3499
Sök

Driftingbygge, Volvo 965 med Audi V8

Håller på att att bygga driftingbil av en Volvo 965. Under huven kommer en Audi V8 ABZ på 4.2L sitta som även kommer få lite hjälp att andas. Målet är att kunna delta på körningar som Gröndal och gatebil.

78 165 Visningar
Uppdaterades senast 20 maj 2020
83 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte börja presentera mitt projekt jag håller på med.

Det började med några dagar på Gatebil i somras med goda vänner och medåkningar och några tillfällen på Gröndal, sen var jag fast. big_smile
Jag hade alltid velat ha något busprojekt men inte riktigt vetat vad, nu var det solklart, jag ville bygga en driftingbil.

Höll ögonen öppna och ramlade över den här skönheten på blocket:

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-277caefb706a5c0cfbf79b5b01d5ec37.jpg

Nu saknade jag bara något att stoppa den i..
Jag hade ju en Volvo 965 som jag ständigt fick skruva på, efter att jag fått byta topplockspackning en gång och dessutom bytt hela motorn efter vevlagerras fick den bli offer för projektet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ee54efc5d6da997b841763fe64070bd9.jpg

Jakten på lämpliga delar var nu igång.

Startmotor köptes från samma kille som hade motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-aa88b60e30c601e816097901eac50009.jpg

Hörde bra ord om BMW GS6-53DZ så hittade en i Kungsör
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5126c54cc7bf821a9ff64df25c2de3ae.jpg

Sachs 754 från getlow.se
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-1e1d89e3c5d1888dd8d2bcec2d11207d.jpg

034 motorsport svänghjulsadapter från getlow.se
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-e9fbd64d3fd8a08b9867aa0626a11ef5.jpg
034 motorsport oljeanslutningsadapter
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-374f0c0cd45d73e7a2496d1343d9549b.jpg

Tial wastegate
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-b6054e6cbf72937059742138fc3efef9.jpg

4-puckad ofjädrad sinter från PPF
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-a44541cc6f3a394b4a93db84f0e1ae93.jpg


Jag har kommit så mycket längre än jag visar här men tänkte det är kul att dra ut på det roliga tongue

Hoppas det räcker som sneak peak, håll utkik så kommer det mer inom kort.

//Simon smile
Senast redigerat av Ohmarn (8 september 2019)

You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
1 mars 2016
#2
Ska helt klart följas! vad äre för motor som du lagt beslag på då?

You say tomato
I say Fuck you!

1 051 Inlägg
1 mars 2016
#3
Detta följs, coolt val av motor!


mopar300
1 mars 2016
#4
aha, ett kul projekt....hur gör du med elen från bmw motorn...
från vilken bil e den från....
vad i prisklass ligger en motor i,el hel bil....

83 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#5
Tallifjant skrev:
Ska helt klart följas! vad äre för motor som du lagt beslag på då?

En 4.2L Audi V8 ABZ, sitter på A8orna. Ca 300hk som sugmotor smile

FKnutsson skrev:
Detta följs, coolt val av motor!

Tack smile Ja det är inte det första man tänker på när man gör ett motorutbyte tongue

mopar300 skrev:
aha, ett kul projekt....hur gör du med elen från bmw motorn...
från vilken bil e den från....
vad i prisklass ligger en motor i,el hel bil....

Det är en Audi-motor. Jag använder inget av orginalelen från A8, endast några enstaka givare från både Audi och Volvo. Kommer köra eftermarknadssprut, rättare sagt Vems.
Den kommer från en Audi A8, jag tror man kan få en hel bil för runt 10.000. Hittar man en motor löst ligger dom kanske mellan 2.000-5.000kr kan jag tänka mig.

83 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#6
Dags för uppdatering!

