29 december 2015
Trådstartare
Ska börja på ett nytt jobb som ligger 6 mil bort, dvs 12 tor varje dag.
Har haft en 9-5 tidigare, som motorn havererade på, med tanke på den erfarenheten blir det nog ingen Saab. Efter det skaffade jag en Mazda 6 som för tillfället håller på att rosta ihop, så jag kommer nog inte satsa på en Mazda heller med tanke på rosten.
Det jag är ute efter är:
* En bil som håller, som inte behövs skrotas efter 2-3 år utan får gärna hålla 5+ år.
* En som INTE rostar
* Får gärna dra under 0.9
* Inte kostar mer än 70.000:-, men helst 50-60.000:-
* Måste ha plats med barnvagn i bagaget och en bilbarnstol i baksätet
* Billig försäkring och skatt
* Inte varvar för mycket på motorvägen, min tidigare Saab låg på 3000 varv i 140km/h så något liknande helst.
Har googlat runt flera veckor men har inte kommit fram till något beslut. Det jag har kommit fram till gällande lite olika bilar är:
Volvo:
S40/V40/V40/C30: Tidiga modeller rostar, bristande kvalitét då dom är byggda av Ford? Snålare än S60/S80 dock.
S60/S80: Riktiga volvo, bra komfort, håller länge men drar mycket?
Audi VW Skoda
Samma koncern, problem med kamkedjorna. Behöver åka in på verkstaden titt som tätt. Audi är för dyra så dom går bort. Dom modellerna som är aktuella är väl VW Golf och Skoda Octavia. När det gäller golfen så är det nog diesel som gäller eftersom bensinaren förmodligen drar en del på motorväg. Octavian som bygger på samma plattform verkar dock snålare med sin 1.6 FSI motor, vet dock inte hur den är på motorvägen. Alternativt en 2.0 FSI som vad jag förstått har 6 växlar. En Octavia går för runt 50.000:- med 10k mil på mätaren.
Många säger att Skoda är budget bilar, men Octavian verkar som ett bra alternativ med rätt motor.
Mercedes
Tidiga modeller rostar, speciellt A-Klassen, vet dock inte hur nyare modeller står sig. Diesel mercorna säljs väldigt dyra. Bensinarna lär dra en del.
Toyota
Pålitliga bilar med ett frågetecken på rosten. Har läst många som tipsar om Corolla men dom verkar vara väldigt högvarviga och bullriga på motorvägen. Auris diesel skulle kunna funka men känns aningen liten. Avensis känns stor och pålitlig men vet dock inte vad bensinarna ligger på i motorvägsfart.
Vad har ni för tips?