3008
Sök

Citroen C4 -04, trög koppl.pedal ->visslande koppling-> kopplingshaveri. Vad har hänt?!

21 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
#1
1: Kopplingen fjädrar inte tillbaks hela vägen, fick  lyfta tillbaks den med foten.
2: kom visslande/vinande ljud så fort kopplingen nuddades eller trycktes ner. Bilen funkade fint för övrigt.
Jag har kört 15 mil landsväg med den (samma dag) men idag havererade det helt.
3:koppling havererar helt.
Vid andra växlingen så kändes det som att jag trampade igenom på nått sätt, känndes inte bra. Sen försökte jag koppla och det blev ett jäkla skrammel. Det känns som att något som snurrar har lossnat och slår mot något, man känner det genom pedalen, hela bilen skakar.

Utrampningslager har andra skrivit om i trådar, men det här sista känns som att allt har gått sönder.
Jag stängde av bilen och la i ettan, (det gick) och sedan hoppade jag igång med ettan i och körde bilen till en parkering ca 200 meter och det gick också bra.


Nu den stora frågan. Hur illa kan det va?
hur mycket kan behöva bytas?
Senast redigerat av Donpaul (6 november 2015)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
8 november 2015
#2
Det är nog inte värre än att du behöver byta kopplingen. I värsta fall svänghjulet men det brukar klara sig..


3 235 Inlägg
9 november 2015
#3
Jag tror det är slavcylindern, alt huvudcylindern som är boven.
Att pedalen inte kommer tillbaka kan bero på läckage i det hydrauliska systemet, och när vätskan försvinner helt kan man inte längre frikoppla.


2 328 Inlägg
9 november 2015
#4
engolf skrev:
Jag tror det är slavcylindern, alt huvudcylindern som är boven.
Att pedalen inte kommer tillbaka kan bero på läckage i det hydrauliska systemet, och när vätskan försvinner helt kan man inte längre frikoppla.

Men det blir ju inget oljud av det

Det är bara att plocka isär och undersöka smile


3 235 Inlägg
9 november 2015
#5
Inte glöm att det handlar om en fransk bil...smile)


2 328 Inlägg
9 november 2015
#6
engolf skrev:
Inte glöm att det handlar om en fransk bil...smile)

Just ja, glömde de lollollol


2 021 Inlägg
17 november 2015
#7
skuret urtrampninglager, vanligt fel på dom här bilarna, glöm inte och byt hylsan lagret glider på för den är garanterat körd.


7 454 Inlägg
18 november 2015
#8
Donpaul skrev:
1: Kopplingen fjädrar inte tillbaks hela vägen, fick  lyfta tillbaks den med foten.

Tyder på att lamellens membranfunktion tappat orken.
Har själv råkat ut för samma sak på en Citroen och en Saab 900.
Som andra skrivit - bara att byta koppling eller eventuellt bara lamell.

Skuret urtrampningslager har för mig, också på en Citroen, yttrat sig i att urtrampningslagret "svarvat" ett cirkulärt spår i fingrarna till lamellcentrumet.
Efter det gick det inte att "smyga" upp kopplingspedalen.
Man släppte försiktigt mer och mer på kopplingspedalen och plötsligt kom den upp.
Ketchupeffekt skulle man kunna kalla det.

smile

21 Inlägg
9 december 2015
Trådstartare
#9
Tack för alla svar! Det slutade med att jag sålde bilen till en bilmek som ville fixa den själv. Materialet var ju inte dyrt, men arbetet. Jag är nöjd ändå, ska köpa tyskt eller japanskt nästa. Har nästan alltid varit nått med den där citroenen, nån felkod, styrled, nästan alltid ombesiktning.
Har dessutom under mina två år fått byta generator, remskiva, spännare, batteri, styrled, bromsdelar, dragkrok. + att turbon ger felmeddelande för lågt tryck. +en rasad koppling..
Bilen hade gått 24000 när jag köpte den, en 2004 hdi.

Kan inte rekommendera dessa bilar till någon, enbart baserat på min upplevelse då såklart!


Sök