Motorn fick sig en tvätt innan jag kunde börja handskas med den smile

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-7c703cd2e9195b7913843e963e67f820.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ac293801e3ae44e4e44955e62ff85d76.jpg

När motorn väl var ren körde jag iväg motor, växellåda och koppling till en bekant för omsvetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-e1fa719796109b7ab494f099b5953094.jpg

Under tiden motorn var på vift kunde jag börja med att lyfta ur den gamla motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-7888ecc4d668b25868071decb792879c.jpg

Tung som fan, fattar inte hur lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-cf712caa93e0de1a99ac8921f1a577b5.jpg

Lite mer gottigott:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f0b5d34673593a0d16399e1e170a06a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-fa1327ad40e5a767e220fd7e74eda2bb.jpg

Jag har tyvärr inte tillgång till garage hemma men har under byggtiden först fått stå ute på uppfarten, sen i mina vänners garage en vecka och slutligen på min pappas jobb där den står nu. Men till sommaren ska det bli ett hos mina föräldrar. Så här kommer det se ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-229ad738616bb6716f4ae8491d1b644f.jpg

Det var allt för den här gången, håll utkik så kommer mer smile

mopar300
2 mars 2016
#7
intressant bygge.....vad e det i antal hk i motorn org, å va hade du tänkt ha i den när du e färdig..

83 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#8
mopar300 skrev:
intressant bygge.....vad e det i antal hk i motorn org, å va hade du tänkt ha i den när du e färdig..

Det är ca 300hk orginal som sugmotor och jag planerar att plocka ut runt 600hk som överladdad när jag är klar smile

mopar300
2 mars 2016
#9
Ohmarn skrev:
mopar300 skrev:
intressant bygge.....vad e det i antal hk i motorn org, å va hade du tänkt ha i den när du e färdig..

Det är ca 300hk orginal som sugmotor och jag planerar att plocka ut runt 600hk som överladdad när jag är klar smile

vad blir det för bakaxel då........

83 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#10
mopar300 skrev:
vad blir det för bakaxel då........

Har haft funderingar på torsendiff och kralligare drivaxlar.
Eventuellt stoppa i en bmw-diff, ska tydligen finnas nån som ska gå att få i huset.
Eller helt enkelt byta till en hel BMW-bakvagn.

Det är inte riktigt bestämt än, alla förslag och ideer är välkomna smile

83 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#11
Med gamla den gamla motorn ur var det bara att vänta på att den nya skulle bli klar med anpassning till BMW-lådan.
Bara nån dag efter var den klar. Bara att hämta big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-fb3f42990b54a085fbaa2bf0f9bdbc6e.jpg

Nu var det dags, att passa den här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5cdefe5c648e08a6f558583a7740da17.jpg

I den här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-c1f2b942bc602be894f1314712397175.jpg

Jakten på delar är ständigt igång. Här en Garret GT40 jag fick köpa av min kompis som haft den på sin Caddy MK1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f58a43d74f9828c05f32556ede53ba5c.jpg

Testpassning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-23e9b8ed6891b3cabdf31c54decf460c.jpg

Hamnar långt fram pga Audis tråg är i fram på motorn och framvagnsbalken hamnar precis under tråget.
Tankarna for på att bygga ny framvagnsbalk men det får bli nån annan gång i livet roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-42621a3c382fd44b75236946f6089d99.jpg

Ser bra ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f6bbaf4ce7750b6d393149f8d02d7739.jpg

Det var allt för idag. Håll utkik för mer. smile

72 Inlägg
3 mars 2016
#13
Premlägger ! smile

Livet är som en berg och dalbana, långsamt upp å sen utför så det kittlar i magen å man vill krekas.
Sen tvärbromsar man och livet är över.

83 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
#14
casperski skrev:
Följer helt klart! Mycket unikt bygge!

Kul smile

2wD skrev:
Premlägger ! smile

smile

83 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
#15
Dags för lite uppdatering.

