Du kan även titta på systermodeller till A6 som Superb och Passat. Nej inte lika exklusiva, men minst lika rymliga. Bra pris. Bra bilar. Driftsäkra. Hög säkerhet. Snåla överlag. Jag vill dock varna för 5-serien, du bör inte testa den, alls. Risken är att du blir såld. Själv blev jag såld på nya 5-serien 2010 efter ett besök hos en stor tysk firma som en del i en stor affär. Dagen innan jag skulle hem fick jag skjuts av VD:n till ett hotell vid flygplatsen då flyget gick så tidigt. Han körde en ny 5-serie, 535i om jag minns rätt. Vädret var uselt, regnet vräkte ner. Trots detta låg han "som om det inte var nåt speciellt" o cruisade i ca 200 på Autobahn. Jag var livrädd, vilket han nog såg för han sade "Ingen fara, det är en BMW. BMW har fantastiskt antisladd system, kan inte jämföras med andra". Mja...Men nu efter att nyligen ha kört hem från Alperna med min 520d i full snöstorm i Tyskland kan jag inte mer än bara hålla med. Bilen går som på räls, helt sanslöst. Jag tog mig uppför helt igensnöade backar där jag trodde att jag skulle bli stående osv. Jag vet att de flesta bilar har mer eller mindre identiska antisladd system om man ser till vilka komponenter/funktioner som finns, det som skiljer är hur bra/dåligt systemen är programmerade. Jag kommer köpa nya 5-serien när den kommer ut, men inte första årsmodellen. Jag vill tillägga att jag ägt både Audi, Volvo, Saab samt diverse andra märken. Men det är 5-serien som känns rätt för mig, iaf i min ålder, vilket så klart kan ändras med stigande ålder. Jag har även provkört o funderat på Mercedes men det har inte känts rätt, än? Och återigen, såga inte fransoserna bara för att de råkar vara just franska, ge de en chans.
Senast redigerat av rad (25 januari 2016)