3020
Sök

VW's åtgärdsprogam?

11 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#1
Jag har en bil med VW's EA 189 2.0L motor i. Jag har ingen egentlig kunskap om bilar eller motorer, men jag har läst energiteknik på högskolenivå. Nu ställer jag mig frågan: kan man verkligen minska NOx-utsläppen genom en omprogrammering av motorn UTAN att påverka bränsleförbrukning eller prestanda hos motorn? Varför har man i så fall inte gjort detta ifrån början utan riskerat hela bolagets anseende genom att åka fast för fusk så som de nu har gjort? Mina teoretiska kunskaper säger mig att om man gör en mass- och energibalans över motorn så är detta omöjligt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Vad säger ni? Skall jag låta VW's omprogrammeringsteam komma i närheten av min bil?

7 274 Inlägg
16 december 2015
#2
Hade dom klarat miljökraven med samma prestanda, förbrukning och hållbarhet så hade dom inte fuskat.
Nej, jag är helt övertygad att någon av ovanstående kommer bli lidande.


414 Inlägg
17 december 2015
#3
Varför ändra på något som funkar? Jag personligen bryr mig inte om vad bilen släpper ut bara den går som den ska och fungerar.

Så finns väl två (kanske 3) anledningar jag kommer på till att göra det:

1) Du är miljövän och mår dåligt av att smutsa ner miljön
2) En lagändring/förordning träder i kraft som kräver att alla bilar uppdateras för att få framföras på väg i Sverige
3) Rädd för lågt andrahandsvärde på bilar som inte har uppdaterad programvara

wink
Senast redigerat av joH900 (17 december 2015)

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
17 december 2015
#4
1. NOx mäts inte i Sverige, anses inte vara ett stort problem.
2. Nej, då måste något mer förändras (tillsatser i bränslet eller dyl), så ja effektförluster kan du räkna med annars.
3. I oberoende tester insåg man att VW har fuskat men släpper ut minst jämfört med deras presenterade siffror jämfört med en rad andra bolag. Fusk: Ja    Illa jämfört med andra: Nej

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

11 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#5
Så ni tror att myndigheterna kommer att låta oss ägare till dessa bilar fortsätta att köra omkring med dem oåtgärdade utan straffa oss på något vis? Det tror inte jag. Jag tror att myndigheterna kommer att hitta på ett sätt att klassa upp bilarnas skatteklass. Eller bötfälla oss för att bilarna inte uppfyller EU5 eller något annat kreativt. Men man kan ju vänta och se naturligtvis.

11 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#6
Men vore det inte bättre att redan nu syna VW's (andra) bluff och kräva ett korrekt åtgärdspaket? Ombyggnad till AdBlue lär behövas enligt mig.

Saabifierad
2 031 Inlägg
31 december 2015
#7
El_Ninjo skrev:
Men vore det inte bättre att redan nu syna VW's (andra) bluff och kräva ett korrekt åtgärdspaket? Ombyggnad till AdBlue lär behövas enligt mig.

Om VW själva anser att det är en Adblue-ombyggnad som gäller så kommer de att erbjuda det, men du själv kan inte kräva det, speciellt inte heller här i Sverige då NOx-värden inte ens mäts.
Om du är så orolig för miljön skulle du aldrig ha köpt en diesel från början.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
1 januari 2016
#8
Irrelevanta frågeställningar då övriga bilmärken i tester sig varit ännu sämre än vad VW varit.
Tillbaka till mätningarna så pratar vi om värden som alltså inte ens skatten beräknas på, vilket gör hela resonemanget kring straffskatt oväsentligt

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

1 271 Inlägg
1 januari 2016
#9
Brains skrev:
Hade dom klarat miljökraven med samma prestanda, förbrukning och hållbarhet så hade dom inte fuskat.
Nej, jag är helt övertygad att någon av ovanstående kommer bli lidande.

Exakt min åsikt. Gick det inte förut, varför skulle det gå nu?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
1 januari 2016
#11
hela karusellen är extremt uppblåst framför allt här i sverige då det absolut inte spelar någon som helst roll..

jag personligen skulle INTE åka in och göra uppdateringen eftersom den kommer bli törstigare och tröttare.
så länge inte bilarna tappar godkännandet så finns det ingen mening.

om det nu blir krav på det då får man åka in och göra det åka hem och byta tillbaka till den gamla programvaran ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 januari 2016
#12
Finns tydligen en lösning på problemet men när det skall sättas i verket är ännu okänt....

https://www.youtube.com/watch?v=jKN8danpIfE

Hurvida det påverkar effekt/prestanda/förbrukning är sagt det skall vara som tidigare...
Senast redigerat av valle22 (1 januari 2016)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

3 354 Inlägg
1 januari 2016
#13
Slutet av januari o framåt kommer det börja skickas ut att man ska boka tid på verkstaden.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Evildan
1 januari 2016
#14
Seth skrev:
Slutet av januari o framåt kommer det börja skickas ut att man ska boka tid på verkstaden.