Använder orginalfästpunkter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-bb0bf3230b5f6f248c80ff4d714adcd2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-1ea2ed4c48f55fdf343d79feb8c36637.jpg


Många sena kvällar blir det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-3b9f993abe215b7f6471098f8e3ace5f.jpg

En början till ett motorfäste. Blir lite special då startmotorn sitter precis där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-dcadfb8a2cb1341de2050bea4684bf2a.jpg

En första prototyp av vänster motorfäste, fick göra om pga att motorn hamna inte riktigt där jag ville. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-95e249510aa2dd2eb27dea51a3fbba09.jpg

Ett jädra mätandes hit och dit för att få det någorlunda bra tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-412db4ba666a5247accabeb84ec215e4.jpg

//Simon

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
4 mars 2016
#16
Helrätt med V8 i Volvon! Hur känns det att motorn hamnar så långt fram? Borde det inte gå att bygga om tråg/pickup så att du får paketet lite längre bak? När jag lade Cheva V8 i min 740 har jag den så långt bak sprängkåpan tillåter men fick ändå bilen väldigt framtung.


83 Inlägg
5 mars 2016
Trådstartare
#17
Arly165 skrev:
Helrätt med V8 i Volvon! Hur känns det att motorn hamnar så långt fram? Borde det inte gå att bygga om tråg/pickup så att du får paketet lite längre bak? När jag lade Cheva V8 i min 740 har jag den så långt bak sprängkåpan tillåter men fick ändå bilen väldigt framtung.

Ville först ha motorn så långt bak som möjligt men nu när jag sett möjligheterna med placeringen är jag mer än nöjd big_smile Tror tråget är svårombyggt, har bara kikat lite snabbt där under men det var lite saker där roll
Blev den väldigt framtung? Kändes det i körningen? Det här är ju ändå en aluminium 8a, tror inte ens den väger mer än orginalmotorn B6254S cool

83 Inlägg
5 mars 2016
Trådstartare
#18
Mera uppdateringar big_smile

Vattenpassets raka sidor är perfekt som referens vid inmätning av lutning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-6445cfd74fd0eaed77e2ee0e7933826d.jpg

Nästan färdigt, lite mer förstärkningar bara tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-aff9a1b81c069deac9343bb707233506.jpg

En början till växellådsbalk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ce778b7c2d0942e60c679150d70f87da.jpg

Har man tråkigt på jobbet kan man alltid kika på delar roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-8de9bc2eadff7949902c1553b54ba8ae.jpg

Var först inne på BMW kardan eller M90 kardan som har rätt medbringare som passar
lådan men hittade inga till lämpliga priser. Då kom, väldigt lämpligt, in en kund på polarens
jobb med trasigt stödlager på sin VW Touareg, var det samma mått tro? Japp big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-09e8c6b2d96781ce60947adb6021e383.jpg

Orginal stödlager på en del av främre kardan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-4d64d86cbb41d1664e3d7a25f6d9066f.jpg

Snälla vänner har man som tillverkar kardan åt en, bara att byta stödlagret kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-23583c31eb868d78afae32a406d839c2.jpg

Var nere och körde en SM-deltävling i trial i Göteborg och passade på att svänga in i Alingsås
på vägen ner och köpa mig ett pedalställ då bilen var en automat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-d1875269ed16a55a1072b830da49a712.jpg

Färdig och målad växellådsbalk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-978ef2a875c1e21ed4626b9c96ae795d.jpg

Det var allt för idag. //Simon

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
5 mars 2016
#19
Om jag minns rätt så är min axelbelastning ~900kg fram ~650kg bak. Nej, kan inte påstå att det känns i körningen men man vill kanske eftersträva en så balanserad farkost som möjligt. Dessutom med det uppstyvade chassiet så litar jag inte ännu helt fullt ut på bilens vägegenskaper med så lätt bakände i förhållande till framaxeln. Det är väl bra om alu 8an inte väger mer än Volvo 6an men desto längre fram från framaxeln den sticker desto mer vikt "lyfter" du från bakaxeln med hävstångseffekten.


84 Inlägg
5 mars 2016
#20
fan va gött projekt:) vad hade du tänkt dig för effekt? med en eller dubbla turbos?

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök