någon förort med märkligt efternamn

redan vid första samtalet får man reda på rätt mycket.

fråga vad det är för fel på bilen som ägaren vet om.
säger dom att det inte är några fel så tacka och lägg på.

börjar dom berätta om bucklor rost osv så börjar vi närma oss en ärlig försäljare.

för ingen bil i den prisklassen är felfri.
fråga oxå vad som är gjort under tiden dom ägt bilen.

se alltid till att kolla upp hur länge personen ägt bilen.  är det 4dagar ring inte ens dom.
om du mot förmodan endå blir sugen ring förra ägaren så kommer du få veta alla fel på bilen och kan kontrollera det mot nya ägaren.  kan vara någon som köper den billigt lagar felen och säljer vidare  iregel är det bara folk som döljer felen som säljer bilar på det sättet.

men det skyddar inte ett skit.  den kan gå sönder efter 2dagar det vet man aldrig.     

tanke på din ålder prisklasser osv så skulle jag leta efter en så liten bil som möjligt för minsta möjliga pengar men med låga mil och så ny bil som möjligt det kommer man långt på.    Jag pendlar med min gråa seat arosa dagligen under 2år har jag bytt olja  lite stötdämpare pga jag inte är vuxen nog för att inte åka sänkt fast jag är 37bast    men min rep fond ligger på under 100kr förutom vanlig service   det var några lampor inför förra bes smile kört 5000mil felfritt med den     1500kr gavjag bytte koppling på den sen bara kört.    har en MEGA reprations kostnad framför mig måste byta bromskivor fram och belägg. så håller på att samla ihop dom 500kr grejerna kostar på ebay ;-)   lätt en av dom bästa bilarna jag ägt.. äger iof 3st arosor nu      ska sälja min senaste inköpa kan det vara intresant så dra ett pm  bra vinter och sommardäck har bara ägt den någon månad ;-) säljes med nya bakbromsar och nyservad  och bör ge ett problem fritt ägande 

Men jag är lite av den jag varnar lite för men försöker alltid vara ärlig och känner 2ägare innan mig

Kör fort så hinner inget hända...

7 439 Inlägg
7 november 2015
Mitt råd är i stort sett analogt med övriga inlägg i spörsmålet.
Gå upp i budget till runt 60.000:- och köp dig en Mazda 2 på under 8 år och under 8.000 mil.
Om du helförsäkrar så har du minst 2 år och 2.000 mil relativt bekymmersfritt med anledning av maskinskadeförsäkringen.
Lägger du till hyrbil i försäkringen så har du ett bekymmer mindre.
Enägarbil är absolut att föredra.
Köp inte på bilfirma - i så fall får du betala ungefär 20.000:- för mycket.
Kolla värdet på den tilltänkta (Mazdan) på www.bilpriser.se
Helgardera dig med en konditionsbesiktning hos (gamla hederliga) Bilprovningen - dom har mest erfarenhet.

Lycka till och välkommen in i "vår" värld.smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 november 2015
torsen skrev:
Gå upp i budget till runt 60.000:- och köp dig en Mazda 2 på under 8 år och under 8.000 mil.
Om du helförsäkrar så har du minst 2 år och 2.000 mil relativt bekymmersfritt med anledning av maskinskadeförsäkringen.
Helgardera dig med en konditionsbesiktning hos (gamla hederliga) Bilprovningen - dom har mest erfarenhet.

Det var väl och ta i torsen? Men visst kostar de mer i många fall på bilfirma. Vi köpte vår Toyota på bilfirma och den står efter 2 år fortfarande i samma pris...

TS: Blocket, bara att kolla upp den bil du är intresserad av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 november 2015
Jag skulle rekommendera Saab 9000 eller Toyota Camry.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

237 Inlägg
8 november 2015
IceEyes skrev:
Toyota Corolla kan nog vara ett lämpligt val. Billig i drift och oerhört tillförlitlig. För 20 000 kr kan du förhoppningsvis hitta ett någorlunda rostfritt exemplar.

Försök även att hitta en mellan 99 och 01 då dessa är extra rostskyddsbehandlade vid ankomst till Sverige.
Köpte själv en 99:a för ett par månader sedan som rullat 12.000 mil, hissade upp bilen och underredet såg lika bra ut som på min S70 av samma årsmodell och miltal som jag sålt ett par månader tidigare. Då är Corollan inte heller direkt välvårdad av tidigare ägare, flera repor och dörruppslag samt att jag grävde fram en massa grus och skit ur skärmkanterna vid första tvätten i min ägo. Men ingen rost.

346 Inlägg
9 november 2015
Nog kan man köpa en billig bil, som går bra. Har ägt en toyota carina årsm 93 automat det mesta l utrustning som gick att få då, har inte direkt kört den försiktigt.. inte gjort något på den på två år, förutom olja o filter en gång. Går som en dröm startar alltid och åker bekvämt gör man...betala 6000 för den
Senast redigerat av Stahre87 (11 november 2015)

Muttley
9 november 2015
torsen skrev:

Inget fel att handla på firma om den är seriös.

Däremot är bilpriser inte jätteseriöst smile

Men jag hade med höjt budgeten till minimum 50 om man kan.

huh?
10 427 Inlägg
12 november 2015
Jag skulle också säga att runt 50k kan vara lagom prisklass att börja med. Om man nu inte vill börja skruva med allt möjligt direkt wink Ganska överkomligt belopp att låna om man vill göra det också (amorteringstid på 4 år ger en lagom månadskostnad).

Sök