3054
Sök

Byta till växelströmsgenerator i plusjordad hundkoja

österbybruk
267 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#1
hej, håller på att väcka en 63ans hundkoja ur sin törnrosasömn sedan 1970..
denna engelska skönhet har plusjordat 12v LUCAS elsystem... allt fungerar utom laddningen som sköts av en likströmmare och laddrelä... har tvingat reläet att ladda med skruvmejsel, men det blixtrade mest... tänkte då att man kan ju slänga på en modern generator... men hur går det med plusjord?????
letar även gummi till huvud och slavcylindrar, både broms och koppling.
slänger in lite sökord med, hundkoja koja austin mini bmc

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

10 Inlägg
16 januari 2016
#2
Jag har ju för mig att det bara är att skifta batteriet till minusjord. Torkarmotorn brydde sig nog inte om polariteten men möjligen att man behövde skifta kablar på kupefläkten. Minnet är dock lite dunkelt, mekade dessa fantastiska bilar i mitten på 70-talet.

M.V.H. Forsen

österbybruk
267 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#3
Kommer startmotor gå åt rätt håll?

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

10 Inlägg
17 januari 2016
#4
Jo, det är det jag har för mig.
testa . . .
M.V.H. Forsen

10 Inlägg
17 januari 2016
#5
Kom och tänka på . . .
Tändspolen får du förmodligen koppla om.
M.V.H. Forsen

österbybruk
267 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#6
tändspole och fläkt är det nog bara att skifta kablar på, ska testa byta polaritet på startmotorn, ska bli spännande...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

7 450 Inlägg
18 januari 2016
#7
Du har pm.smile

Följ strömmen..
233 Inlägg
20 januari 2016
#8
Om du byter till en växelströmsgenerator behöver du endast se till att allt är kopplat "som vanligt" dvs startmotor, reläer och eventuella mätare. Det brukar vara generatorn som är problemet när man ska koppla om från plusjordat till minusjordat och byter du generator är det problemet löst smile

österbybruk
267 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
#9
Om jag har förstått rätt så är den enklaste lösningen att bygga om till minusjordat eftersom en växelströmsgenerator producerar positiv spänning.
Annars då? Går det att montera och "vända"en minusjordad likströmsgenerator?
Eller kan man mäta upp laddregulator och generator på något annat sätt än just provkörning med motorn igång?
Ska åka till svägerskan 10 mil bort på fredag och mecka koja.
Förutom generatorn så funkar inte någon bromscylinder... Var kan man köpa nytt gummi till broms och kopplingscylindrar?

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

Följ strömmen..
233 Inlägg
21 januari 2016
#10
Billigaste lösningen är att polvända likströmsgeneratorn så den blir minusjordad. Du behöver skruva lite och en eventuell hjälp av en bilelektriker för detta. Den på sikt bästa lösningen är att montera en växelströmsgenerator och även koppla om hela systemet till minusjord.

Du kan provköra likströmsgeneratorn som en elmotor men då måste den polariseras efteråt så den fungerar som generator. regulatorn testar du enklast genom provkörning efter att du konstaterat att generatorn är hel.

Jag kan startmotorer, generator och batterier men har ingen koll på bromscylindrar smile

österbybruk
267 Inlägg
15 februari 2016
Trådstartare
#11
Det gick kanon att bygga om till minusjordat!
06ans micragenerator passade med två små plattjärn.
Ny plus drogs från batteri till generator och den nya säkringdosan.
Nu är alla förbrukare säkrade.
Soppapumpen och tändspolen gick åt fel håll först...
Torkarmotorn som har merca stjärna har dock inget viloläge...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!


Sök