Min arma Skodaåkande kamrat fick ett sådant brev för 5-6 veckor sedan så VAG är redan i full rulle med fix av mjukvarufusket.
Han är grymt missnöjd, känner sig lurad med all rätt i min mening.
Han har en 1.6TDI 105hk som skall "uppdateras", han är övertygad om att den i hans tycke redan apslöa bilen kommer bli i det närmaste obrukbar eller lika slö som en W123 200D.

9 117 Inlägg
1 januari 2016
#15
Evildan skrev:
Seth skrev:
Slutet av januari o framåt kommer det börja skickas ut att man ska boka tid på verkstaden.

Min arma Skodaåkande kamrat fick ett sådant brev för 5-6 veckor sedan så VAG är redan i full rulle med fix av mjukvarufusket.
Han är grymt missnöjd, känner sig lurad med all rätt i min mening.
Han har en 1.6TDI 105hk som skall "uppdateras", han är övertygad om att den i hans tycke redan apslöa bilen kommer bli i det närmaste obrukbar eller lika slö som en W123 200D.

Det sjukaste av allt är att jänkarna dom får ersättning av VW, å här i Sverige ska man vara glad för att dom "rättar till" sina misstag....

Skulle vilja veta vad som händer när man berättar för dom att ens 7år gamla bil inte längre blir den som dom beskriver i köpekontraktet...
Senast redigerat av Putteliten (1 januari 2016)


Evildan
1 januari 2016
#16
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
Seth skrev:
Slutet av januari o framåt kommer det börja skickas ut att man ska boka tid på verkstaden.

Min arma Skodaåkande kamrat fick ett sådant brev för 5-6 veckor sedan så VAG är redan i full rulle med fix av mjukvarufusket.
Han är grymt missnöjd, känner sig lurad med all rätt i min mening.
Han har en 1.6TDI 105hk som skall "uppdateras", han är övertygad om att den i hans tycke redan apslöa bilen kommer bli i det närmaste obrukbar eller lika slö som en W123 200D.

Det sjukaste av allt är att jänkarna dom får ersättning av VW, å här i Sverige ska man vara glad för att dom "rättar till" sina misstag....

Även den biten är åt helvete anser jag, gör man som global producent bort sig i den här omfattningen skall man ersätta sina lurade kunder till fullo, alternativt köpa tillbaka produkten, oavsett om det är VAG, Toyota, Ford eller en rakapparat, hårtork, byggnader (som en viss husproducent som nu betalar stora summor för ett konstruktionsfel) eller vad som helst när en producent medvetet lurar sin kund.

3 354 Inlägg
1 januari 2016
#17
Evildan skrev:
Seth skrev:
Slutet av januari o framåt kommer det börja skickas ut att man ska boka tid på verkstaden.

Min arma Skodaåkande kamrat fick ett sådant brev för 5-6 veckor sedan så VAG är redan i full rulle med fix av mjukvarufusket.
Han är grymt missnöjd, känner sig lurad med all rätt i min mening.
Han har en 1.6TDI 105hk som skall "uppdateras", han är övertygad om att den i hans tycke redan apslöa bilen kommer bli i det närmaste obrukbar eller lika slö som en W123 200D.

jag kör 90 hästarn o tycker inte den e såpass slö

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Evildan
1 januari 2016
#18
Seth skrev:
Evildan skrev:
Seth skrev:
Slutet av januari o framåt kommer det börja skickas ut att man ska boka tid på verkstaden.

Min arma Skodaåkande kamrat fick ett sådant brev för 5-6 veckor sedan så VAG är redan i full rulle med fix av mjukvarufusket.
Han är grymt missnöjd, känner sig lurad med all rätt i min mening.
Han har en 1.6TDI 105hk som skall "uppdateras", han är övertygad om att den i hans tycke redan apslöa bilen kommer bli i det närmaste obrukbar eller lika slö som en W123 200D.

jag kör 90 hästarn o tycker inte den e såpass slö

Nä, det är ju ingen prestandakatastrof som en 200D på långa vägar.
Fullt tillräckligt anser jag för vardagliga transportbehov.


Sök