2732
Sök

Missljud, fullt rattutslag till vänster. Peugeot 508 GT -12

9 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
Hej,

Hade bilen inne på service härom veckan där de i samband med service bytte till nya vinterdäck. När jag hämtat ut bilen så märkte jag när jag rattade fullt och skulle köra in i garaget att det uppstod ett metalliskt gnisslande. Ljudet är inte ihållande utan gnisslar till ----tyst ----- gnisslar till. Frekvensen ökar med farten. Det hugger ingenting i ratten och ibland uppstår ljudet även vid backning, men inte alltid.

Det gäller alltså fullt rattutslag åt vänster, inget ljud åt höger och släpper jag bara upp ratten 2cm så försvinner det (låter alltså bara vid rattutslag i botten i princip).

Någon som har en aning om vad det kan vara? Nya däcken som tar i? Varför uppstår det isåfall bara på ena sidan?

Tack för hjälpen och god jul :-)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
25 december 2015
....eller nån drivknut som är slut kanske?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
Vettemannen skrev:
....eller nån drivknut som är slut kanske?

/Benny

Känns så konstigt bara eftersom de skedde i samma sekund som den var inne på service och de bytte hjul. Låter Drivknuten så? Metalliskt, känns inget i ratten, uppkommer inte alltid vid backning men alltid när vi kör framåt?

/M

198 Inlägg
25 december 2015
Bytta dom bara däck eller var det kompletta hjul?

Om det var kompletta hjul, vilken storlek var det på dom?
Senast redigerat av Highway_Outlaw (25 december 2015)

7 450 Inlägg
25 december 2015
Inte samma typ av fälgar som de ersatta hjulen?
Större inpressningsdjup eller, om det är aluminiumfälgar, tjockare material i vinterhjulsfälgarna = lågprisfälgar.
Hade samma problem som du beskriver med en Liberty efter hjulbyte.
Fälgens insida tog i styrstagsänden vid fulla styrutslag.
Endera låter du bli att vrida ratten till max styrutslag, eller så justerar du styrstopparna.

Mitt förslag på vad det KAN vara som orsakar missljudet.cool

smile

9 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
torsen skrev:
Större inpressningsdjup eller, om det är aluminiumfälgar, tjockare material i vinterhjulsfälgarna = lågprisfälgar.
Endera låter du bli att vrida ratten till max styrutslag, eller så justerar du styrstopparna.

smile

Det är helt andra fälgar som de bytt till. Mina sommardäck sitter på 19" Peugeot GT-fälg (om man nu kan kalla de så, men ser lite exklusivare ut) och vinterdäcken sitter på 17" fälgar lite billigare variant (JCL fälgar).

Kan man justera detta själv? Är inte så haj på att plocka isär något i delar, men har tillgång till att hissa upp bilen om och kan nog förstå mig på lättare meck!

Tack för alla svar! :-)

198 Inlägg
25 december 2015
GT:n har större bromsar än vanliga 508:or och det är endast vissa 17" som går fritt över oken.

Jag hade åkt tillbaka till verkstaden där du köpte/monterade dom och bett dom kontrollera om fälgarna verkligen passar.

6 135 Inlägg
25 december 2015
Hej!
Vilken bredd och ET på fälgarna? Det är ju det som är viktigt och inte diametern.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2015
Jaka: Que? Diametern har ju definitivt betydelse...Skivor runt 345 mm brukar var det största som får plats innanför 17", självklart lite beroende på hur mycket/lite oken bygger. Jag får tex på 17" över mina 355mm men då måste jag ha helgalen ET, 30 mm lägre ET bak, fram funkar det med 20 mm... Så det går att rulla på original 17", men skärmkanterna lever extremt farligt, åtminstone bak...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 450 Inlägg
26 december 2015
Malt1 skrev:
torsen skrev:

smile

Det är helt andra fälgar som de bytt till. Mina sommardäck sitter på 19" Peugeot GT-fälg (om man nu kan kalla de så, men ser lite exklusivare ut) och vinterdäcken sitter på 17" fälgar lite billigare variant (JCL fälgar).

Kan man justera detta själv? Är inte så haj på att plocka isär något i delar, men har tillgång till att hissa upp bilen om och kan nog förstå mig på lättare meck!

Tack för alla svar! :-)

Styr(utslagsbegränsnings-) stopparna justerar du enkelt själv.
Du behöver inte ens hissa/palla bilen och demontera hjulen(även om det kan vara mer ergonomiskt/bekvämt) för att justera stopparna.
Lägg dig ner (på några kartonger) och kolla så ser du hur stoppskruven fungerar/arbetar och förstår hur du enkelt justerar.

Lycka till.

wink

6 632 Inlägg
27 december 2015
Justera stoppet? För att göra det på en Mondeo 07-13 så måste man ta bort inre styrstaget och byta plastbricka som sitter bakom tongue

De/Dem

7 450 Inlägg
29 december 2015
Malheus skrev:
Justera stoppet? För att göra det på en Mondeo 07-13 så måste man ta bort inre styrstaget och byta plastbricka som sitter bakom tongue

Ursäkta men - inte en bokstav rätt som jag läser.
Trådskaparen undrar väl beträffande Peugeot 508 GT -12?roll
Rätta mig om jag har missuppfattat.sad

6 632 Inlägg
29 december 2015
torsen skrev:
Malheus skrev:

Ursäkta men - inte en bokstav rätt som jag läser.
Trådskaparen undrar väl beträffande Peugeot 508 GT -12?roll
Rätta mig om jag har missuppfattat.sad

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Peuge … 686476580/

Tycker deras styrväxel ser mer eller mindre likadan ut som alla andra bilar och då undrar jag vart man justerar styrstoppet.. ?

Att jag nämner Mondeon är för att när man får ny inre styrled till dem så ingår det 3 shimsbrickor beroende på vart man vill ha stoppet.. smile

De/Dem

Sök