3243
Sök

Exon lampor till saab 9-5

Volvo 4 life
347 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#1
Behöver hjälp nu lite.
Xeon lampor d1s  sitter i halvljuset på min saab 2002 9-5 kombi.
Vilken  lampa  av d1s  har bästa ljus.
Vågar nog inte montera  50/55w  lampor i denna  35w  är orginalt.
finns fler olika  35or oxå.
Vad hade du  tagit för bästa ljus.
4300k 6000k m.m 
Tacksam för tips

1 661 Inlägg
29 november 2015
#2
Det stavas Xenon till att börja med. Alltid bra att veta om andra söker efter liknande problem och lösningar.

4300k ger mest ljus och är original (35w). Köp lampor av erkänt bra kvalitet, t ex osram, Philips osv. Finns billigare märken på marknaden som också fungerar men vet inget specifikt märke där.
Senast redigerat av CC72 (29 november 2015)

1 271 Inlägg
29 november 2015
#3
Du ska nog glömma att montera något annat än original wattstyrka. Dina ballaster kommer ge upp.
Lampor köper du på Ebay och du får märkeslampor (Osram, Philips) till samma pris som billiga Kinalampor du köper på postorder här i Sverige. 4300K är det som i regel sitter originalmonterat och ger mest ljus.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

294 Inlägg
29 november 2015
#4
Jag köpte Osram Night Breaker D1s från England för under 1000kr/paret


Volvo 4 life
347 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#5
Jag  var inte nöjd med dom satt i bilen tills ena gick  mycket savgt ljus kom från  dom
De var philips 35w 4300K

1 661 Inlägg
29 november 2015
#6
Och hur många mil har bilen gått sen dom byttes sist?
En xenonlampa har en livstid på ca 10000 mil. Efter det har den tappat så pass mycket effekt så det är dags att byta även om den lyser.

Volvo 4 life
347 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#7
CC72 skrev:
Och hur många mil har bilen gått sen dom byttes sist?
En xenonlampa har en livstid på ca 10000 mil. Efter det har den tappat så pass mycket effekt så det är dags att byta även om den lyser.

Bilen har några  tusen mil på sig  haha
Saken är en lampa  har  gått har beställl nya nu hoppas jag blir nöjd med dom  återstår  å se.
Vart d1s  35w  5000K
Senast redigerat av volvocola (29 november 2015)

1 271 Inlägg
29 november 2015
#8
CC72 skrev:
Och hur många mil har bilen gått sen dom byttes sist?
En xenonlampa har en livstid på ca 10000 mil. Efter det har den tappat så pass mycket effekt så det är dags att byta även om den lyser.

Det här var nåt nytt. Jag har jobbat med belysning i nästan 30 år. Vi räknar drifttimmar och antalet tändningar. Och rätt spänning är lika avgörande för en lampas livslängd.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

294 Inlägg
29 november 2015
#9
Har kört lastbilar som gått över 20000 mil, med fullt fungerande lampor. Som föregående talare, hänger nog mer på antal tändningar.
Senast redigerat av Bilnorden (29 november 2015)


1 661 Inlägg
29 november 2015
#10
Och hur många människor räknar antalet tändningar på sin bil? wink

Man brukar, generellt, säga att dom har den "livslängden". Det finns alltid undantag eller andra faktorer som kan spela in.

Vet också bilar som gått minst 30000 mil med originallampor. Dom lyser bra men nya lyser ju säkert ännu bättre.

2 037 Inlägg
29 november 2015
#11
Soulman skrev:
CC72 skrev:
Och hur många mil har bilen gått sen dom byttes sist?
En xenonlampa har en livstid på ca 10000 mil. Efter det har den tappat så pass mycket effekt så det är dags att byta även om den lyser.

Det här var nåt nytt. Jag har jobbat med belysning i nästan 30 år. Vi räknar drifttimmar och antalet tändningar. Och rätt spänning är lika avgörande för en lampas livslängd.

