2806
Sök

Chassinummer / Ramnummer saknas (Chevrolet S10)

Specialist
1 187 Inlägg
19 november 2015
Trådstartare
#1
Ohoj!
Chassinummer saknas

Kontrollbesiktigade bilen i morse, utan nedslag, förutom när det kom till chassinummer..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f73becf17f21751ed3c5487e09f81d96_large.jpg
Fordonet kan inte säkert identifieras

1) Alla fordon sedan 1969 måste ha chassinummer.
2) Rambyggda fordon måste ha chassinummer instansat på ramen.
3) Fordonets ägare ansvarar för att nummer finns och går att avläsa.


Nåväl, vanligt sunt förnuft.
Problemet är att Bilprovningen de senaste 25 åren varit mycket slöa med att kontrollera ramnummer, vilket lett till att många har rostat bort osv. Tydligen ska även importörer av Amerikanska bilar ibland ha struntat i att stansa numret på ramen, då de ändå aldrig va någon som kollade...
Förra sommaren så skärpte SVEDAC kraven på kontroll av chassinummer, och nu har de blivit nitiska med det.
Gott och väl, men saken är: är att min ram påminner om knäckebröd och eventuella nummer har nog flagnat loss.

Detta leder till krav på att registreringsbesiktning av fordonet, samt/eller en ursprungskontroll...  Sur utgift och tidskrävande.

Jag vet att jag inte är ensam om att råka ut för detta,
hur har ni andra löst det?

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
19 november 2015
#2
Kan du inte lämna in hos någon som är duktig på rostlagning och be denne samtidigt stansa in numret?


1 661 Inlägg
19 november 2015
#3
Går att stansa in numret i balken igen. Du får dock inte stansa på en plåtbit som du sen popnitar eller svetsar fast utanpå balken. Vet inte vart chassinumret enligt tillverkaren ska sitta men det borde någon USA-bilsimportör ha rätt bra koll på.

Finns även bestämmelser på vilken höjd det skall vara på dom stansade bokstäverna/siffrorna. Biltemas stansar är för små iaf.

359 Inlägg
19 november 2015
#4
Skrapa ramen på ett ställe och stämpla in numret och säg att du hittade åt det till slut

Många som gjort så när dom fått ombesiktning och då blir dom nöjda

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
19 november 2015
#5
Oftast brukar ramnummer/chassinummer sitta på ramen i hjulhus höger bak. På min van så sitter det en fastsvetsad plåt i hjulhus höger bak och den plåten innehåller hela vin-koden och den är besiktad så 2 gånger (2014 och 2015). På vetten sitter numret på ramen hjulhus vänster fram.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

23 Inlägg
23 november 2015
#6
jag hade en bil där numret satt innanför framrutan framför förarplatsen..(på instrumentbrädan) men du har säkert kollat där smile

Specialist
1 187 Inlägg
23 november 2015
Trådstartare
#7
zekezeke skrev:
Kan du inte lämna in hos någon som är duktig på rostlagning och be denne samtidigt stansa in numret?

Haha, ingen mening lämna in ett sådant här gammalt härk för rostlagning. Antingen fixa själv eller lära sig levea med det tongue
CC72 skrev:
Går att stansa in numret i balken igen. Du får dock inte stansa på en plåtbit som du sen popnitar eller svetsar fast utanpå balken. Vet inte vart chassinumret enligt tillverkaren ska sitta men det borde någon USA-bilsimportör ha rätt bra koll på.  Finns även bestämmelser på vilken höjd det skall vara på dom stansade bokstäverna/siffrorna. Biltemas stansar är för små iaf.

I USA är de inge krav på vin-nummer stansat på själva ramen, så de är gjort i sverige, på lite olika ställen.
7 mm höga på fordon, 4mm på MC. Ett alternativ till att få tag på höga stämplar är att skriva ut numret på en bit papper i typsnittet Dot Matrix och sedan slå in punkt för punkt (källa: internet som aldrig ljuger)
St3v3 skrev:
Skrapa ramen på ett ställe och stämpla in numret och säg att du hittade åt det till slut
Många som gjort så när dom fått ombesiktning och då blir dom nöjda

Hähä, jag skulle aldrig erkänna att den tanken korsade min tomma skalle roll
Vettemannen skrev:
Oftast brukar ramnummer/chassinummer sitta på ramen i hjulhus höger bak. På min van så sitter det en fastsvetsad plåt i hjulhus höger bak och den plåten innehåller hela vin-koden och den är besiktad så 2 gånger (2014 och 2015). På vetten sitter numret på ramen hjulhus vänster fram./Benny

Yes, hittade det: höger hjulhus bak! var tydligen vanligt där förr, på nyare rambilar är det rekommenderat att sätta det vid framhjulet istället. ... och huruvida det är OK att ha det på en nitad/svetsad platta är högst osäkert, det har inkommit många bud på vad som är rätt...
jannetso skrev:
jag hade en bil där numret satt innanför framrutan framför förarplatsen..(på instrumentbrädan) men du har säkert kollat där smile

Jodå, där sitter det. Men det numret måste matcha det ovanför kylaren och i mitt fall även på ramen... på bilar med kaross så brukar det väl istället vara på fjäderbenstornet eller torpedväggen tror jag? (källa: jag tror jag läst det någon gång..)
Senast redigerat av Godspeaker (23 november 2015)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Specialist
1 187 Inlägg
23 november 2015
Trådstartare
#8
Det löste sig

Säga va man vill om Carspect, men de är grymt hjälpsamma i den här stan.
Snackade med en besiktningsingenjör som sa att jag skulle rengöra ramen med stålborste "så är jag övertygad om att du kommer hitta det, det löser du. Och i värsta fall så får du banka in ett nytt så gör vi en regbesikning på det, men de ska nog inte behövas".

Så under 5 mm knäckebröd, strax framför höger bakhjul,

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a89afa43e3daece26a0c47d915deab35_large.jpg
Chevrolet S10 ramnummer

Stora delar av det var oläsligt, så kollade åter med besiktningsingenjören vad som var bäst... att försöka gå hårt åt det och riskera att allt faller loss, eller åka in med det i dåligt skick?
De tyckte de bästa var att verkligen försöka skrubba fram de så gott som möjligt.

Så med en nylonrondell på borrmaskin, rostlösning och en liten syl lyckade jag peta fram siffrorna, och gissa min glädje över att de faktiskt fanns kvar lagren av "lätt ytrost"!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7a1b0a760e348e6af3c664b014240b93_large.jpg
Chevrolet S10 Chassinummer (delvis censurerat)


Så härmed får vi hoppas denna tråd kan va till hjälp för nästa stackare som hotas av registreringsbesiktning, ursprungskontroll och tycker sitt val av fordon känns som en jävligt korkad idé

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

23 Inlägg
23 november 2015
#9
sedär.. va trevligt att det löste sig för dig big_smile

Sir
935 Inlägg
24 november 2015
#10
Polaren åkte på samma sak på sin chevan. Det hittade vi i vänster hjulhus bak efter lite skapande. Han trodde också det räckte med det i vindrutan.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
24 november 2015
#11
Godspeaker skrev:
Det löste sig

Säga va man vill om Carspect, men de är grymt hjälpsamma i den här stan.
Snackade med en besiktningsingenjör som sa att jag skulle rengöra ramen med stålborste "så är jag övertygad om att du kommer hitta det, det löser du. Och i värsta fall så får du banka in ett nytt så gör vi en regbesikning på det, men de ska nog inte behövas".

Så under 5 mm knäckebröd, strax framför höger bakhjul,

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Chevrolet S10 ramnummer

Stora delar av det var oläsligt, så kollade åter med besiktningsingenjören vad som var bäst... att försöka gå hårt åt det och riskera att allt faller loss, eller åka in med det i dåligt skick?
De tyckte de bästa var att verkligen försöka skrubba fram de så gott som möjligt.

Så med en nylonrondell på borrmaskin, rostlösning och en liten syl lyckade jag peta fram siffrorna, och gissa min glädje över att de faktiskt fanns kvar lagren av "lätt ytrost"!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Chevrolet S10 Chassinummer (delvis censurerat)


Så härmed får vi hoppas denna tråd kan va till hjälp för nästa stackare som hotas av registreringsbesiktning, ursprungskontroll och tycker sitt val av fordon känns som en jävligt korkad idé

Grattis!!

Jo, vi hoppas att det hjälper någon iaf.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (24 november 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

962 Inlägg
29 november 2015
#12
Är väl inte direkt vad som efterfrågas men rör iaf chassinummer men ber om ursäkt om min post är irriterande eller irrelevant. big_smile

Något som kan vara värt att kolla upp gällande amerikanska GM är att det finns gömda rader med chassinummer som borde kunna styrka lika väl som att man skulle behöva regga om, på tex camaro 60-tal finns delar av nummret bakom kåpan till kupéfläkten och under ventilationstgallret. Frågan är om det är legitimt att kräva någon på en ny besiktning om man på annat sätt kan styrka en identitet på ett fordon, dvs jag skulle ta strid för den än är så stämplingen på en ram är en efterkonstruktion mot hur en tillverkare har placerat en identitet och således kan mycket väl fusk förekomma. Men är nog värt att fördjupa sig i om man kan hitta ett kryphål för att slippa regga men ändå kunna styrka att det är rätt bil. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
29 november 2015
#13
M123 skrev:
Är väl inte direkt vad som efterfrågas men rör iaf chassinummer men ber om ursäkt om min post är irriterande eller irrelevant. big_smile

Något som kan vara värt att kolla upp gällande amerikanska GM är att det finns gömda rader med chassinummer som borde kunna styrka lika väl som att man skulle behöva regga om, på tex camaro 60-tal finns delar av nummret bakom kåpan till kupéfläkten och under ventilationstgallret. Frågan är om det är legitimt att kräva någon på en ny besiktning om man på annat sätt kan styrka en identitet på ett fordon, dvs jag skulle ta strid för den än är så stämplingen på en ram är en efterkonstruktion mot hur en tillverkare har placerat en identitet och således kan mycket väl fusk förekomma. Men är nog värt att fördjupa sig i om man kan hitta ett kryphål för att slippa regga men ändå kunna styrka att det är rätt bil. smile

Denna lag gäller inte alla bilar utan bara från 1969 och nyare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

962 Inlägg
29 november 2015
#14
Vettemannen skrev:
M123 skrev:
Är väl inte direkt vad som efterfrågas men rör iaf chassinummer men ber om ursäkt om min post är irriterande eller irrelevant. big_smile

Något som kan vara värt att kolla upp gällande amerikanska GM är att det finns gömda rader med chassinummer som borde kunna styrka lika väl som att man skulle behöva regga om, på tex camaro 60-tal finns delar av nummret bakom kåpan till kupéfläkten och under ventilationstgallret. Frågan är om det är legitimt att kräva någon på en ny besiktning om man på annat sätt kan styrka en identitet på ett fordon, dvs jag skulle ta strid för den än är så stämplingen på en ram är en efterkonstruktion mot hur en tillverkare har placerat en identitet och således kan mycket väl fusk förekomma. Men är nog värt att fördjupa sig i om man kan hitta ett kryphål för att slippa regga men ändå kunna styrka att det är rätt bil. smile

Denna lag gäller inte alla bilar utan bara från 1969 och nyare.

/Benny

Precis men faktum är att 60-talet gick ända till 19691231 och att även nyare GM har dolda stämplingar. På så sett omfattar det även camaro Gen 1.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.


Sök