3034
Sök

Blockmontera fördelare B230FK

72 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har en 240 där en B230fk ska i och därför måste jag blockmontera fördelaren.
Är det någon som har en bra beskrivning (gärna med bilder) för hur man går tillväga med detta?

Jag har hört olika hur svårt/lätt det ska vara. Men hittar inte riktigt ett bra svar, så nu vänder jag mig till er kunniga där ute!

Tacksam för svar! smile smile


786 Inlägg
9 januari 2016
#2
om du har Motorn på ett stativ nu då.

Plocka loss Dreven nere på vevaxeln, Senare bara att börja lossa skruvarna på Alu kåpan där nere. Finns två under tråget som håller i kåpan med glöm ej dem! Senare tar du ut Axeln som sitter där nu, Dvs den utan drev till block fördelare, Leta tag på en mellan axel med Dreven för B-fördelare. vevhusventilation måste du också ta bort om jag minns rätt, Eller det under lättar när nya axeln skall i. Du ser nog vad jag menar var inget svårt att byta.

men före du gör något Ta en hammare å mejsel och slå där blockfördelare skall sitta på hylsan där på sidan, så den viker sig på tvären och senare ta bort den, Lys ner i hålet ser du drev på mellan axel äre bara att kasta dit en fördelare, annars byta mellan axeln.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

72 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
#3
Volvo240Driver skrev:
om du har Motorn på ett stativ nu då.

Plocka loss Dreven nere på vevaxeln, Senare bara att börja lossa skruvarna på Alu kåpan där nere. Finns två under tråget som håller i kåpan med glöm ej dem! Senare tar du ut Axeln som sitter där nu, Dvs den utan drev till block fördelare, Leta tag på en mellan axel med Dreven för B-fördelare. vevhusventilation måste du också ta bort om jag minns rätt, Eller det under lättar när nya axeln skall i. Du ser nog vad jag menar var inget svårt att byta.

men före du gör något Ta en hammare å mejsel och slå där blockfördelare skall sitta på hylsan där på sidan, så den viker sig på tvären och senare ta bort den, Lys ner i hålet ser du drev på mellan axel äre bara att kasta dit en fördelare, annars byta mellan axeln.

Tack så jättemycket för svaret! Nu underlättar de absolut! smile
Så de skulle alltså kunna vara en mellanaxel med drev om man har tur?


786 Inlägg
13 januari 2016
#4
Mrsandd skrev:
Volvo240Driver skrev:
om du har Motorn på ett stativ nu då.

Plocka loss Dreven nere på vevaxeln, Senare bara att börja lossa skruvarna på Alu kåpan där nere. Finns två under tråget som håller i kåpan med glöm ej dem! Senare tar du ut Axeln som sitter där nu, Dvs den utan drev till block fördelare, Leta tag på en mellan axel med Dreven för B-fördelare. vevhusventilation måste du också ta bort om jag minns rätt, Eller det under lättar när nya axeln skall i. Du ser nog vad jag menar var inget svårt att byta.

men före du gör något Ta en hammare å mejsel och slå där blockfördelare skall sitta på hylsan där på sidan, så den viker sig på tvären och senare ta bort den, Lys ner i hålet ser du drev på mellan axel äre bara att kasta dit en fördelare, annars byta mellan axeln.

Tack så jättemycket för svaret! Nu underlättar de absolut! smile
Så de skulle alltså kunna vara en mellanaxel med drev om man har tur?

Kan vara ibland men mycket sällan om motorn kommer ifrån en 740 eller 940.

men annars leta rätt på en axel som har suttit med block mont.. fördelare smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813


Sök