Hur mycket påverkar effekten till lampan på livslängden?
Säljes en hel del xenonkit som har ballaster som ger mer effekt än lampan som följer med är gjord för.

7 274 Inlägg
29 november 2015
#12
lichtex.de så har du riktiga lampor till vettiga priser.


130 Inlägg
30 november 2015
#13
det man bör tänka på är är att det finns en hel uppsjö av ''fake'' lampor som påstås vara äkta Osram/Philips och liknande

har själv åkt på att köpa ett par av en svensk ''återförsäljare''!

de ser väldigt lika ut som originallampor i utförande och märkningar på lampa och som nu på en D1S klisterlappen på baksidan. även kartongen

dock kan ljusstyrkan och kvaliten på lampan vara klart sämre! finns väldigt små men distinkta skillnader i både utförande på både lampa och märkningar.

tänk även på att 9-5an är en ökänt känslig bil på xenonlampor och iprincip det enda som fungerar bra är riktiga Osram eller Philips om jag förstått det rätt

jag köpte ett par D1S påstådda Osram Coolblueintense och ljusstyrkan är .... inte bra! och ljusfärgen är .... blå...

http://forumbilder.se/ED4HM/imag0197.jpg

jämfört mot de gamla äkta Osram Xenarc som satt i bilen i från början men nu börjat skifta i färg på ena och även brännmärken i brännkammaren

http://forumbilder.se/ED4HM/imag0212.jpg

jämförelsebild med bränd/färgskiftande lampa på vänster och ''CBI'' på höger

http://forumbilder.se/ED4HM/imag0211.jpg
Senast redigerat av Gamer (30 november 2015)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91

294 Inlägg
30 november 2015
#14
MammDiin skrev:
Soulman skrev:
CC72 skrev:
Och hur många mil har bilen gått sen dom byttes sist?
En xenonlampa har en livstid på ca 10000 mil. Efter det har den tappat så pass mycket effekt så det är dags att byta även om den lyser.

Det här var nåt nytt. Jag har jobbat med belysning i nästan 30 år. Vi räknar drifttimmar och antalet tändningar. Och rätt spänning är lika avgörande för en lampas livslängd.

Hur mycket påverkar effekten till lampan på livslängden?
Säljes en hel del xenonkit som har ballaster som ger mer effekt än lampan som följer med är gjord för.

Livslängden blir kortare.


2 037 Inlägg
30 november 2015
#15
Bilnorden skrev:
MammDiin skrev:
Soulman skrev:

Det här var nåt nytt. Jag har jobbat med belysning i nästan 30 år. Vi räknar drifttimmar och antalet tändningar. Och rätt spänning är lika avgörande för en lampas livslängd.

Hur mycket påverkar effekten till lampan på livslängden?
Säljes en hel del xenonkit som har ballaster som ger mer effekt än lampan som följer med är gjord för.

Livslängden blir kortare.

Ja, men hur mycket kortare livslängd kan man vänta sig om lampan exempelvis matas med 50% mer effekt än den är gjord för?
Tänkte om Soulman även har info om sånt eller endast vid matning med lampans angivna effekt.

1 271 Inlägg
30 november 2015
#16
Ballasten ger ingen effekt. Det är lampan som behöver effekt/ström för att kunna lysa. Ballasten levererar effekten lampan behöver/kräver. Jag är rätt övertygad om att en originalballast kroknar i förtid om du sätter in en starkare/högre watt än original. Dessutom blir en starkare lampa varmare än original. Det finns därför stor risk att du mattar ner reflektorn eller smälter lyktglaset som vanligtvis är av plast i moderna bilar. En lampa behöver en viss kylning. Omgivningstemperaturen påverkar livslängden. Att ljuset är dåligt i vissa bilar beror ibland på att det är mer design än funktion i lyktan. Då spelar det ingen större roll vad du stoppar in där.

