3834
Sök

Skyhöga avgasvärden Fiesta-94

9 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#1
Har köpt mig en gammal Fiesta mk3 1,3L cat som avgasvärdena är helt åt skogen på!KDen går för fett!Kan nån ge nåt vettigt tips?En demon verkar ha tagit motorn i besittning!!
Co 1,1
CO 2500 1,2
HC 860
Lambda 0,67
Har bytt till nytt:

Lambdasond samt provat flera beg
Sitft:Motorcraft
Tänspoleenhet ingen fördelare
Tändkablar nya + uppmätta+rätt tändföljd
Bensinpump
Bensinfilter
Luftfilter
Tempgivare insprutning
Termostat
Kat bytt till ny av förre ägaren för 100 mil sen då avgasvärdena var för höga vid den bes..
Beg

Bränslehuvud Monopoint,även rengjord.System:Ford EEC-V
Boxen i bilen med samma nummer som den gamla

Har kollat signalkablar till boxen frän lambdasond och tempgivarna till vatten och insugsluft och de är ok.
Bilen är lättstartad,men tvekar rejält kall när man överskrider ca 3500varv.Varm är det inga problem att varva!
I dagsläget tar den lilla motorn över litern på långkörning och tar en eeevigheet på sig att komma upp i temp!Tar man bort luftrenaren och tittar ner i "förgasaren" så ser o hör man sörplandet där.Den här motorns
insprutningssystem är så simpelt med knappt nåra delar men ändå så funkar det ej nåt bra.Har ingen LMM t ex.
Provat med olika soppatryck mm men vid de 3bar som Autodata säger så blir det bara värre.Avgassystemet är nästan nytt utan läckage.Sprayat startgas på insugssidan utan resultat.Även provat att ge lite mer luft genom vevhusventilationen,men inget bättre.Lyft av batteripolen nåra gånger utan skillnad.Finns ju inget OBD2 på den här gamla bilen och att använda diod på uttaget säger mig ingenting!! Snart kör jag den på skroten men det vore ju synd på en i alla andra punkter bra bil.Är rostfri o nylackad!Jättefin.
Senast redigerat av cad-man (19 december 2015)

Raggen går,foer faan!Keep on cruisin.

Egen
277 Inlägg
16 december 2015
#2
Bytt olja och filter?  låter kanske lite enkelt men de kan ju hjälpa rätt mycket
Drar den vatten eller olja?
Står tändningen helt rätt?
Edit: hjälper de med 50% E85 tro?
Senast redigerat av SimonT (16 december 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2015
#3
Lambda 58 är omöjligt, skulle motorn gå ens med så hög lambda? Tveksamt. Steg 1 är att få ner förbrukningen till en mer normal nivå, typ 0.6. När förbrukningen väl är normal så kommer även dina avgasvärden vara annorlunda. En lambdasond som "dränks" i bensin konstant kan mycket väl gå sönder rätt omgående...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
#4
Jodå,olja o filter har bytts.Den gamla oljan stank bensin och gick faktiskt att fända på.Brann bra!Vet bara inte HUR man gör för att få ner värdena.Men det är ju inte bara tomgången som är för fet.Den drar ju kopiöst med soppa med!Får för mycket över hela registret.Har beställt hem en ny multimeter då min gamla visar helt fel.Ska mäta upp TPS volten mm igen.
Senast redigerat av cad-man (19 december 2015)

Raggen går,foer faan!Keep on cruisin.

2 327 Inlägg
18 december 2015
#5
Kolla felkoder?


Egen
277 Inlägg
18 december 2015
#6
På en 94?
Förgasaren kanske släpper på för mycket soppa, kan ju va förgasaren de e fel på eller tempgivare som lurar den till de
Kan ju va värre saker också men ändå...

2 327 Inlägg
18 december 2015
#7
I TS första inlägg nämns både ordet "Lambdasond" och "insprutning", är väl ingen förgasare på den då?


Egen
277 Inlägg
19 december 2015
#8
Saxat ts inlägg !Tar man bort luftrenaren och tittar ner i "förgasaren" så ser o hör man sörplandet där.Den här motorns
insprutningssystem är så simpelt m

Antar de e en sån med centralsprut å här kallar vi den förgasare

59 Inlägg
19 december 2015
#9
Tror det största felet är det som står mitt i grillen fram😉

9 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
#10
Jo,Ford ÄR skitbilar och speciellt denna då jag aldrig varit med om bil med ett envisare fel!Tror jag bytt ut ALLT som har med insprutning och tändning att göra utan nån förbättring.Avgasvärdena var vid den senaste bes:
CO 1,1 (0,5)
CO 2500 1,2 (0,3)
HC 860 (100)
Lambda 0,67 /0,95-1,09)

Den ryker svart som en gammal diesel och stinker av oförbränd bensin.Det ska ju gå att blinka ut felkoder på nåt sätt med en diod.Har försökt med en diod men fattar nada hur man läser av blinkningarna.Eller annars så är jag väl för dum..Man måste nog ha gjort det några gånger för att fatta.Har alla felkoder på papper genom Autodata.
Jo,den HAR insprutning.Monopoint Injection.Spjällhuset är ihopbyggt med BTR,TPS,lufttempgivare och tomgångs motorn.Går en vakuumslang från insuget till luftburken som har ett litet hål för luft från luftburken.Provade att borra upp detta lilla hål något för att ge lite mer luft in i motorn men det enda som hände var att tomgången gick upp ett tag tills tomgångsmotorn sänkte tomgången och allt var lika igen!.Samma slang går även till vevhusventen
från ventilkåpans lock genom en T-koppling.

Raggen går,foer faan!Keep on cruisin.

2 327 Inlägg
20 december 2015
#11
Ofta ska man bygla ett kontaktstycke och då blinkar motorlampan ut felkoderna



Sök