2665
Sök

A6 eller v70?

1 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
Ny bil behövs till familjen (sambo och barn på 1 år.
Behöver hjälp av någon som är kunnigare än jag.

Är inne på en V70 eller en A6a 2013 års modell med automatlåda runt 170hk.

Jag tycker A6an ser betydligt bättre ut än v70 men har alltid hört att Audi är betydligt dyrare att äga jämfört med Volvo?

Hur är reparations- och servicekostnaderna mellan de här två?
Diesel eller bensin (kör mellan 1500 och 2000 per år)?
Något att tänka på innan köp? kända problem eller annat.

Väldigt tacksam för hjälp.
Senast redigerat av xnla88 (23 januari 2016)

221 Inlägg
25 januari 2016
Kolla även bmw 3 serien. Jag letar ny bil o kollat mycket på a6an samt bmw 3 serien. Ska vara ganska billig o äga jämfört med audi vad ja förstått.

rad
25 januari 2016
Jämföra 3-serien med A6? Nej. 3-serien är mer jämbördig med A4. 5-serien motsvarar A6 och V70. Av de två du nämner hade jag valt A6. Glöm inte Citroen C5 samt Peugeot 508, inte dåliga alls och klart billigare, men de når inte upptill A6 eller 5-serien för den delen. Cittran & Peggan är ungefär som en V70, fast franska.

Forummoderator
18 024 Inlägg
25 januari 2016
Jag hade nog hoppat över A6 helt och hållet. De är ökända för sin dåliga kvalitet. Fast ägarna verkar gilla sina bilar och betala hutlösa summor för att hålla dessa rullande.

V70 är ju onekligen ingen kul bil...

Som Rad säger. Citroen C5? Tja? Varför inte? De är bättre än tysken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

rad
25 januari 2016
Du kan även titta på systermodeller till A6 som Superb och Passat. Nej inte lika exklusiva, men minst lika rymliga. Bra pris. Bra bilar. Driftsäkra. Hög säkerhet. Snåla överlag. Jag vill dock varna för 5-serien, du bör inte testa den, alls. Risken är att du blir såld. Själv blev jag såld på nya 5-serien 2010 efter ett besök hos en stor tysk firma som en del i en stor affär. Dagen innan jag skulle hem fick jag skjuts av VD:n till ett hotell vid flygplatsen då flyget gick så tidigt. Han körde en ny 5-serie, 535i om jag minns rätt. Vädret var uselt, regnet vräkte ner. Trots detta låg han "som om det inte var nåt speciellt" o cruisade i ca 200 på Autobahn. Jag var livrädd, vilket han nog såg för han sade "Ingen fara, det är en BMW. BMW har fantastiskt antisladd system, kan inte jämföras med andra". Mja...Men nu efter att nyligen ha kört hem från Alperna med min 520d i full snöstorm i Tyskland kan jag inte mer än bara hålla med. Bilen går som på räls, helt sanslöst. Jag tog mig uppför helt igensnöade backar där jag trodde att jag skulle bli stående osv. Jag vet att de flesta bilar har mer eller mindre identiska antisladd system om man ser till vilka komponenter/funktioner som finns, det som skiljer är hur bra/dåligt systemen är programmerade. Jag kommer köpa nya 5-serien när den kommer ut, men inte första årsmodellen. Jag vill tillägga att jag ägt både Audi, Volvo, Saab samt diverse andra märken. Men det är 5-serien som känns rätt för mig, iaf i min ålder, vilket så klart kan ändras med stigande ålder. Jag har även provkört o funderat på Mercedes men det har inte känts rätt, än? Och återigen, såga inte fransoserna bara för att de råkar vara just franska, ge de en chans.
Senast redigerat av rad (25 januari 2016)

957 Inlägg
26 januari 2016
Kollat på Honda Accord Touren. 2.2IDtec  Hade en sån fast  sedan Type S.  Kanon bra bil  dricker  0.5-0.6  går jätte bra. Den är stabil och sjukt shön att  köra  längre sträcker.  jag körde  3-4000mil med min utan problem. Det enda man gjorde var  gör servis i rätt tid  sen är den  problem fri. skatten ligger på 2500.3000kr.  Servis beror på men under 5 000kr är det alltid .  Är man inte nöjd med efekten går det attt chipa den med du få ut 225hp 440nm  Prestandan blir ungefär  som  en  Bmw 530D Audi A6 3.0tdi.

Sök