Livslängden beror på kvaliten på lampan, ballastens förmåga att hålla en konstant spänning, antalet brinntimmar samt antalet tändningar. En lampa kan hålla 1500 timmar eller 5000 timmar. Det har inget med någon körsträcka att göra. Sen att lampan håller 10000 mil eller 20000 mil är ett annat upplevt mått på livslängden. Men långt innan lampan går sönder eller får svårare att tända har den förlorat mellan 50-70% av sin ursprungliga ljusstyrka.
Senast redigerat av Soulman (30 november 2015)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

2 037 Inlägg
30 november 2015
#17
Soulman skrev:
Ballasten ger ingen effekt. Det är lampan som behöver effekt/ström för att kunna lysa. Ballasten levererar effekten lampan behöver/kräver. Jag är rätt övertygad om att en originalballast kroknar i förtid om du sätter in en starkare/högre watt än original. Dessutom blir en starkare lampa varmare än original. Det finns därför stor risk att du mattar ner reflektorn eller smälter lyktglaset som vanligtvis är av plast i moderna bilar. En lampa behöver en viss kylning. Omgivningstemperaturen påverkar livslängden. Att ljuset är dåligt i vissa bilar beror ibland på att det är mer design än funktion i lyktan. Då spelar det ingen större roll vad du stoppar in där.

Livslängden beror på kvaliten på lampan, ballastens förmåga att hålla en konstant spänning, antalet brinntimmar samt antalet tändningar. En lampa kan hålla 1500 timmar eller 5000 timmar. Det har inget med någon körsträcka att göra. Sen att lampan håller 10000 mil eller 20000 mil är ett annat upplevt mått på livslängden. Men långt innan lampan går sönder eller får svårare att tända har den förlorat mellan 50-70% av sin ursprungliga ljusstyrka.

Men betyder inte det då att om man exempelvis har 70W ballast och 35W lampa så levererar ballasten endast 35W till lampan?

1 271 Inlägg
1 december 2015
#18
Precis så är det. Ballasten transformerar om bilens 11-14 volt till cirka 85 volt drivspänning samt skapar tändningen på cirka 25.000 volt.
Därmed är det inte säkert att en ballast som klarar att leverera 70w fungerar ihop med en 35w lampa. Det beror på om den är intelligent nog att känna av  den svagare lampan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

7 274 Inlägg
1 december 2015
#19
Soulman skrev:
Ballasten ger ingen effekt. Det är lampan som behöver effekt/ström för att kunna lysa. Ballasten levererar effekten lampan behöver/kräver. Jag är rätt övertygad om att en originalballast kroknar i förtid om du sätter in en starkare/högre watt än original. Dessutom blir en starkare lampa varmare än original. Det finns därför stor risk att du mattar ner reflektorn eller smälter lyktglaset som vanligtvis är av plast i moderna bilar. En lampa behöver en viss kylning. Omgivningstemperaturen påverkar livslängden. Att ljuset är dåligt i vissa bilar beror ibland på att det är mer design än funktion i lyktan. Då spelar det ingen större roll vad du stoppar in där.

Livslängden beror på kvaliten på lampan, ballastens förmåga att hålla en konstant spänning, antalet brinntimmar samt antalet tändningar. En lampa kan hålla 1500 timmar eller 5000 timmar. Det har inget med någon körsträcka att göra. Sen att lampan håller 10000 mil eller 20000 mil är ett annat upplevt mått på livslängden. Men långt innan lampan går sönder eller får svårare att tända har den förlorat mellan 50-70% av sin ursprungliga ljusstyrka.

Det är visst ballasten som styr vilken effekt lampan får. Både 75 och 100w använder samma lampa men olika ballaster.


1 271 Inlägg
1 december 2015
#20
Det tror jag säkert. Det är då troligen en 100w lampa och en 100w ballast som man kör reducerat till 75w. Skickar man ut 100w på en 75w lampa kommer den inte hålla särskilt länge.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök