2761
Sök

Köpråd Saab 9-3 -03 1.8t

4 Inlägg
24 februari 2016
Trådstartare
Hej allihopa

Jag kollar runt på blocket för att köpa min första bil. Bilen ska vara en sedan som inte behöver mycket bränsle. Budgeten är max 30000 och jag kollar på saab 9-3 eftersom det finns en hel del såna för rimligt pris.  Jag hittade en -03 med 1.8t, 210hk. Killen som äger bilen fixade en hel del nyligen och jag tyckte om den när jag kollade på den idag. Han har t.o.m. gått med på att slänga slutsteget med också.

http://www.blocket.se/gavleborg/SAAB_9_ … =5&w=1

Jag tog med en kompis som kan lite om bilar när jag gick för att kolla på den men mamma insisterar på att jag tar en legitimerad mekaniker som kan sina grejer för att göra en fullkropps undersökning. Jag tänkte bara fråga om er åsikt och om det finns något särskilt som mekanikern ska hålla utkik för, vanliga fel på saab 9-3 från 2003? Jag har läst ganska mycket om "barnsjukdomar" med bilen.

Dessutom kollade jag på en Audi a6 -03. Det verkade en bra bil när jag kollade på den men jag tyckte den var lite för stor och den drar lite mer än saaben. Alla jag frågar tycker jag borde ta a6 på grund av saabs rykte. Många varnar mig om svårigheten för att hitta reservdelar för saaben. Vad tycker ni om detta?

http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A6 … =5&w=1

Ni får också gärna komma med egna förslag.

Tack för allt
Senast redigerat av souljabel (24 februari 2016)

8 883 Inlägg
24 februari 2016
30 000:- för SAABen är på tok för dyr, ett rimligare utgångspris är nog 15 000:-

Fotograf på tierpidag.se

29 Inlägg
28 februari 2016
Inga som helst problem att hitta reservdelar till Saab.
Men håller med föregående att den lät dyr.
Dessutom ska du undvika första årsmodellen av 9-3. Det va mycket barnsjukdomar på dom. Senare årsmodeller är däremot mycket bra och mycket bil för pengarna.

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77

Sök